”Virtuaalivirasto on avattu”. Verkkosivusto www.tampere.fi kunnan viestinnän välineenä vuosina 1994-2003
KUUSISTO, PÄIVI (2007)
KUUSISTO, PÄIVI
2007
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-08-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17184
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17184
Tiivistelmä
Lisensiaatintutkimus ”Virtuaalivirasto on avattu”. Verkkosivusto www.tampere.fi kunnan viestinnän välineenä vuosina 1994-2003 käsittelee Tampereen kaupungin verkkosivuston www.tampere.fi roolia kaupungin ulkoisessa viestinnässä. Tutkimus on organisaatiolähtöinen ja sen perspektiivi historiallinen. Tavoitteena on selvittää, miten Tampereen kaupungin näkemykset verkkoviestinnästä, käytännön vastuut sen tekemisestä ja itse verkkosisällöt ovat muuttuneet vuosien varrella.
Tutkimusaineistoon kuuluu lokitietoja, kirjallista aineistoa ja verkkosisältöä. Lokitietoja ovat verkkopalvelimen sisällön ja käytön tilastot. Kirjallisesta aineistosta tärkeimpiä ovat Tampereen kaupungin verkkoviestintäprojektien raportit, viestintäyksikön vuosikatsaukset, viestintäohjeet ja -säännöt sekä verkkoviestintää koskevat tiedotteet. Käsitelty verkkosisältö koostuu www.tampere.fi:n sisällöstä vuoteen 2003 saakka. Aineiston analysointi on ollut sekä määrällistä että laadullista.
Tutkimuksen tulosten mukaan Tampereen kaupungin ulkoisessa viestinnässä verkon asema ja rooli ovat jääneet selkeytymättä ensimmäisen kymmenen vuoden kuluessa. Verkkoviestintää ei ole integroitu osaksi organisaation kokonaisviestintää. Vaikka kuntalaisille verkon käyttö on tullut osaksi päivittäisiä rutiineja, siitä ei ole tullut luontevaa välinettä ja kanavaa kaupungin perusviestinnässä. Myös Tampereen kaupungin julkisesti kertomat näkemykset verkon hyödyntämisestä kunnan ulkoisessa viestinnässä antavat sivuston sisällöstä monipuolisemman ja kehittyneemmän kuvan todelliseen tilanteeseen verrattuna.
Kriittisistä arvioista huolimatta Tampereen kaupungin ja muiden paikallisen julkishallinnon verkkosivustojen tulevaisuus voi olla menestyksekäs, jos ne osaavat vastata käyttäjien tarpeisiin. Kunnallisella verkkopalvelulla on etua paikallisuudesta: asukasta kiinnostaa, mitä hänen lähettyvillään on tekeillä tai suunnitteilla.
Asiasanat: verkkoviestintä, organisaatioviestintä, Internet-sivusto, vuorovaikutteisuus.
Tutkimusaineistoon kuuluu lokitietoja, kirjallista aineistoa ja verkkosisältöä. Lokitietoja ovat verkkopalvelimen sisällön ja käytön tilastot. Kirjallisesta aineistosta tärkeimpiä ovat Tampereen kaupungin verkkoviestintäprojektien raportit, viestintäyksikön vuosikatsaukset, viestintäohjeet ja -säännöt sekä verkkoviestintää koskevat tiedotteet. Käsitelty verkkosisältö koostuu www.tampere.fi:n sisällöstä vuoteen 2003 saakka. Aineiston analysointi on ollut sekä määrällistä että laadullista.
Tutkimuksen tulosten mukaan Tampereen kaupungin ulkoisessa viestinnässä verkon asema ja rooli ovat jääneet selkeytymättä ensimmäisen kymmenen vuoden kuluessa. Verkkoviestintää ei ole integroitu osaksi organisaation kokonaisviestintää. Vaikka kuntalaisille verkon käyttö on tullut osaksi päivittäisiä rutiineja, siitä ei ole tullut luontevaa välinettä ja kanavaa kaupungin perusviestinnässä. Myös Tampereen kaupungin julkisesti kertomat näkemykset verkon hyödyntämisestä kunnan ulkoisessa viestinnässä antavat sivuston sisällöstä monipuolisemman ja kehittyneemmän kuvan todelliseen tilanteeseen verrattuna.
Kriittisistä arvioista huolimatta Tampereen kaupungin ja muiden paikallisen julkishallinnon verkkosivustojen tulevaisuus voi olla menestyksekäs, jos ne osaavat vastata käyttäjien tarpeisiin. Kunnallisella verkkopalvelulla on etua paikallisuudesta: asukasta kiinnostaa, mitä hänen lähettyvillään on tekeillä tai suunnitteilla.
Asiasanat: verkkoviestintä, organisaatioviestintä, Internet-sivusto, vuorovaikutteisuus.