Peruskoulusta jatko-opintoihin - ohjauksen ja tuen merkitys opintojen nivelvaiheessa opiskelijoiden arvioimana
RANTAKANGAS, EIJA (2010)
RANTAKANGAS, EIJA
2010
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-04-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20498
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-20498
Tiivistelmä
Tutkimuksessa kartoitettiin opiskelijoiden mielipiteitä nivelvaiheen ohjauksesta ja tuentarpeesta opintopolun eri vaiheissa. Tutkimukseni tuo esille ohjauksen merkityksen syrjäytymisen ehkäisyssä ja opiskelijoiden näkökulmaa käytetään hyväksi nivelvaiheen ohjausprosessin kehittämisessä. Näkökulmani on opiskelijoiden kokemuksissa ja arvioinneissa.
Tutkimukseni antaa vastauksen siihen, millaiseksi opiskelijat arvioivat oppilaanohjauksen perusopetuksessa ennen toisen asteen opintoja ja opintojen alkuvaiheen aikana toisen asteen koulutuksessa. Lisäksi tutkimus vastasi siihen, millaiseksi opiskelijat arvioivat tuen tarpeen ja sen vaikuttavuuden opintopolun eri vaiheissa sekä siihen,miten he kehittäisivät näitä ohjausprosessin eri vaiheita.
Opiskelijoiden arviointeja ohjauksesta ja tuen saamisesta ohjausprosessin eri vaiheissa tutkittiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimusjoukko (N= 415)muodostui toisen asteen ammatillisten oppilaitosten ja lukioiden ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijoista. Opiskelijat arvioivat ohjausta ja opetusta kyselykaavakkeen avulla, joka sisälsi sekä Likert-asteikollisia (1-5) kysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Lisäksi kartoitettiin eri sukupuolten ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten opiskelijoiden ja lukion opiskelijoiden välisiä eroja ohjausprosessin arvioinneissa. Tutkimus osoitti, että ohjaus koko koulun tehtävänä ei toteudu; oppimisen ja opiskelun ohjaus on puutteellista sekä peruskoulussa että toisen asteen oppilaitoksissa. Opiskelijoiden arviointien mukaan kasvun ja kehityksen tukeminen ei ollut riittävää. Opiskelijat kaipasivat enemmän henkilökohtaista ohjausta ja tukea mm. opettajilta, opinto-ohjaajilta, kuraattorilta, psykologilta ja papilta. Ohjausprosessin vaiheista oli onnistunut parhaiten ohjaus toisen asteen opintojen aikana.
Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä se johtopäätös, että henkilökohtaisen ohjauksen lisääntyessä tyytyväisyys koko ohjausprosessiin peruskoulusta toiselle asteelle paranee.
Yhteisöllisyyttä tulee lisätä opiskelijoiden ja opettajien kesken - opiskelijat odottavat aikaa, huomiota ja kunnioitusta. Työelämään ja eri ammatteihin tutustuminen koettiin erittäin tärkeäksi ja se oli yksi tärkeimmistä kehittämistä vaativista kohteista nivelvaiheen ohjauksen lisäksi. Tässä tutkimuksessa itseohjautuvuus korreloi voimakkaasti nivelvaiheen helppouteen ja toisella asteella opiskeluun ja viihtymiseen. Lukion opiskelijat olivat itseohjautuvampia. He arvioivat nivelvaiheen ja toisen asteen ohjauksen paremmaksi kuin ammatillisen oppilaitoksen opiskelijat. Peruskoulun ja toisen asteen ohjauksen ja opetuksen pitäisi tukea enemmän itseohjautuvuuden kehittymistä. Kokonaisvaltainen ohjauksen ja tuen tarpeen kartoitus opintojen aloitusvaiheessa on erityisen tärkeää. Siten voidaan vastata jo varhain tuen tarpeeseen ja antaa erityistä tukea sitä tarvitseville tai osataan ohjata opiskelijat hakemaan tarvitsemaansa lisäapua koulun ulkopuolelta.
Avainsanat: oppilaanohjaus, opinto-ohjaus, nuoruus, koulutusvalinta, itseohjautuvuus. holistinen ohjaus ja tuen tarve
Tutkimukseni antaa vastauksen siihen, millaiseksi opiskelijat arvioivat oppilaanohjauksen perusopetuksessa ennen toisen asteen opintoja ja opintojen alkuvaiheen aikana toisen asteen koulutuksessa. Lisäksi tutkimus vastasi siihen, millaiseksi opiskelijat arvioivat tuen tarpeen ja sen vaikuttavuuden opintopolun eri vaiheissa sekä siihen,miten he kehittäisivät näitä ohjausprosessin eri vaiheita.
Opiskelijoiden arviointeja ohjauksesta ja tuen saamisesta ohjausprosessin eri vaiheissa tutkittiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimusjoukko (N= 415)muodostui toisen asteen ammatillisten oppilaitosten ja lukioiden ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijoista. Opiskelijat arvioivat ohjausta ja opetusta kyselykaavakkeen avulla, joka sisälsi sekä Likert-asteikollisia (1-5) kysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Lisäksi kartoitettiin eri sukupuolten ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten opiskelijoiden ja lukion opiskelijoiden välisiä eroja ohjausprosessin arvioinneissa. Tutkimus osoitti, että ohjaus koko koulun tehtävänä ei toteudu; oppimisen ja opiskelun ohjaus on puutteellista sekä peruskoulussa että toisen asteen oppilaitoksissa. Opiskelijoiden arviointien mukaan kasvun ja kehityksen tukeminen ei ollut riittävää. Opiskelijat kaipasivat enemmän henkilökohtaista ohjausta ja tukea mm. opettajilta, opinto-ohjaajilta, kuraattorilta, psykologilta ja papilta. Ohjausprosessin vaiheista oli onnistunut parhaiten ohjaus toisen asteen opintojen aikana.
Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä se johtopäätös, että henkilökohtaisen ohjauksen lisääntyessä tyytyväisyys koko ohjausprosessiin peruskoulusta toiselle asteelle paranee.
Yhteisöllisyyttä tulee lisätä opiskelijoiden ja opettajien kesken - opiskelijat odottavat aikaa, huomiota ja kunnioitusta. Työelämään ja eri ammatteihin tutustuminen koettiin erittäin tärkeäksi ja se oli yksi tärkeimmistä kehittämistä vaativista kohteista nivelvaiheen ohjauksen lisäksi. Tässä tutkimuksessa itseohjautuvuus korreloi voimakkaasti nivelvaiheen helppouteen ja toisella asteella opiskeluun ja viihtymiseen. Lukion opiskelijat olivat itseohjautuvampia. He arvioivat nivelvaiheen ja toisen asteen ohjauksen paremmaksi kuin ammatillisen oppilaitoksen opiskelijat. Peruskoulun ja toisen asteen ohjauksen ja opetuksen pitäisi tukea enemmän itseohjautuvuuden kehittymistä. Kokonaisvaltainen ohjauksen ja tuen tarpeen kartoitus opintojen aloitusvaiheessa on erityisen tärkeää. Siten voidaan vastata jo varhain tuen tarpeeseen ja antaa erityistä tukea sitä tarvitseville tai osataan ohjata opiskelijat hakemaan tarvitsemaansa lisäapua koulun ulkopuolelta.
Avainsanat: oppilaanohjaus, opinto-ohjaus, nuoruus, koulutusvalinta, itseohjautuvuus. holistinen ohjaus ja tuen tarve