Pienryhmätoiminnat apuna luokan kiusaamistilanteiden selvittelyssä
LEPISTÖ, TUULA (2001)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LEPISTÖ, TUULA
2001
Psykologia - Psychology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2001-05-23Tiivistelmä
Tutkimuksessa käytettiin apuna koululuokista muodostettuja pienryhmiä pyrittäessä vähentämään koulukiusaamista. Tutkittiin myös kiusaamistapoja, kiusaamiseen reagointia, roolien muutoksia ja kiusaamista koskevia asenteita. Tutkimuksen kohteena oli kaksi kolmasosaa Seinäjoen kaupungin neljänsistä luokista. Kyselyt tehtiin aluksi kaikille neljänsille luokille. Tutkimuksen ulkopuolelle jäivät ne luokat, joissa oli vähiten kiusaamista. Karsinnan jälkeen tutkittavien oppilaiden määräksi tuli 216. Vastausprosentti oli korkea (97%).
Oppilaille annettiin samat kyselylomakkeet alku-, loppu- ja seurantamittauksessa. Pienryhmätoiminnat olivat tutkimusryhmän oppilaisiin kohdistettu interventio. Tutkimusryhmään kuului kolme luokkaa, jotka jaettiin tietyllä tavalla noin viiden oppilaan pienryhmiin, jotka kokoontuivat kukin kolme kertaa ja jotka sisälsivät koulukiusaamisen vastaista toimintaa: keskustelua ja toiminnallisia menetelmiä. Vertailuryhmään ei kohdistettu mitään toimenpiteitä. Placeboryhmän luokissa oli sellaista toimintaa, joka ei millään tavalla liittynyt kiusaamiseen.
Hypoteesina oli, että interventiolla voidaan vaikuttaa kiusaamisen määrään, kiusaamistapoihin, kiusaamiseen reagointiin, luokassa esiintyviin rooleihin ja asenteisiin. Myönteistä muutosta oli nähtävissä kiusaamisen määrässä. Myös asenteissa havaittiin muutosta. Tutkimuksen lopussa oppilaat olivat selvästi alkua enemmän sitä mieltä, että kiusaaminen ei ole vain kiusatun ja kiusaajan välinen asia. Luokkatovereiden katsottiin voivan vaikuttaa kiusaamisen vähenemiseen. Pojat esiintyivät tyttöjä enemmän sekä kiusattuina että kiusaajina. Kiusaamistilanteessa esiintyvät roolit muuttuivat suotuisaan suuntaan selvimmin kahdessa tutkimusryhmäm luokassa. Näistä luokassa 2 muutokset olivat selvempiä kuin luokassa 3. Roolien muutokset olivat suurelta osin luokkakohtaisia.
Luokkakohtainen lähestymistapa antaa mahdollisuuden kartoittaa nimenomaan oman luokan ongelmia ja hoitaa niitä. Luokan kaikkien oppilaiden vastuu kiusaamisen vähentämisessä tehostuu, kun luokka jaetaan pienempiin ryhmiin, joissa asiaa käsitellään. Pienryhmätoiminta vähentää ainakin lyhytkestoista koulukiusaamista ja sen avulla voidaan muokata asenteita kiusaamiselle vastaisiksi.
Avainsanat: koulukiusaaminen, luokka, pienryhmä, rooli, toiminnallinen menetelmä
Oppilaille annettiin samat kyselylomakkeet alku-, loppu- ja seurantamittauksessa. Pienryhmätoiminnat olivat tutkimusryhmän oppilaisiin kohdistettu interventio. Tutkimusryhmään kuului kolme luokkaa, jotka jaettiin tietyllä tavalla noin viiden oppilaan pienryhmiin, jotka kokoontuivat kukin kolme kertaa ja jotka sisälsivät koulukiusaamisen vastaista toimintaa: keskustelua ja toiminnallisia menetelmiä. Vertailuryhmään ei kohdistettu mitään toimenpiteitä. Placeboryhmän luokissa oli sellaista toimintaa, joka ei millään tavalla liittynyt kiusaamiseen.
Hypoteesina oli, että interventiolla voidaan vaikuttaa kiusaamisen määrään, kiusaamistapoihin, kiusaamiseen reagointiin, luokassa esiintyviin rooleihin ja asenteisiin. Myönteistä muutosta oli nähtävissä kiusaamisen määrässä. Myös asenteissa havaittiin muutosta. Tutkimuksen lopussa oppilaat olivat selvästi alkua enemmän sitä mieltä, että kiusaaminen ei ole vain kiusatun ja kiusaajan välinen asia. Luokkatovereiden katsottiin voivan vaikuttaa kiusaamisen vähenemiseen. Pojat esiintyivät tyttöjä enemmän sekä kiusattuina että kiusaajina. Kiusaamistilanteessa esiintyvät roolit muuttuivat suotuisaan suuntaan selvimmin kahdessa tutkimusryhmäm luokassa. Näistä luokassa 2 muutokset olivat selvempiä kuin luokassa 3. Roolien muutokset olivat suurelta osin luokkakohtaisia.
Luokkakohtainen lähestymistapa antaa mahdollisuuden kartoittaa nimenomaan oman luokan ongelmia ja hoitaa niitä. Luokan kaikkien oppilaiden vastuu kiusaamisen vähentämisessä tehostuu, kun luokka jaetaan pienempiin ryhmiin, joissa asiaa käsitellään. Pienryhmätoiminta vähentää ainakin lyhytkestoista koulukiusaamista ja sen avulla voidaan muokata asenteita kiusaamiselle vastaisiksi.
Avainsanat: koulukiusaaminen, luokka, pienryhmä, rooli, toiminnallinen menetelmä