Fenomenografinen luokittelu kuluttajien yksityisyyskäsityksistä sähköisessä kaupassa
KAAPU, TAINA (2006)
KAAPU, TAINA
2006
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-10-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16108
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16108
Tiivistelmä
Tietoverkkojen välityksellä tapahtuvasta sähköisestä kaupankäynnistä ja sen tietosuojasta (tai suojattomuudesta) on tullut tärkeä puheenaihe sekä arkipäiväisessä että tieteellisessä keskustelussa. Monet tutkijat ovat osoittaneet, että yksi suurimmista ongelmista sähköisessä kaupassa on kuluttajien lisääntynyt pelko yksityisyyden menettämisestä. Suurin osa kuluttajan yksityisyyttä sähköisessä kaupassa käsittelevistä tutkimuksista keskittyy kuitenkin edelleen perinteisen kaupan kontekstissa tapahtuvaan suoramyyntiin.
Tässä tutkimuksessa keskitytään B2C (business-to-consumer) verkkokauppaan, joka on sähköisten yhteyksien avulla tapahtuvaa kauppaa, jonka osapuolina ovat yritys palveluntarjoajana ja kuluttaja. Tämän tutkimuksen tehtävänä on vastata seuraavaan kysymykseen: miten kuluttajat käsittävät yksityisyyden sähköisessä B2C-kaupassa. Kysymykseen saadaan vastaukseksi kuluttajahaastattelujen perusteella muodostettu yksityisyyskäsitysten luokittelu. Lisäksi saatuja tuloksia verrataan aikaisempaan tieteelliseen kirjallisuuteen.
Tutkimusmenetelmänä käytetään fenomenografiaa, joka tutkii ihmisten erilaisia käsityksiä ympäröivästä maailmasta. Fenomenografia pyrkii käsitysten kuvaamiseen, analyysiin ja ymmärtämiseen, joten sen avulla pystytään vastaamaan esitettyyn tutkimuskysymykseen. Tutkimuksen tulokset osoittavat olennaisen tärkeäksi, että palveluntarjoajien on vastattava kuluttajien yksityisyyttä koskeviin odotuksiin, jotta sähköinen kauppa voisi kehittyä. Tuloksia voidaan hyödyntää käytännön sähköisen kuluttajakaupan kehittämisessä, kun halutaan lisätä kuluttajien luottamusta yksityisyyden osalta. Lisäksi tutkimus tuo perustaa kuluttajien yksityisyyteen, tietosuojaan ja luottamukseen sähköisessä kaupassa liittyville jatkotutkimuksille.
Avainsanat ja -sanonnat: yksityisyys, kuluttaja, sähköinen kauppa, fenomenografia
Tässä tutkimuksessa keskitytään B2C (business-to-consumer) verkkokauppaan, joka on sähköisten yhteyksien avulla tapahtuvaa kauppaa, jonka osapuolina ovat yritys palveluntarjoajana ja kuluttaja. Tämän tutkimuksen tehtävänä on vastata seuraavaan kysymykseen: miten kuluttajat käsittävät yksityisyyden sähköisessä B2C-kaupassa. Kysymykseen saadaan vastaukseksi kuluttajahaastattelujen perusteella muodostettu yksityisyyskäsitysten luokittelu. Lisäksi saatuja tuloksia verrataan aikaisempaan tieteelliseen kirjallisuuteen.
Tutkimusmenetelmänä käytetään fenomenografiaa, joka tutkii ihmisten erilaisia käsityksiä ympäröivästä maailmasta. Fenomenografia pyrkii käsitysten kuvaamiseen, analyysiin ja ymmärtämiseen, joten sen avulla pystytään vastaamaan esitettyyn tutkimuskysymykseen. Tutkimuksen tulokset osoittavat olennaisen tärkeäksi, että palveluntarjoajien on vastattava kuluttajien yksityisyyttä koskeviin odotuksiin, jotta sähköinen kauppa voisi kehittyä. Tuloksia voidaan hyödyntää käytännön sähköisen kuluttajakaupan kehittämisessä, kun halutaan lisätä kuluttajien luottamusta yksityisyyden osalta. Lisäksi tutkimus tuo perustaa kuluttajien yksityisyyteen, tietosuojaan ja luottamukseen sähköisessä kaupassa liittyville jatkotutkimuksille.
Avainsanat ja -sanonnat: yksityisyys, kuluttaja, sähköinen kauppa, fenomenografia