Opiskelijan ammatillisen kehittymisen edistäminen opinnäytetyön tekemisen avulla
TIMONEN, PIRKKO (2008)
TIMONEN, PIRKKO
2008
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-09-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19378
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19378
Tiivistelmä
Tutkimuksessa haetaan vastauksia seuraaviin kysymyksiin: miten opinnäytetyön tekeminen kehittää opiskelijan ammatillista kasvua, miten yhteistyötä työelämän ja ammattikorkeakoulun välillä voidaan lisätä ja miten opinnäytetyön ohjausprosessia voidaan parantaa. Tässä fenomenografisessa tutkimuksessa on analysoitu, kuvattu ja kategorisoitu ohjaajien käsityksiä siitä, kuinka opinnäytetyö edistää opiskelijan ammatillista kehittymistä. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan tutkimus- ja kehittämistoimintaa ammattikorkeakoulussa sekä opinnäytetyötä. Lisäksi tarkastellaan asiantuntijuuden kehittymistä sekä työelämän käytäntöihin liittyvää kehittämistoimintaa.
Tutkimuksen empiirinen aineisto käsitti kymmenen yksilöhaastattelua sekä yhden ryhmähaastattelun. Teemahaastattelut suoritettiin keväällä 2007 ja ryhmähaastattelu oli marraskuussa 2007. Tutkimuksessa haastateltiin kymmentä opettajaa, jotka ohjaavat majoitus-, ravitsemis- ja talousalan opinnäytetöitä. Tutkimuksen päätulokset jäsentyvät kuvauskategorioiksi, jotka ilmentävät tutkimusongelmittain ammatillisen kehittymisen edistämistä opinnäytetyön avulla. Kategoriat sisältävät aineistosta muodostettuja käsiteluokkia opinnäytetöiden ohjaajien näkökulmasta.
Tutkimus osoittaa, että opinnäytetyön tekeminen edistää opiskelijan ammatillista kehittymistä. Kokonaisvaltainen asioiden hallinta ja kyky syventää omaa osaamista sisältyvät ammatilliseen kehittymiseen. Ongelmanratkaisutaitoja ja vuorovaikutustaitoja tarvitaan opinnäytetyön tekemisprosessissa. Ammattikorkeakoulun opinnäytetyöt kehittävät myös työelämää. Tutkimusosaamisen opinnot kannattaa suorittaa juuri ennen varsinaisen opinnäytetyön tekemisen aloittamista. Opintoihin sisältyvän työharjoittelun ja opinnäytetyön tekemisen sitomista tiiviimmin toisiinsa pidettiin hyvänä. Elinkeinoelämä halutaan nykyistä enemmän mukaan opinnäytetyöprosessiin. Töiden hyödynnettävyyttä työelämässä pitää lisätä. Yksilöllistä opinnäytetyön ohjausta pidetään tärkeänä.
Asiasanat: asiantuntijuus, ammatillinen kehitys, työelämälähtöisyys, opinnäytetyö, ammattikorkeakoulu
ABSTRACT
This study was conducted to find answers to the following questions: How the thesis improves student’s professional development? How the co-operation between working life and University of Applied Sciences could be improved? How the instructing period of the thesis could be improved? The phenomenographical approach of this study analyzed, described and categorized different tutors’ opinions how the thesis improves student’s professional developing. The theoretical concepts of this study were linked to research and development in University of Applied Sciences , thesis, development of expertise and examination of working life development.
The empirical data was gathered by 10 personal interviews and one group interview. The personal interviews were performed during spring 2007 and the group interview in autumn 2007. The group contained 10 teachers tutoring thesis in Hotel, Catering and Home Economic sector. The empirical main results are devided into categories, which progress the professional development with the help of theses. These categories provide a summarized picture of the research problems studied from the teachers’ viewpoints.
The results can be concluded that working with thesis improves student’s professional development. The comprehensive problem-solving and interactive skills are necessary for the student working with his/ her thesis. The thesis of University of Applied Sciences effect positively also on working life. Research studies should be performed just before starting with thesis. The results showed that Business is wanted to be involved more than currently in thesis process. The utilization of thesis in business should be increased. Personal guidance of thesis work is seen important.
Keywords: expertise, professional development, work-based learning, Bachelor´s thesis, University of Applied Sciences
Tutkimuksen empiirinen aineisto käsitti kymmenen yksilöhaastattelua sekä yhden ryhmähaastattelun. Teemahaastattelut suoritettiin keväällä 2007 ja ryhmähaastattelu oli marraskuussa 2007. Tutkimuksessa haastateltiin kymmentä opettajaa, jotka ohjaavat majoitus-, ravitsemis- ja talousalan opinnäytetöitä. Tutkimuksen päätulokset jäsentyvät kuvauskategorioiksi, jotka ilmentävät tutkimusongelmittain ammatillisen kehittymisen edistämistä opinnäytetyön avulla. Kategoriat sisältävät aineistosta muodostettuja käsiteluokkia opinnäytetöiden ohjaajien näkökulmasta.
Tutkimus osoittaa, että opinnäytetyön tekeminen edistää opiskelijan ammatillista kehittymistä. Kokonaisvaltainen asioiden hallinta ja kyky syventää omaa osaamista sisältyvät ammatilliseen kehittymiseen. Ongelmanratkaisutaitoja ja vuorovaikutustaitoja tarvitaan opinnäytetyön tekemisprosessissa. Ammattikorkeakoulun opinnäytetyöt kehittävät myös työelämää. Tutkimusosaamisen opinnot kannattaa suorittaa juuri ennen varsinaisen opinnäytetyön tekemisen aloittamista. Opintoihin sisältyvän työharjoittelun ja opinnäytetyön tekemisen sitomista tiiviimmin toisiinsa pidettiin hyvänä. Elinkeinoelämä halutaan nykyistä enemmän mukaan opinnäytetyöprosessiin. Töiden hyödynnettävyyttä työelämässä pitää lisätä. Yksilöllistä opinnäytetyön ohjausta pidetään tärkeänä.
Asiasanat: asiantuntijuus, ammatillinen kehitys, työelämälähtöisyys, opinnäytetyö, ammattikorkeakoulu
ABSTRACT
This study was conducted to find answers to the following questions: How the thesis improves student’s professional development? How the co-operation between working life and University of Applied Sciences could be improved? How the instructing period of the thesis could be improved? The phenomenographical approach of this study analyzed, described and categorized different tutors’ opinions how the thesis improves student’s professional developing. The theoretical concepts of this study were linked to research and development in University of Applied Sciences , thesis, development of expertise and examination of working life development.
The empirical data was gathered by 10 personal interviews and one group interview. The personal interviews were performed during spring 2007 and the group interview in autumn 2007. The group contained 10 teachers tutoring thesis in Hotel, Catering and Home Economic sector. The empirical main results are devided into categories, which progress the professional development with the help of theses. These categories provide a summarized picture of the research problems studied from the teachers’ viewpoints.
The results can be concluded that working with thesis improves student’s professional development. The comprehensive problem-solving and interactive skills are necessary for the student working with his/ her thesis. The thesis of University of Applied Sciences effect positively also on working life. Research studies should be performed just before starting with thesis. The results showed that Business is wanted to be involved more than currently in thesis process. The utilization of thesis in business should be increased. Personal guidance of thesis work is seen important.
Keywords: expertise, professional development, work-based learning, Bachelor´s thesis, University of Applied Sciences