VERKONKUTOMINEN ON TEHTÄVÄMME - Näkökulmia suomalaisten teknologiakeskusten viestintään
SALOMAA-VALKAMO, JOHANNA (2007)
SALOMAA-VALKAMO, JOHANNA
2007
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-03-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16644
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16644
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on muodostaa käsitys teknologiakeskusten viestinnän ammattilaisten työstä ja toimintaympäristöstä välittäjäorganisaatioissa alueellisissa innovaatioympäristöissä. Tutkimuskohteena on suomalaisten teknologiakeskusten organisoitu viestintä, jolla tässä työssä tarkoitetaan erityisesti niitä toimintoja, joita viestinnän ammattilaiset hoitavat organisaatioissaan. Tavoitteena on kuvata teknologiakeskusten viestintää ja viestinnän toimintaympäristöä viestinnän ammattilaisten näkemysten kautta. Lisäksi tavoitteena on selvittää, millaista osaamista teknologiakeskusten viestinnän ammattilaiset katsovat tarvitse-vansa työssään.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla 10 teknologiakeskuksen viestinnästä vastaava henkilöä. Haastattelumuoto oli puolistrukturoitu, ja aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin tutkimusmenetelmällä. Haastattelujen lisäksi tutkimusaineistona oli sähköinen lomakekysely teknologiakeskusten viestinnästä vastaaville.
Tutkimuksen perusteella teknologiakeskusten organisoitu viestintä voidaan nähdä moniulotteisena alueellisena asiantuntijuutena, jonka elementtejä ovat vahva alueellinen kumppanuus ja hybridinen asiantuntijuus. Teknologiakeskusten viestinnän ammattilaiset pitävät työssään onnistumisen kannalta keskeisinä ammattiosaamisen lisäksi verkosto-osaamista ja monitaitoisuutta. He ovat verkosto-osaajia, jotka toimivat lukuisissa virallisissa ja epävirallisissa verkostoissa erilaisissa rooleissa, mm. tiedon välittäjinä, asiantuntijoina, rajojen laajentajina ja yhdistäjinä.
Teknologiakeskusten viestinnästä löytyy piirteitä niin rationaalisesta, dissipatiivisesta kuin dialogisestakin paradigmasta. Yleisesti viestintää pidetään teknologiakeskuksissa strategisesti tärkeänä funktiona, mikä ei kuitenkaan välttämättä näy organisoitumisessa tai viestinnän ammattilaisen asemassa organisaatiossa.
Vahvasti verkottuneeseen toimintaympäristöön sisältyy monia haasteita. Suurimpia esteitä vastaajien kokemusten mukaan ovat kiire ja tietotulva, verkostomaisen toimintaympäristön kaoottisuus ja pelikentän epäselvyydet. Vastaavasti onnistumisen edellytyksinä pidettiin hyvää ilmapiiriä, verkoston tukea sekä toimivaa tiedon luomista verkostoissa.
Tulokset vahvistivat käsitystä siitä, että teknologiakeskuksilla on tärkeä rooli alueellisten yhteistyöverkostojen kehittämisessä ja ylläpitämisessä, alueen yhteisen viestin ja imagon rakentamisessa sekä yhteyksien luomisessa eri toimijoihin.
Asiasanat: teknologiakeskus, välittäjäorganisaatio, innovaatioympäristö, kollektiivinen asiantuntijuus, yhteisöviestintä, viestinnän ammattilainen
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla 10 teknologiakeskuksen viestinnästä vastaava henkilöä. Haastattelumuoto oli puolistrukturoitu, ja aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin tutkimusmenetelmällä. Haastattelujen lisäksi tutkimusaineistona oli sähköinen lomakekysely teknologiakeskusten viestinnästä vastaaville.
Tutkimuksen perusteella teknologiakeskusten organisoitu viestintä voidaan nähdä moniulotteisena alueellisena asiantuntijuutena, jonka elementtejä ovat vahva alueellinen kumppanuus ja hybridinen asiantuntijuus. Teknologiakeskusten viestinnän ammattilaiset pitävät työssään onnistumisen kannalta keskeisinä ammattiosaamisen lisäksi verkosto-osaamista ja monitaitoisuutta. He ovat verkosto-osaajia, jotka toimivat lukuisissa virallisissa ja epävirallisissa verkostoissa erilaisissa rooleissa, mm. tiedon välittäjinä, asiantuntijoina, rajojen laajentajina ja yhdistäjinä.
Teknologiakeskusten viestinnästä löytyy piirteitä niin rationaalisesta, dissipatiivisesta kuin dialogisestakin paradigmasta. Yleisesti viestintää pidetään teknologiakeskuksissa strategisesti tärkeänä funktiona, mikä ei kuitenkaan välttämättä näy organisoitumisessa tai viestinnän ammattilaisen asemassa organisaatiossa.
Vahvasti verkottuneeseen toimintaympäristöön sisältyy monia haasteita. Suurimpia esteitä vastaajien kokemusten mukaan ovat kiire ja tietotulva, verkostomaisen toimintaympäristön kaoottisuus ja pelikentän epäselvyydet. Vastaavasti onnistumisen edellytyksinä pidettiin hyvää ilmapiiriä, verkoston tukea sekä toimivaa tiedon luomista verkostoissa.
Tulokset vahvistivat käsitystä siitä, että teknologiakeskuksilla on tärkeä rooli alueellisten yhteistyöverkostojen kehittämisessä ja ylläpitämisessä, alueen yhteisen viestin ja imagon rakentamisessa sekä yhteyksien luomisessa eri toimijoihin.
Asiasanat: teknologiakeskus, välittäjäorganisaatio, innovaatioympäristö, kollektiivinen asiantuntijuus, yhteisöviestintä, viestinnän ammattilainen