Ammatillinen kehittyminen osana arjen johtamistyötä - Organisaation vastuu ja menetelmät johdon kehittämisessä
MÄKI, ANNASTIINA (2008)
MÄKI, ANNASTIINA
2008
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-02-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17890
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17890
Tiivistelmä
Kehittymiseensä panostava johtamisen ammattilainen on organisaatiolleen arvokas resurssi. Ammatillinen kehittyminen tapahtuu parhaimmillaan luontevana osana arjen johtamistyötä. Pitkäjänteinen itsensä kehittäminen hektisesti muuttuvassa johtamistyössä asettaa kuitenkin haasteita sekä yksilö- että yhteisötasolla. Organisaatiot, myös tutkimuksen kohdeorganisaatio Kesko-konserni, joutuvat pohtimaan entistä tarkemmin, miten edistää johtajien sitoutumista toisaalta itsensä kehittämiseen, toisaalta organisaatioon. Merkittäväksi haasteeksi sekä kehittymisen että sitoutumisen näkökulmasta nousee organisaation kyky tarjota riittävän monipuolinen keinovalikko johdon monipuolisiin ja muuttuviin kehittymistarpeisiin.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten johdon ammatillista kehittymistä voidaan organisaatiossa parhaiten tukea. Kysymykseen haettiin vastauksia seuraavien alatutkimusongelmien avulla: Mitkä ovat johtajien käsitykset kasvumotivaatiotaan edistävistä tekijöistä? Mitkä ovat johtajien käsitykset tekijöistä, jotka edistävät sitoutumista itsensä kehittämiseen? Mitkä ovat johtajien käsitykset tekijöistä, jotka edistävät ja vastaavasti estävät kehittymistavoitteiden toteutumista? Entä mitkä ovat johtajien käsitykset keinoista, joita organisaatiolla tulisi olla tarjolla johdon kehittämisen tueksi? Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu kolmesta keskeisestä elementistä. Johdon kehittämisen problematiikkaa lähestytään sekä yhteisöstä että yksilöstä nousevien edellytysten näkökulmasta. Näitä peilataan erilaisiin henkilöstönkehittämisen menetelmiin arvioiden niiden tarkoituksenmukaisuutta johdon kehittämisessä. Yhteisöllisiä elementtejä ovat mm. oppimisen kontekstuaalisuus ja vuorovaikutteisuus, yksilöllisiä puolestaan kasvumotivaatioon, sitoutumiseen ja ammatilliseen kasvuun liittyvät teoriat.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kaksivaiheisesti: henkilöstönkehittäjien käsityksiä selvitettiin ryhmähaastattelun ja käsitekarttatyöskentelyn avulla, jonka jälkeen eri organisaatiotasojen johtoa haastateltiin yksilöteemahaastatteluin. Kvalitatiivinen analyysi eteni johdon aineiston teemoittelun ja analysoimisen kautta aineistojen keskinäiseen vertailuun ja synteesien tekemiseen.
Johtajan kasvumotivaatiota, sitoutumista ja kehittymistavoitteita edistävät tekijät johdattivat samansuuntaisten johtopäätösten äärelle. Tutkimuksessa nousi neljä keskeistä näkökulmaa. Organisaatiossa tulee ensinnäkin tukea aktiivisesti johdon yhteistä, yli yksikkörajojen tapahtuvaa oppimista. Vaikka kysymys on organisaatiokulttuurinen, voidaan yhteistä oppimista edistää myös erilaisten kehittämismenetelmien avulla. Toiseksi organisaation tulee mahdollistaa johtajien kokonaisvaltainen ura- ja kehittymissuunnittelu. Potentiaalisille johtajille pitää tarjota mahdollisuus kehittää itseään monipuolisilla työtehtävillä, kuitenkin siten, että varmistetaan yksilön pitkäjänteinen kehittyminen. Kolmanneksi tulee organisaation varmistua siitä, että kukin johtaja saa kehittymiselleen riittävän tuen omalta esimieheltään. Myös johtaja tarvitsee esimiehensä tukea ja ohjausta kehittyäkseen. Neljänneksi organisaation tulee tarjota johdon yhteisten kehittämismenetelmien lisäksi ratkaisuja johtajien yksilöllisiin kehittymistarpeisiin. Tutkimuksessa esitetään malli, jossa kehittämismenetelmät on jaettu yhteisiin, johdon yhteistä oppimista edistäviin menetelmiin sekä yksilöllisiin, johtajien henkilökohtaisista kehitystarpeista lähteviin menetelmiin.
Tutkimus vahvistaa käsitystä kontekstin merkityksestä yksilön kehittymisen ohjaajana. Organisaation tärkeänä tehtävänä on luoda konteksti, joka tukee johtajan kehittymiseensä liittyvää reflektointia ja itseohjautuvuutta. Vain siten johdon kehittäminen ja välineet kyetään sitomaan kiinteäksi osaksi arjen johtamistyötä.
Avainsanat: johdon kehittyminen, kehittämismenetelmät, sitoutuminen, kasvumotivaatio, ammatillinen kasvu
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten johdon ammatillista kehittymistä voidaan organisaatiossa parhaiten tukea. Kysymykseen haettiin vastauksia seuraavien alatutkimusongelmien avulla: Mitkä ovat johtajien käsitykset kasvumotivaatiotaan edistävistä tekijöistä? Mitkä ovat johtajien käsitykset tekijöistä, jotka edistävät sitoutumista itsensä kehittämiseen? Mitkä ovat johtajien käsitykset tekijöistä, jotka edistävät ja vastaavasti estävät kehittymistavoitteiden toteutumista? Entä mitkä ovat johtajien käsitykset keinoista, joita organisaatiolla tulisi olla tarjolla johdon kehittämisen tueksi? Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu kolmesta keskeisestä elementistä. Johdon kehittämisen problematiikkaa lähestytään sekä yhteisöstä että yksilöstä nousevien edellytysten näkökulmasta. Näitä peilataan erilaisiin henkilöstönkehittämisen menetelmiin arvioiden niiden tarkoituksenmukaisuutta johdon kehittämisessä. Yhteisöllisiä elementtejä ovat mm. oppimisen kontekstuaalisuus ja vuorovaikutteisuus, yksilöllisiä puolestaan kasvumotivaatioon, sitoutumiseen ja ammatilliseen kasvuun liittyvät teoriat.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kaksivaiheisesti: henkilöstönkehittäjien käsityksiä selvitettiin ryhmähaastattelun ja käsitekarttatyöskentelyn avulla, jonka jälkeen eri organisaatiotasojen johtoa haastateltiin yksilöteemahaastatteluin. Kvalitatiivinen analyysi eteni johdon aineiston teemoittelun ja analysoimisen kautta aineistojen keskinäiseen vertailuun ja synteesien tekemiseen.
Johtajan kasvumotivaatiota, sitoutumista ja kehittymistavoitteita edistävät tekijät johdattivat samansuuntaisten johtopäätösten äärelle. Tutkimuksessa nousi neljä keskeistä näkökulmaa. Organisaatiossa tulee ensinnäkin tukea aktiivisesti johdon yhteistä, yli yksikkörajojen tapahtuvaa oppimista. Vaikka kysymys on organisaatiokulttuurinen, voidaan yhteistä oppimista edistää myös erilaisten kehittämismenetelmien avulla. Toiseksi organisaation tulee mahdollistaa johtajien kokonaisvaltainen ura- ja kehittymissuunnittelu. Potentiaalisille johtajille pitää tarjota mahdollisuus kehittää itseään monipuolisilla työtehtävillä, kuitenkin siten, että varmistetaan yksilön pitkäjänteinen kehittyminen. Kolmanneksi tulee organisaation varmistua siitä, että kukin johtaja saa kehittymiselleen riittävän tuen omalta esimieheltään. Myös johtaja tarvitsee esimiehensä tukea ja ohjausta kehittyäkseen. Neljänneksi organisaation tulee tarjota johdon yhteisten kehittämismenetelmien lisäksi ratkaisuja johtajien yksilöllisiin kehittymistarpeisiin. Tutkimuksessa esitetään malli, jossa kehittämismenetelmät on jaettu yhteisiin, johdon yhteistä oppimista edistäviin menetelmiin sekä yksilöllisiin, johtajien henkilökohtaisista kehitystarpeista lähteviin menetelmiin.
Tutkimus vahvistaa käsitystä kontekstin merkityksestä yksilön kehittymisen ohjaajana. Organisaation tärkeänä tehtävänä on luoda konteksti, joka tukee johtajan kehittymiseensä liittyvää reflektointia ja itseohjautuvuutta. Vain siten johdon kehittäminen ja välineet kyetään sitomaan kiinteäksi osaksi arjen johtamistyötä.
Avainsanat: johdon kehittyminen, kehittämismenetelmät, sitoutuminen, kasvumotivaatio, ammatillinen kasvu