Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Simulaattoriopetuksen pedagogisen mallin kehittäminen

SALAKARI, HANNU (2005)

 
Avaa tiedosto
lisuri00022.pdf (614.4Kt)
Lataukset: 



SALAKARI, HANNU
2005

Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-01-26
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14396
Tiivistelmä
Hakutermit:

simulaattoriopetus, simulaattorin avulla oppiminen, oppiminen virtuaaliympäristöissä, taitojen opetus

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisella pedagogisella mallilla voidaan edistää taitojen oppimista ja oppimisen transferia opetuksessa, jossa käytetään simulaattoria. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä ovat simulaattorin avulla oppimisen ja simulaattoriopetuksen keskeiset käsitteet, sekä millä tavalla tulisi järjestää opetus, jossa käytetään simulaattoria, jotta oppiminen olisi tehokasta.

Työn tuloksena syntyi simulaattoriopetuksen pedagoginen malli, jolla tässä työssä kuvataan sitä millä tavoin simulaattorilla opitaan ja opetetaan. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena käsitteellis-teoreettisena tutkimuksena, jossa johdettiin uutta mallia yleistämällä aikaisemmista empiirisistä tutkimuksista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin käsiteanalyysia. Tutkimukseen koottiin kokemuksia simulointiin perustuvien ympäristöjen käytöstä eri aloilta ja analysoitiin käsitteitä, jotka liittyvät oppimiseen ja opettamiseen simulointiin perustuvissa ympäristöissä.

Simulaattorilla ja muissa simulointiin perustuvissa ympäristöissä, kuten virtuaaliympäristöissä voidaan oppia turvallisesti ja pienemmillä kustannuksilla kuin aidossa toimintaympäristössä. Oppiminen on tekemällä oppimista, ja se tapahtuu interaktiivisesti järjestelmän kanssa. Opetus, jossa käytetään simulaattoria tulee järjestää siten, että oppijalle syntyvä mentaalinen malli on realistinen ja oppimisen transfer on mahdollisimman suurta. Jos simulaattorilla ei voida oppia kaikkia tarvittavia taitoja, oppimistilanteisiin tulee ottaa aidon ympäristön piirteitä siten, että oppijan mentaalisesta mallista tulee sellainen, että oppija suoriutuu opittua aidossa toimintaympäristössä soveltaessaan mahdollisimman hyvin.

Opetus tulee järjestää siten, että oppimistehtävät ovat motivoivia ja niiden vaikeusaste on sopiva oppijan tasoon nähden. Oppimistilanteen jälkeinen oppijan ja opettajan välinen palautekeskustelu on tärkeä oppimisen kannalta.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40800]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste