Media pedagogisissa draamaprosesseissa välineenä ja kohteena
OKKONEN, SEIJA (2003)
OKKONEN, SEIJA
2003
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2003-11-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-12464
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-12464
Tiivistelmä
Draamapedagogiikan tutkimuksessa ovat varsin vähän pohdittu median käyttöä draamaprosessien aikana. Useimmiten on tutkittu sitä, miksi ja miten draamaa käytetään taide- ja teatterikasvatuksessa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ensiksi draama- ja mediapedagogiikan yhteyksiä teorian tasolla. Seitsemän pedagogisen draamaprosessin kuvauksista haetaan sisältöanalyysin ja tulosten tulkinnan kautta näkemystä siitä, onko media niissä opetuksen ja oppimisen välineenä, vai onko media myös opetuksen kohteena ja sisältönä? Analyysin, tulkinnan ja pohdinnan kautta määritellään mediakasvatuksen osuutta draamakasvatuksessa, sekä median mahdollisuuksia olla osana tavoitteellista eheyttämistä Päätavoitteena on nähdä draamakasvatuksen mahdollisuus lisätä mediakompetenssia.
Tutkimuksessa esiin nousevat seuraavat kysymykset:
1) Millaisia yhteyksiä draamakasvatuksella on mediakasvatukseen?
2) Miten draamaprosesseja tarkastellaan mediakasvatuksen näkökulmasta?
3) Miten draamakasvatus lisää mediakompetenssia (medialukutaitoa + mediatajua)?
Tutkimuksessa draama- ja mediakasvatukselle löytyi yhtymäkohtia taustateorioissa ja tavoitetasolla. Tieteiden vuorovaikutuksessa ne myös integroituvat moneen samaan oppialaan. Tutkimuksessa löytyi median käytön mahdollisuuksia draamakasvatuksessa. Vaikka draamaprosessin teemaksi valitaan joku mediassa ajankohtainen aihe (esim. vanhuus, alkoholismi, koulukiusaaminen, perheväkivalta), niin sen käsittelyssä ei kuitenkaan päästä eläytymistä painottavien draamatekniikoiden avulla median sisältöjen tasolle. Media jää useimmiten vain opetuksen ja oppimisen välineeksi. Viestintäretoriikan opettamista eli mediakasvatuksellisten tavoitteiden hyödyntämistä tulee ottaa tietoisesti enemmän huomioon, jos draamakasvatuksen avulla aiotaan lisätä mediakompetenssia. Tutkimuksessa tuodaan uutena käsitteenä esille draaman mediakompetenssi, jolla tarkoitetaan draaman mediatajuisen vastaanoton ja kokemisen kehittämistä.
Tutkimuksessa pohditaan myös opettajaa draamakasvattajana. Draamaopettajuuden ulottuvuudet tulevat ilmi työtään reflektoivan opettajan tekstiään analysoivassa otteessa. Tämä tutkimus on jatkoa tutkijan draamaopintojen sivulaudaturille, ammatillisen kasvun ja mediakulttuurin PD-töille.
Hakusanat: draamakasvatus, pedagoginen draama, draamaprosessi, opetuksen eheyttäminen, viestintäkasvatus, mediakasvatus, mediakompetenssi, medialukutaito, mediataju, ammatillinen kasvu ja reflektio
Tutkimuksessa esiin nousevat seuraavat kysymykset:
1) Millaisia yhteyksiä draamakasvatuksella on mediakasvatukseen?
2) Miten draamaprosesseja tarkastellaan mediakasvatuksen näkökulmasta?
3) Miten draamakasvatus lisää mediakompetenssia (medialukutaitoa + mediatajua)?
Tutkimuksessa draama- ja mediakasvatukselle löytyi yhtymäkohtia taustateorioissa ja tavoitetasolla. Tieteiden vuorovaikutuksessa ne myös integroituvat moneen samaan oppialaan. Tutkimuksessa löytyi median käytön mahdollisuuksia draamakasvatuksessa. Vaikka draamaprosessin teemaksi valitaan joku mediassa ajankohtainen aihe (esim. vanhuus, alkoholismi, koulukiusaaminen, perheväkivalta), niin sen käsittelyssä ei kuitenkaan päästä eläytymistä painottavien draamatekniikoiden avulla median sisältöjen tasolle. Media jää useimmiten vain opetuksen ja oppimisen välineeksi. Viestintäretoriikan opettamista eli mediakasvatuksellisten tavoitteiden hyödyntämistä tulee ottaa tietoisesti enemmän huomioon, jos draamakasvatuksen avulla aiotaan lisätä mediakompetenssia. Tutkimuksessa tuodaan uutena käsitteenä esille draaman mediakompetenssi, jolla tarkoitetaan draaman mediatajuisen vastaanoton ja kokemisen kehittämistä.
Tutkimuksessa pohditaan myös opettajaa draamakasvattajana. Draamaopettajuuden ulottuvuudet tulevat ilmi työtään reflektoivan opettajan tekstiään analysoivassa otteessa. Tämä tutkimus on jatkoa tutkijan draamaopintojen sivulaudaturille, ammatillisen kasvun ja mediakulttuurin PD-töille.
Hakusanat: draamakasvatus, pedagoginen draama, draamaprosessi, opetuksen eheyttäminen, viestintäkasvatus, mediakasvatus, mediakompetenssi, medialukutaito, mediataju, ammatillinen kasvu ja reflektio