Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Projektiopiskelu ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ja työelämän edustajien kokemana

KOIVUMÄKI, LEENA (2002)

 
Avaa tiedosto
gradu00181.pdf (265.3Kt)
Lataukset: 



KOIVUMÄKI, LEENA
2002

Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2002-12-18
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-11380
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata Perhe- ja yhteisöhoitotyön kehittäminen

ja kokeilutoiminta -projektissa (PEHY) mukana olleiden aikuisopiskelijoiden

ja työelämän edustajien kokemuksia projektiopiskelusta. Kokemusten avulla

on tarkoitus analysoida ja arvioida projektin merkitystä opiskelijoille ja

työelämälle. Projektin toiminta alkoi syksyllä 1998 ja päättyi toukokuussa

2001.

Tutkimus on laadullinen, fenomenologinen. Tutkimusaineisto koostuu

kymmenen aikuisopiskelijan ja kymmenen työelämän edustajan (N=20)

avoimesta haastattelusta. Aineistoa kertyi 250 sivua litteroitua tekstiä.

Haastatellut ammattikorkeakouluopiskelijat toimivat projektissa vähintään

kaksi vuotta. Heillä oli taustalla toisen asteen ammattitutkinto ja työkokemusta.

Yhteensä 37 opiskelijaa suoritti projektin aikana 605 opintoviikkoa eritasoisia

opintoja. Haastatellut työelämän edustajat olivat sekä ylihoitajia,

osastonhoitajia että sairaanhoitajia. Tutkimuksen tekijä oli projektin

vastuuhenkilönä viimeiset 2 vuotta 3 kk. Aineisto analysoitiin Colaizzin

fenomenologista sisällönanalyysia mukaillen.

Tutkimuksen mukaan projekti koettiin merkitykselliseksi

oppimiskokemukseksi. Projektin aloitus herätti sekä kiinnostusta että

hämmennystä. Projektin kulkuun liittyi paljon toimintaa edistäviä tekijöitä,

mutta myös estäviä. Projektin toimintaa edistivät hyvä ilmapiiri ja aito

toimintaympäristö. Toimintaa estivät oppilaitoksen jäykät rakenteet ja

opettajavaihdokset.

Kaikkien osallistujien näkemykset perhe- ja yhteisöhoitotyöstä laajenivat

projektin kuluessa. Lisäksi työskentely projektissa opetti perhehoitotyön

menetelmiä, tiedonhankinta- , tutkimus-, kirjoitus- ja projektityötaitoja.

Toimintaa juurrutettiin pysyväksi sekä opiskelijoiden työpaikoilla että

projektitoiminnassa mukana olleilla osastoilla.

Projektiopiskelun luonnetta kuvaaviksi käsitteiksi aineistosta nousivat

oppimisprosessi, ilmapiiri, toiminnallisuus, jatkuvuus, jakaminen, tieteellisyys

ja merkitysrakenteiden muutos. Projektiopiskelu koettiin vaikeana, mutta

kiinnostavana ja tehokkaana opiskelumuotona.

Tulosten ja projektitoiminnan pohjalta luotiin alustavat toimintaohjeet tuleville

projekteille ja määriteltiin uudelleen projektiopiskelu.

Avainsanat: projektiopiskelu, merkitysrakenteet, perhehoitotyö, fenomenologinen tutkimus
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40554]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste