Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Mä ohjaan niin kuin mä teen itte sitä" - Tutkimus kokemuksista opiskelijan työssä oppimisen ohjaajana terveyskeskuksen vuodeosastolla

HAUTANIEMI, ULLA-MAIJA (2008)

 
Avaa tiedosto
lisuri00074.pdf (1.056Mt)
Lataukset: 



HAUTANIEMI, ULLA-MAIJA
2008

Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-07
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18026
Tiivistelmä
Tämän laadullisen ja fenomenologisen tutkimuksen tavoitteena oli kuvata kokemuksia, joita työssä oppimisen ohjaaja sai ohjatessaan sosiaali- ja terveysalan hoitotyön opiskelijaa terveyskeskuksen vuodeosastolla. Tarkoituksena oli saada ohjauksesta sellaista lisäymmärrystä, jolla voidaan kehittää opiskelijan ohjausta ja oppimista sekä työssä oppimispaikan ja koulun yhteistyötä. Saadun tiedon avulla voidaan ymmärtää ohjaajien työtä perushoidon näkökulmasta ja ohjauksen merkitystä ohjaajalle.

Aineisto koostui yhdeksän perus- ja lähihoitajan avoimesta haastattelusta. Aineisto kerättiin vuosina 2005-2006. Tutkimukseen osallistuvilla ohjaajilla oli kokemuksia opiskelijoiden ohjauksesta ja vähintään viiden vuoden työkokemus perushoidosta. Tutkimukselle asetettiin kaksi päätehtävää: 1) mitä opiskelijan työssä oppimisen perushoidon ohjaus on ohjaajan kokemana ja 2) mikä merkitys opiskelijan työssä oppimisen perushoidon ohjauksella on ohjaajalle. Analyysissä sovellettiin Colaizzin kehittämää fenomenologis-eksistentiaalista analyysimenetelmää. Siinä ohjaus määrittyi tulkinnallisena ymmärryksenä, josta muodostettiin yleinen merkitysrakenne eli yhteenveto opiskelijan työssä oppimisen ohjauskokemuksista.

Tulosten mukaan työssä oppimisen ohjauksen sisältöä kuvasivat teemat: opiskelijan ohjauksen toimintatavat ja työn perustan ilmaisu sekä opiskelijan oppimisen mahdollistaminen osana arjen käytänteitä. Ohjauksen merkitystä ohjaajalle kuvaavia teemoja olivat: voimavarojen lähteet ohjauksessa ja persoonallisen ohjauksen ammatilliset mahdollisuudet. Teemat jakautuivat merkityssisältöihin, joissa ohjaus ilmeni monimuotoisena kontekstisidonnaisena ilmiönä perushoidon työkäytänteissä ja ohjaajan opiskelijamyönteisenä persoonallisena ohjauskokemuksena. Lopullisen sisältönsä ohjaus sai siitä intensiteetistä, jolla ohjaaja ja opiskelija antautuivat ohjaussuhteeseen.

Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että on tärkeää kehittää molemminpuolista reflektiivistä ajattelutapaa lähes kaikessa ohjaustoiminnassa, saada kokemuksellinen tieto ja teoreettinen tieto sekä toiminnan säätelyä koskeva merkitystieto integroitumaan työssä oppimista edistäväksi kokonaisuudeksi, saada ohjaajat verkostoitumaan ja kehittää oppilaitosten ja työelämän yhteistyötä yhteistoiminnallisesti.

Asiasanat: ohjaus, työssä oppiminen, ohjaaja, ohjausympäristö, reflektiivinen ajattelutapa, fenomenologia, Colaizzin analyysimetodi
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39999]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste