Jaetun johtajuuden edellytykset organisaatiossa. Tutkimus Okopankki Oyj.stä
KUUSELA, SARI (2005)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KUUSELA, SARI
2005
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2005-03-23Tiivistelmä
Hakutermit:
jaettu johtajuus, empowerment, johtaminen, ammatillinen kasvu, kasvuorientoitunut ilmapiiri, asiakassuuntautunut toimintatapa
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ammatillisen kasvun edellytyksiä tutkittavassa organisaatiossa ja kuvata jaetun johtajuuden ja ammatillisen kasvun välistä suhdetta. Tutkimus toteutettiin Okopankissa keväällä 2002. Tutkimukseen osallistui 200 okopankkilaista eli 42,8 % henkilöstöstä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa selvitettiin vastaajien kokemuksia ammatillisen kasvun edellytyksistä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin faktorianalyysia ja regressioanalyysiä.
Tutkimuksen tuloksena on, että edellytykset ammatilliselle kasvulle ovat Okopankissa hyvät. Erityisesti esille nousevat organisaation ilmapiiri, johtaminen, sitoutuminen työhön ja työyhteisöön sekä kasvumotivaatio. Ikä, kokemusvuodet pankissa ja työtehtävät vaikuttavat merkittävästi vastaajien kokemuksiin. Sukupuolella ei tutkimuksen mukaan ollut erityistä yhteyttä kasvuorientoituneen ilmapiirin kokemukseen.
Tutkimustulosten ja teorian perusteella luotiin malli jaetusta johtajuudesta Okopankissa. Jaetun johtajuuden lähtökohtana on, että työntekijät ja esimiehet ovat voimaantuneet. Voimaantumista tukevat sekä selkeästi määritellyt työroolit että motivaatio kasvuun ja kehittymiseen. Jaetun johtajuuden pääkeinona on sellainen johtaminen, jossa valtaa ja vastuuta jaetaan, niiden käyttöön kannustetaan ja sitä edellytetään. Esimiehet antavat strategisen suunnan ja toimivat esimerkkeinä. He kannustavat jokaista itsenäisyyteen, vastuuseen ja oma-aloitteisuuteen ja palkitsevat osaamisesta ja tavoitteiden saavuttamisesta. He huolehtivat osaamisen kehittämisen suunnittelusta ja osaamisen arvioinnista. Tavoitetilana ja seurauksena jaetusta johtajuudesta on ammatillista kasvua ja työn kehittämistä tukeva organisaatiokulttuuri. Se tarkoittaa onnistumista ja tyytyväisyyttä aikaan saavia työtehtäviä, vuorovaikutuksessa tapahtuvaa oppimista, sitoutumista omaan työtehtävään ja työyhteisöön sekä kasvua ja kehittymistä tukevaa ilmapiiriä.
Tutkimuksen tulosten perusteella täsmennettiin jaetun johtajuuden ja ammatillisen kasvun välistä suhdetta. Ammatillinen kasvu ja johtaminen ovat toisistaan riippuvaisia. Vain selkeällä valtuuttavalla johtamisella voidaan tukea todellista ammatillista kasvua, joka mahdollistaa oman työn kehittämisen. Ammatillinen kasvu puolestaan antaa mahdollisuuden ottaa vastaan ja hyödyntää annettua valtaa ja vastuuta täysimittaisesti. Silloin voidaan puhua siitä, että sekä työntekijät että esimiehet ovat aidosti voimaantuneita. Jaettu johtajuus voidaan nähdä sekä kasvuorientoituneen ilmapiirin tuloksena että sen yhtenä tekijänä. Ammatillinen kasvu ja jaettu johtajuus ovat saman ilmiön eri puolia.
jaettu johtajuus, empowerment, johtaminen, ammatillinen kasvu, kasvuorientoitunut ilmapiiri, asiakassuuntautunut toimintatapa
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ammatillisen kasvun edellytyksiä tutkittavassa organisaatiossa ja kuvata jaetun johtajuuden ja ammatillisen kasvun välistä suhdetta. Tutkimus toteutettiin Okopankissa keväällä 2002. Tutkimukseen osallistui 200 okopankkilaista eli 42,8 % henkilöstöstä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa selvitettiin vastaajien kokemuksia ammatillisen kasvun edellytyksistä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin faktorianalyysia ja regressioanalyysiä.
Tutkimuksen tuloksena on, että edellytykset ammatilliselle kasvulle ovat Okopankissa hyvät. Erityisesti esille nousevat organisaation ilmapiiri, johtaminen, sitoutuminen työhön ja työyhteisöön sekä kasvumotivaatio. Ikä, kokemusvuodet pankissa ja työtehtävät vaikuttavat merkittävästi vastaajien kokemuksiin. Sukupuolella ei tutkimuksen mukaan ollut erityistä yhteyttä kasvuorientoituneen ilmapiirin kokemukseen.
Tutkimustulosten ja teorian perusteella luotiin malli jaetusta johtajuudesta Okopankissa. Jaetun johtajuuden lähtökohtana on, että työntekijät ja esimiehet ovat voimaantuneet. Voimaantumista tukevat sekä selkeästi määritellyt työroolit että motivaatio kasvuun ja kehittymiseen. Jaetun johtajuuden pääkeinona on sellainen johtaminen, jossa valtaa ja vastuuta jaetaan, niiden käyttöön kannustetaan ja sitä edellytetään. Esimiehet antavat strategisen suunnan ja toimivat esimerkkeinä. He kannustavat jokaista itsenäisyyteen, vastuuseen ja oma-aloitteisuuteen ja palkitsevat osaamisesta ja tavoitteiden saavuttamisesta. He huolehtivat osaamisen kehittämisen suunnittelusta ja osaamisen arvioinnista. Tavoitetilana ja seurauksena jaetusta johtajuudesta on ammatillista kasvua ja työn kehittämistä tukeva organisaatiokulttuuri. Se tarkoittaa onnistumista ja tyytyväisyyttä aikaan saavia työtehtäviä, vuorovaikutuksessa tapahtuvaa oppimista, sitoutumista omaan työtehtävään ja työyhteisöön sekä kasvua ja kehittymistä tukevaa ilmapiiriä.
Tutkimuksen tulosten perusteella täsmennettiin jaetun johtajuuden ja ammatillisen kasvun välistä suhdetta. Ammatillinen kasvu ja johtaminen ovat toisistaan riippuvaisia. Vain selkeällä valtuuttavalla johtamisella voidaan tukea todellista ammatillista kasvua, joka mahdollistaa oman työn kehittämisen. Ammatillinen kasvu puolestaan antaa mahdollisuuden ottaa vastaan ja hyödyntää annettua valtaa ja vastuuta täysimittaisesti. Silloin voidaan puhua siitä, että sekä työntekijät että esimiehet ovat aidosti voimaantuneita. Jaettu johtajuus voidaan nähdä sekä kasvuorientoituneen ilmapiirin tuloksena että sen yhtenä tekijänä. Ammatillinen kasvu ja jaettu johtajuus ovat saman ilmiön eri puolia.