Yliopistopedagogiikkaa kehittämässä - kokeiluja ja kokemuksia
Teoksen toimittaja(t)
Poikela, Esa
Öystilä, Satu
Tampere University Press
2003
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:951-44-5762-5
https://urn.fi/URN:ISBN:951-44-5762-5
Tiivistelmä
Yliopistopedagogiikkaa kehittämässä- kirjassa eri tiedekunnissa ja laitoksissa toimivat opettajat puhuvat opetuksen kehittämisestä omalla äänellään ja käytännön asiantuntijoina. Riippumatta siitä, mihin tutkimuskohteisiin tai oppiaineisiin yksiköt ovat keskittyneet, opettamisen ja oppimisen ohjaamisen ongelmat ovat perustaltaan samanlaisia. Se antaa aiheen kysyä,mistä akateemisen opetuksen ydinaines koostuu? Kumpaan se on enemmän sidottu: oppiaineiden antamaan sisältöön vai siihen toimintaan, jolla sisällöt omaksutaan?
Tässä kirjassa lähdetään edellisen yliopistopedagogiikan kirjan ajatuksesta, että tutkiminen on oppimista ja oppiminen on tutkimista. Oppiminen alkaa (tutkimus)ongelmasta. Ongelmanratkaisuun ja tiedon hankintaan sitoutunut ryhmä on oppimisen paras resurssi. Siksi opettajien on opittava toiminnallistamaan opetuksensa ja ohjaamaan yhteisiä ja yksilöllisiä oppimisen prosesseja.
Kirja ilmestyy ajankohtana, jossa pohditaan siirtymistä kaksiportaisiin perustutkintoihin. Uudistus antaa mahdollisuuden pedagogiseen kehittämiseen, jonka tavoitteena voi olla opetuskäytäntöjen perusteellinen muuttaminen. Kirjan artikkeleita yhdistävä teema on juuri tämä: ei vain mahdollisuus vaan suoranainen tilaus organisoida tieteellinen ja pedagoginen oppiminen ja työ uudella ja toimivammalla tavalla. Kirjan teemat tavoittelevat yliopisto-oppimisen ydintä: - miten opitaan tutkimaan? - miten tieteellinen kirjoittaminen opitaan? - miten kehitetään monialaista osaamista ja yhteisopetusta? - miten oppimisen ja osaamisen ohjausta ja arviointia kehitetään?
Tässä kirjassa lähdetään edellisen yliopistopedagogiikan kirjan ajatuksesta, että tutkiminen on oppimista ja oppiminen on tutkimista. Oppiminen alkaa (tutkimus)ongelmasta. Ongelmanratkaisuun ja tiedon hankintaan sitoutunut ryhmä on oppimisen paras resurssi. Siksi opettajien on opittava toiminnallistamaan opetuksensa ja ohjaamaan yhteisiä ja yksilöllisiä oppimisen prosesseja.
Kirja ilmestyy ajankohtana, jossa pohditaan siirtymistä kaksiportaisiin perustutkintoihin. Uudistus antaa mahdollisuuden pedagogiseen kehittämiseen, jonka tavoitteena voi olla opetuskäytäntöjen perusteellinen muuttaminen. Kirjan artikkeleita yhdistävä teema on juuri tämä: ei vain mahdollisuus vaan suoranainen tilaus organisoida tieteellinen ja pedagoginen oppiminen ja työ uudella ja toimivammalla tavalla. Kirjan teemat tavoittelevat yliopisto-oppimisen ydintä: - miten opitaan tutkimaan? - miten tieteellinen kirjoittaminen opitaan? - miten kehitetään monialaista osaamista ja yhteisopetusta? - miten oppimisen ja osaamisen ohjausta ja arviointia kehitetään?
Kokoelmat
- TUP OA Books [260]