Sosiaali- ja terveysalan peruskoulutuksen työssäoppiminen työelämäkontekstissa opettajan oppimiskokemusten avulla tarkennettuna
PENTTILÄ, PIRJO (2004)
PENTTILÄ, PIRJO
2004
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2004-09-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-13399
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-13399
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä on sosiaali- ja terveysalan ammatillisen peruskoulutuksen työssäoppiminen ja sen erityisluonne opettajien ja työelämäedustajien käsityksenä , mitä työssä voi oppia sosiaali- ja terveysalan perustutkintoon tähtäävässä koulutuksessa ja mitkä ovat työelämän odotukset oppilaitoksille ja opettajille.
Tutkimus on osa Koulutuskeskus Salpauksen Opettajien työelämäjaksot ? OPE?projektia, joka toteutetaan 1.4.2001 ? 31.12.2004. Projektiin osallistuvat kaikki Koulutuskeskus Salpauksen oppilaitokset ja sen rahoittaa Euroopan Sosiaalirahasto, opetusministeriö ja koulutuksen järjestäjä. Tutkimuksen kohteena on sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon työssäoppiminen ammatillisen koulutuksen toimintaympäristössä työelämäkontekstissa.
Tutkimuksen tehtävänä
1)rakentaa käsitteellinen malli työssäoppimisesta eri käsitteiden avulla sosiaali- ja terveysalan peruskoulutukseen työelämän näkökulmasta
2)ymmärtää ja rakentaa empiirisen case - aineiston avulla työssäoppimisen sisältöä sosiaali- ja tervysalalla ja tarkentaa rakennettua mallia.
Tutkimuksen tavoitteena on kehittää työssäoppimista sosiaali- ja terveysalan peruskoulutuksessa. Tutkimustyössä aineiston muodostavat opettajien ja työelämäedustajien kokemukset opettajien työelämäjaksojen ajalta. Työelämäjaksot kestivät 1?2 kuukautta. Opettajien ja työelämäedustajien kokemukset on kerätty haastattelemalla ja lisäksi opettajat ovat kirjoittaneet raportit työelämäjaksoiltaan.
Tutkimuksen teoreettisen käsiteanalyysin avulla rakennetaan malli sosiaali- ja terveysalan työssäoppimiseen ja mallia tarkennetaan empirian avulla. Teoreettisessa osuudessa tarkastellaan työelämän muutosta ja ammattillisen koulutuksen kehittämistä, työssäoppimista sosiaali- ja terveysalalla ja oppimisen, ohjaamisen ja työssäoppimisen käsitteistöä. Tutkimuksen teoreettisen osuuden keskeisiä käsitteitä ovat työelämälähtöisyys, oppiminen, työssäoppiminen ja ammatillinen kasvu. Tutkimuksen teoreettinen tarkastelu keskittyy analysoimaan oppimisen ja työssäoppimisen käsitteitä sosiaali- ja terveysalan kontekstissa. Oppimisen ja työssäoppimisen teoreettinen käsitemäärittely pyrkii kuvaamaan mahdollisimman laajasti määrittelyjä, joita tällä hetkellä on vallalla. Tutkimuksessa luodaan teoreettinen malli ja käsitemäärittelyt sosiaali- ja terveysalan työssäoppimiselle.
Empiirinen tutkimus toteutettiin laadullisena case-tutkimuksena. Tutkittava ilmiö on opettajan työelämäjaksoilla saama kokemus työssäoppimisesta, josta opettaja ja työelämäedustaja aktiivisesti rakentaa käsityksen. Ilmiötä tarkastellaan opettajien ja työelämäedustajien käsityksenä. Tutkimukseen osallistui kahdeksan (8) sosiaali- ja terveysalan opettajaa ja kuusi (6) työelämän edustajaa ajalla 1.4. 2001 ? 31.12. 2002.
Aineisto kerättiin opettajien ja työelämäedustajien teemahaastattelujen ja opettajien kirjoittamien kirjallisten raporttien avulla. Tutkimusote on fenomenografinen.
Tutkimuksen asetelman muodostaa kokemuksellisen oppimisen prosessikuvaus yksilö- ja ryhmätasolla.
Aineiston analysoitiin aineistolähtöisesti käyttäen pää- ja alakategorioita.
Tutkimustuloksina kuvataan työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan peruskoulutuksessa, sen erityisluonne ja sisältö. Tuloksena on myös kuvaus työelämäjakson toimijoista ja toimintaympäristöstä sekä työelämän odotukset sosiaali- ja terveysalan työssäoppimiselle. Tuloksena on empirian avulla tarkennettu malli sosiaali- ja terveysalan peruskoulutuksen työssäoppimiseen. Sosiaali- ja terveysalan työssäoppiminen on toiminta- ja kehittämisorientoitunutta, sillä on oma sisältönsä ja erityisluonteensa. Ammattikäytännöt, opetuksen sisältö ja erilaiset asiakasryhmät ohjaavat työssäoppimista yhdessä toimijoiden kanssa.
Tutkimuksen lopussa esitetään sosiaali- ja terveysalan työssäoppimisen kehittämiseen toimenpide-suosituksia.
Avainsanat: sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, oppimiskäsitys, työelämälähtöisyys, työssäoppiminen, ammatillinen kasvu, työelämäjakso, toimintaympäristö
Tutkimus on osa Koulutuskeskus Salpauksen Opettajien työelämäjaksot ? OPE?projektia, joka toteutetaan 1.4.2001 ? 31.12.2004. Projektiin osallistuvat kaikki Koulutuskeskus Salpauksen oppilaitokset ja sen rahoittaa Euroopan Sosiaalirahasto, opetusministeriö ja koulutuksen järjestäjä. Tutkimuksen kohteena on sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon työssäoppiminen ammatillisen koulutuksen toimintaympäristössä työelämäkontekstissa.
Tutkimuksen tehtävänä
1)rakentaa käsitteellinen malli työssäoppimisesta eri käsitteiden avulla sosiaali- ja terveysalan peruskoulutukseen työelämän näkökulmasta
2)ymmärtää ja rakentaa empiirisen case - aineiston avulla työssäoppimisen sisältöä sosiaali- ja tervysalalla ja tarkentaa rakennettua mallia.
Tutkimuksen tavoitteena on kehittää työssäoppimista sosiaali- ja terveysalan peruskoulutuksessa. Tutkimustyössä aineiston muodostavat opettajien ja työelämäedustajien kokemukset opettajien työelämäjaksojen ajalta. Työelämäjaksot kestivät 1?2 kuukautta. Opettajien ja työelämäedustajien kokemukset on kerätty haastattelemalla ja lisäksi opettajat ovat kirjoittaneet raportit työelämäjaksoiltaan.
Tutkimuksen teoreettisen käsiteanalyysin avulla rakennetaan malli sosiaali- ja terveysalan työssäoppimiseen ja mallia tarkennetaan empirian avulla. Teoreettisessa osuudessa tarkastellaan työelämän muutosta ja ammattillisen koulutuksen kehittämistä, työssäoppimista sosiaali- ja terveysalalla ja oppimisen, ohjaamisen ja työssäoppimisen käsitteistöä. Tutkimuksen teoreettisen osuuden keskeisiä käsitteitä ovat työelämälähtöisyys, oppiminen, työssäoppiminen ja ammatillinen kasvu. Tutkimuksen teoreettinen tarkastelu keskittyy analysoimaan oppimisen ja työssäoppimisen käsitteitä sosiaali- ja terveysalan kontekstissa. Oppimisen ja työssäoppimisen teoreettinen käsitemäärittely pyrkii kuvaamaan mahdollisimman laajasti määrittelyjä, joita tällä hetkellä on vallalla. Tutkimuksessa luodaan teoreettinen malli ja käsitemäärittelyt sosiaali- ja terveysalan työssäoppimiselle.
Empiirinen tutkimus toteutettiin laadullisena case-tutkimuksena. Tutkittava ilmiö on opettajan työelämäjaksoilla saama kokemus työssäoppimisesta, josta opettaja ja työelämäedustaja aktiivisesti rakentaa käsityksen. Ilmiötä tarkastellaan opettajien ja työelämäedustajien käsityksenä. Tutkimukseen osallistui kahdeksan (8) sosiaali- ja terveysalan opettajaa ja kuusi (6) työelämän edustajaa ajalla 1.4. 2001 ? 31.12. 2002.
Aineisto kerättiin opettajien ja työelämäedustajien teemahaastattelujen ja opettajien kirjoittamien kirjallisten raporttien avulla. Tutkimusote on fenomenografinen.
Tutkimuksen asetelman muodostaa kokemuksellisen oppimisen prosessikuvaus yksilö- ja ryhmätasolla.
Aineiston analysoitiin aineistolähtöisesti käyttäen pää- ja alakategorioita.
Tutkimustuloksina kuvataan työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan peruskoulutuksessa, sen erityisluonne ja sisältö. Tuloksena on myös kuvaus työelämäjakson toimijoista ja toimintaympäristöstä sekä työelämän odotukset sosiaali- ja terveysalan työssäoppimiselle. Tuloksena on empirian avulla tarkennettu malli sosiaali- ja terveysalan peruskoulutuksen työssäoppimiseen. Sosiaali- ja terveysalan työssäoppiminen on toiminta- ja kehittämisorientoitunutta, sillä on oma sisältönsä ja erityisluonteensa. Ammattikäytännöt, opetuksen sisältö ja erilaiset asiakasryhmät ohjaavat työssäoppimista yhdessä toimijoiden kanssa.
Tutkimuksen lopussa esitetään sosiaali- ja terveysalan työssäoppimisen kehittämiseen toimenpide-suosituksia.
Avainsanat: sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, oppimiskäsitys, työelämälähtöisyys, työssäoppiminen, ammatillinen kasvu, työelämäjakso, toimintaympäristö