Ammattikorkeakoulu - työ ja oppiminen yhteistyössä?
KORHONEN, MARITTA (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KORHONEN, MARITTA
2000
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2000-05-30Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulun työelämälähtöisyys edellyttää opetukselta käytännön ongelmatilanteiden pohjalta lähtevää tiedon konstruointia ja kriittistä
arviointia sekä opiskelijoiden yhteistyö- ja sosiaalisten taitojen kehittämistä. Oppilaitoksen tulisi toimia oppivana organisaationa, jossa
oppijat ovat tasavertaisia. Erityisesti tietojenkäsittelyn opetuksessa projektityö mahdollistaa opettajan, opiskelijoiden ja työelämän asiantuntijoiden tavoitteellisen yhteistoiminnan. Ammattikorkeakouluissa tehtävässä tutkimuksessa on korostettu perustutkimuksen tuottaman tiedon
soveltamista käytäntöön, tiedonmuodostuksen ammattiongelmakeskeisyyttä ja monitieteisyyttä. Tärkeää on käytännöstä lähtevä teorianmuodostus.
Tietojenkäsittelyn opettajille suunnatun kyselyn mukaan ammattikorkeakoulun työelämäyhteistyö on toteutettu vaihtelevilla tavoilla. Järjestelmällisiä menetelmiä ja jatkuvuuteen pyrkiviä malleja hoitaa yhteistyötä ei
toistaiseksi ole kehittynyt. Myös työelämäyhteyksien resurssointia tulisi
kehittää edelleen.
Tietojenkäsittelyn opetuksessa harjoitustöiden ja projektien käyttö on yleistä. Projekteissa korostuu ensisijaisesti alan työkäytännön oppiminen, projekti nähdään harvemmin opetusmenetelmänä. Projekteilla pyritään myös
lisäämään oppijoiden sosiaalisia taitoja ja valmiutta jatkuvaan kehittämiseen.
Tutkimustyön rooli ja tutkimuksen yhdistäminen opetukseen ammattikorkeakoulussa ei ole selkiintynyt. Kyselyyn vastanneilla tutkimus
liittyi pääasiassa opettajien tieteelliseen pätevöitymiseen.
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimuksen empiirinen osuus koostuu sähköisellä kyselylomakkeella toteutetun
opettajakyselyn ja ryhmäkeskustelun tulosten esittelystä ja tulkinnasta.
Tutkimuksen taustaosuudessa tarkastellaan myös ammattikorkeakoulujen perustamista ja niiden kehitystä osaksi suomalaista koulutusjärjestelmää.
Ammattikorkeakoulun tulisi kouluttaa opiskelijoistaan työelämälähtöisesti
käytännön asiantuntijoita, jotka voivat toimia oman työpaikkansa ja organisaationsa kehittäjinä ja tuoda koulutuksen kautta saatuja uusia
menetelmiä ja taitoja työyhteisöön. Ammattikorkeakoulun työelämään orientoituminen tulee merkitsemään myös opettajan työn muutosta ja
laajenemista perinteisestä opetuksesta työelämän kehittäjäksi ja tutkijaksi. Opettajan työnkuvan muuttumisen tulisi johtaa opetusmenetelmien
muutokseen ja samalla työnjaon ja resurssoinnin perusteiden uudelleen arviointiin.
Avainsanat: ammattikorkeakoulu, asiantuntijuus, opetuksen kehittäminen,
projektityö, tietojenkäsittely, tutkimus, työelämäyhteistyö
arviointia sekä opiskelijoiden yhteistyö- ja sosiaalisten taitojen kehittämistä. Oppilaitoksen tulisi toimia oppivana organisaationa, jossa
oppijat ovat tasavertaisia. Erityisesti tietojenkäsittelyn opetuksessa projektityö mahdollistaa opettajan, opiskelijoiden ja työelämän asiantuntijoiden tavoitteellisen yhteistoiminnan. Ammattikorkeakouluissa tehtävässä tutkimuksessa on korostettu perustutkimuksen tuottaman tiedon
soveltamista käytäntöön, tiedonmuodostuksen ammattiongelmakeskeisyyttä ja monitieteisyyttä. Tärkeää on käytännöstä lähtevä teorianmuodostus.
Tietojenkäsittelyn opettajille suunnatun kyselyn mukaan ammattikorkeakoulun työelämäyhteistyö on toteutettu vaihtelevilla tavoilla. Järjestelmällisiä menetelmiä ja jatkuvuuteen pyrkiviä malleja hoitaa yhteistyötä ei
toistaiseksi ole kehittynyt. Myös työelämäyhteyksien resurssointia tulisi
kehittää edelleen.
Tietojenkäsittelyn opetuksessa harjoitustöiden ja projektien käyttö on yleistä. Projekteissa korostuu ensisijaisesti alan työkäytännön oppiminen, projekti nähdään harvemmin opetusmenetelmänä. Projekteilla pyritään myös
lisäämään oppijoiden sosiaalisia taitoja ja valmiutta jatkuvaan kehittämiseen.
Tutkimustyön rooli ja tutkimuksen yhdistäminen opetukseen ammattikorkeakoulussa ei ole selkiintynyt. Kyselyyn vastanneilla tutkimus
liittyi pääasiassa opettajien tieteelliseen pätevöitymiseen.
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimuksen empiirinen osuus koostuu sähköisellä kyselylomakkeella toteutetun
opettajakyselyn ja ryhmäkeskustelun tulosten esittelystä ja tulkinnasta.
Tutkimuksen taustaosuudessa tarkastellaan myös ammattikorkeakoulujen perustamista ja niiden kehitystä osaksi suomalaista koulutusjärjestelmää.
Ammattikorkeakoulun tulisi kouluttaa opiskelijoistaan työelämälähtöisesti
käytännön asiantuntijoita, jotka voivat toimia oman työpaikkansa ja organisaationsa kehittäjinä ja tuoda koulutuksen kautta saatuja uusia
menetelmiä ja taitoja työyhteisöön. Ammattikorkeakoulun työelämään orientoituminen tulee merkitsemään myös opettajan työn muutosta ja
laajenemista perinteisestä opetuksesta työelämän kehittäjäksi ja tutkijaksi. Opettajan työnkuvan muuttumisen tulisi johtaa opetusmenetelmien
muutokseen ja samalla työnjaon ja resurssoinnin perusteiden uudelleen arviointiin.
Avainsanat: ammattikorkeakoulu, asiantuntijuus, opetuksen kehittäminen,
projektityö, tietojenkäsittely, tutkimus, työelämäyhteistyö