Simulaattoriopetuksen pedagogisen mallin kehittäminen
SALAKARI, HANNU (2005)
SALAKARI, HANNU
2005
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2005-01-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14396
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-14396
Tiivistelmä
Hakutermit:
simulaattoriopetus, simulaattorin avulla oppiminen, oppiminen virtuaaliympäristöissä, taitojen opetus
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisella pedagogisella mallilla voidaan edistää taitojen oppimista ja oppimisen transferia opetuksessa, jossa käytetään simulaattoria. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä ovat simulaattorin avulla oppimisen ja simulaattoriopetuksen keskeiset käsitteet, sekä millä tavalla tulisi järjestää opetus, jossa käytetään simulaattoria, jotta oppiminen olisi tehokasta.
Työn tuloksena syntyi simulaattoriopetuksen pedagoginen malli, jolla tässä työssä kuvataan sitä millä tavoin simulaattorilla opitaan ja opetetaan. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena käsitteellis-teoreettisena tutkimuksena, jossa johdettiin uutta mallia yleistämällä aikaisemmista empiirisistä tutkimuksista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin käsiteanalyysia. Tutkimukseen koottiin kokemuksia simulointiin perustuvien ympäristöjen käytöstä eri aloilta ja analysoitiin käsitteitä, jotka liittyvät oppimiseen ja opettamiseen simulointiin perustuvissa ympäristöissä.
Simulaattorilla ja muissa simulointiin perustuvissa ympäristöissä, kuten virtuaaliympäristöissä voidaan oppia turvallisesti ja pienemmillä kustannuksilla kuin aidossa toimintaympäristössä. Oppiminen on tekemällä oppimista, ja se tapahtuu interaktiivisesti järjestelmän kanssa. Opetus, jossa käytetään simulaattoria tulee järjestää siten, että oppijalle syntyvä mentaalinen malli on realistinen ja oppimisen transfer on mahdollisimman suurta. Jos simulaattorilla ei voida oppia kaikkia tarvittavia taitoja, oppimistilanteisiin tulee ottaa aidon ympäristön piirteitä siten, että oppijan mentaalisesta mallista tulee sellainen, että oppija suoriutuu opittua aidossa toimintaympäristössä soveltaessaan mahdollisimman hyvin.
Opetus tulee järjestää siten, että oppimistehtävät ovat motivoivia ja niiden vaikeusaste on sopiva oppijan tasoon nähden. Oppimistilanteen jälkeinen oppijan ja opettajan välinen palautekeskustelu on tärkeä oppimisen kannalta.
simulaattoriopetus, simulaattorin avulla oppiminen, oppiminen virtuaaliympäristöissä, taitojen opetus
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisella pedagogisella mallilla voidaan edistää taitojen oppimista ja oppimisen transferia opetuksessa, jossa käytetään simulaattoria. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä ovat simulaattorin avulla oppimisen ja simulaattoriopetuksen keskeiset käsitteet, sekä millä tavalla tulisi järjestää opetus, jossa käytetään simulaattoria, jotta oppiminen olisi tehokasta.
Työn tuloksena syntyi simulaattoriopetuksen pedagoginen malli, jolla tässä työssä kuvataan sitä millä tavoin simulaattorilla opitaan ja opetetaan. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena käsitteellis-teoreettisena tutkimuksena, jossa johdettiin uutta mallia yleistämällä aikaisemmista empiirisistä tutkimuksista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin käsiteanalyysia. Tutkimukseen koottiin kokemuksia simulointiin perustuvien ympäristöjen käytöstä eri aloilta ja analysoitiin käsitteitä, jotka liittyvät oppimiseen ja opettamiseen simulointiin perustuvissa ympäristöissä.
Simulaattorilla ja muissa simulointiin perustuvissa ympäristöissä, kuten virtuaaliympäristöissä voidaan oppia turvallisesti ja pienemmillä kustannuksilla kuin aidossa toimintaympäristössä. Oppiminen on tekemällä oppimista, ja se tapahtuu interaktiivisesti järjestelmän kanssa. Opetus, jossa käytetään simulaattoria tulee järjestää siten, että oppijalle syntyvä mentaalinen malli on realistinen ja oppimisen transfer on mahdollisimman suurta. Jos simulaattorilla ei voida oppia kaikkia tarvittavia taitoja, oppimistilanteisiin tulee ottaa aidon ympäristön piirteitä siten, että oppijan mentaalisesta mallista tulee sellainen, että oppija suoriutuu opittua aidossa toimintaympäristössä soveltaessaan mahdollisimman hyvin.
Opetus tulee järjestää siten, että oppimistehtävät ovat motivoivia ja niiden vaikeusaste on sopiva oppijan tasoon nähden. Oppimistilanteen jälkeinen oppijan ja opettajan välinen palautekeskustelu on tärkeä oppimisen kannalta.