Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kohtaamisia elämänpolulla - Oppilaan ja opettajan kohtaaminen lukiossa Martin Buberin dialogisuusfilosofian valossa.

LUNDAN, ARJA (2002)

 
Avaa tiedosto
lisuri00012.pdf (425.1Kt)
Lataukset: 



LUNDAN, ARJA
2002

Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2002
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-10966
Tiivistelmä
Lisensiaattitutkimuksen aiheena oli kasvatusfilosofisesta näkökulmasta tarkastella lukion opetustilanteiden dialogisuutta, jota lukionuoret kuvasivat vastaustensa ja elämäntarinoidensa kautta. Tarkoituksenani oli tuoda esille dialogisuusfilosofisen ajattelun merkittävyys ymmärrystä syventävänä ja vastuuta korostavana lähtökohtana. Dialogisen opetustilanteen tarkastelussa korostui oppilaan ja opettajan välisen kohtaamisen tärkeys ja luonne. Ensiarvoisen tärkeää on oivaltaa oppilaan kohtaaminen persoonana eikä opetuksen objektina. Tutkimuksen kohteena ovat olleet lukionuoret (113). Kolmiosaisen tutkimukseni I-osassa lähestyin aihetta teoreettisen esiymmärrykseni valossa. Teoreettinen esiymmärrykseni rakentui dialogisuusfilosofian, opetusfilosofian, hermeneutiikan, heuristisen ajattelun sekä pro gradu -tutkielmani kautta. Tutkimukseni II-osassa, empiirisessä osassa, tulkitsin vastauksia heuristisen tulkinnan, diskurssianalyysin sekä metafora-analyysin avulla. Heuristisen ymmärtämisen kautta pyrin tavoittamaan dialogisuuden periaatteita oppilaiden vastauksista (48)ja elämäntarinoista (65). Lopuksi kokosin tutkimukseni III-osassa keskeiset tulokset ja johtopäätökset. Määrittelin opetustilanteen dialogisuuden läsnäolevuudeksi, jossa oppilaan ja opettajan maailmat - vaikkakin vain ohimenevästi - voivat kohdata. Avainsanat: dialogi,opetusfilosofia, oppimistilanne
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39899]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste