ORGANISAATIO MUUTTUU - TUKEEKO VIESTINTÄ OPPIMISTA? Case-tutkimus ammatillisen aikuiskoulutuskeskuksen sisäisestä viestinnästä
TIIHONEN, TIINA (2011)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
TIIHONEN, TIINA
2011
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
Hyväksymispäivämäärä
2011-04-28Tiivistelmä
Oppivan organisaation keskeinen edellytys on toimiva sisäisen viestinnän verkko. Oletuksena on, että ilman sitä ei oppimista voi tapahtua. Tavoitteena on ollut tutkia Ami-säätiön mahdollisuuksia oppivan organisaation mallin toteuttamiseen. Tätä varten olen kyselytutkimuksella hakenut tietoa organisaation sisäisestä viestinnästä ja pohtinut sitä, miten sisäistä viestintää mahdollisesti tulisi kehittää organisaation oppimisen tueksi. Tarkoituksena oli löytää konkreettisia kehitysehdotuksia kohdeorganisaation viestintään, ja selvittää ylipäätään viestintäkulttuuria ammatillisessa aikuiskoulutuskeskuksessa.
Tutkimuksen avulla selvitettiin sisäisessä viestinnässä tapahtunutta muutosta ammatillisessa aikuiskoulutusorganisaatiossa kahden eri mittauksen avulla. Tämän lisäksi suoritettiin organisaation arvoja selvittävä kysely.
Vuoden 2007 mittauksessa selvitettiin survey-menetelmällä koko henkilökunnan (n = 334) mielipiteitä sisäisestä viestinnästä ja sen kehittämistarpeista. Lähtötietona käytettiin Ami-säätiössä vuoden 1998 tehtyä mittauksen tuloksia (n = 279). Kirjallisuuden avulla täydennettiin organisaation oppimisen ja viestinnän teoreettista puolta.
Tutkimustehtävää valotetaan neljän tutkimuskysymyksen avulla:
1. Millaisia muutoksia sisäisessä viestinnässä on tapahtunut kahden mittauksen välisenä aikana? 2. Kuinka organisaation eri toimintayksiköt, toimialat, tunnistavat organisaation arvot? 3. Miten sisäinen viestintä toimii organisaation oppimisen tukena? 4. Millaisia konkreettisia kehitysehdotuksia tutkimuksen perusteella voidaan tehdä organisaation sisäisen viestinnän tehostamiseksi?
Konsernin sisäisessä viestinnässä oli tutkimuksen mukaan sekä hyviä että kehittämistä kaipaavia asioita. Konkreettisia kehittämisehdotuksia on käsitelty mm. viestintäkulttuurin osatekijöiden kuten viestintäilmaston ja viestintäjärjestelmän mukaan. Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että Ami-säätiössä tullaan jatkossa tarvitsemaan yhä enemmän osaamisen johtamisen asiantuntijoita myös sisäisen viestinnän toimivuuden varmistamiseksi, jotta mahdollisuudet organisaation oppimiseen toteutuisivat.
Ami-säätiö pyrkii olemaan sähköisen viestinnän edelläkävijä ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten joukossa. Tätä Ami-säätiössä toteutettua tutkimusta ja sen tuloksia voidaan soveltaa myös muissa ammatillisissa aikuiskoulutusorganisaatioissa, sillä viestinnän ongelmat ovat olennainen osa jokaisen nykyorganisaation arjen haasteita.
Asiasanat:Organisaation oppiminen, sisäinen viestintä, Internet, Intranet, sähköposti, organisaatioviestintä, aikuiskoulutus
Tutkimuksen avulla selvitettiin sisäisessä viestinnässä tapahtunutta muutosta ammatillisessa aikuiskoulutusorganisaatiossa kahden eri mittauksen avulla. Tämän lisäksi suoritettiin organisaation arvoja selvittävä kysely.
Vuoden 2007 mittauksessa selvitettiin survey-menetelmällä koko henkilökunnan (n = 334) mielipiteitä sisäisestä viestinnästä ja sen kehittämistarpeista. Lähtötietona käytettiin Ami-säätiössä vuoden 1998 tehtyä mittauksen tuloksia (n = 279). Kirjallisuuden avulla täydennettiin organisaation oppimisen ja viestinnän teoreettista puolta.
Tutkimustehtävää valotetaan neljän tutkimuskysymyksen avulla:
1. Millaisia muutoksia sisäisessä viestinnässä on tapahtunut kahden mittauksen välisenä aikana? 2. Kuinka organisaation eri toimintayksiköt, toimialat, tunnistavat organisaation arvot? 3. Miten sisäinen viestintä toimii organisaation oppimisen tukena? 4. Millaisia konkreettisia kehitysehdotuksia tutkimuksen perusteella voidaan tehdä organisaation sisäisen viestinnän tehostamiseksi?
Konsernin sisäisessä viestinnässä oli tutkimuksen mukaan sekä hyviä että kehittämistä kaipaavia asioita. Konkreettisia kehittämisehdotuksia on käsitelty mm. viestintäkulttuurin osatekijöiden kuten viestintäilmaston ja viestintäjärjestelmän mukaan. Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että Ami-säätiössä tullaan jatkossa tarvitsemaan yhä enemmän osaamisen johtamisen asiantuntijoita myös sisäisen viestinnän toimivuuden varmistamiseksi, jotta mahdollisuudet organisaation oppimiseen toteutuisivat.
Ami-säätiö pyrkii olemaan sähköisen viestinnän edelläkävijä ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten joukossa. Tätä Ami-säätiössä toteutettua tutkimusta ja sen tuloksia voidaan soveltaa myös muissa ammatillisissa aikuiskoulutusorganisaatioissa, sillä viestinnän ongelmat ovat olennainen osa jokaisen nykyorganisaation arjen haasteita.
Asiasanat:Organisaation oppiminen, sisäinen viestintä, Internet, Intranet, sähköposti, organisaatioviestintä, aikuiskoulutus