Tuovi 11: Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa 2013-konferenssin tutkijatapaamisen artikkelit
Teoksen toimittaja(t)
Viteli, Jarmo
Östman, Anneli
Tampereen yliopisto
2013
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9202-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9202-0
Tiivistelmä
Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa (ITK )-konferenssi on jo vuosittainen suurtapahtuma, jonka tarina alkoi vuonna 1990. Osallistujia oli tänä vuonna yli 1700, jotka edustavat laajasti koulutussektoria opettajista tutkijoihin ja yritysmaailman edustajiin. Osana konferenssia on pidetty tutkijatapaamista vuodesta 2001. ITK-tutkijatapaamisen yksi keskeinen tavoite on antaa tilaa nuorille lahjakkaille tutkijoille tuoda esiin omia tutkimushankkeitaan ja niiden
tuloksia. Myös tutkijatapaamisessa oli runsas osanotto: runsas 70 digitaalisen maailman ja koulutuksen tutkimuksen asiantuntijaa. Tutkijatapaamisessa esitettävät paperit arvioidaan Blind Review – menetelmän avulla. Tähän julkaisuun on koottu osa tutkijatapaamisessa esitettyjä artikkeleita.
Vuoden 2013 oli keynote puhujana professori Walter Bender, joka kertoi tutkimuksistaan ja käytännöistään mm. Sugar Labs hankkeestaan ja sen taustalla olevista ajatuksista. Hän korosti, että ohjelmoinnin opetus on keskeistä kun opetetaan lapsille loogista ajattelua ja ongelmanratkaisua. Toinen keynote puhuja oli akatemiaprofessori Erno Lehtinen, joka loi erinomaisen katsauksen siitä, miten opetusteknologian tutkimus on edennyt yksilökohtaisen oppimisen
aikakaudesta yhteisöllisen oppimisen arvioinnin suuntaan. Yleisön kannalta ehkä
lohduttavinta oli se päätelmä, että emme ole edes aivan yksimielisiä siitä mitä oppiminen on, joten sitä voi ja tulee tarkastella monesta tulokulmasta ja eri teorioiden kannalta. Yhtä totuutta ei tässäkään asiassa ole. Päivän aikana kuultiin yli 30 innovatiivista esitystä, jotka virittivät keskustelua ja
jatkoyhteistyötä monen tutkijan osalta. Tästä on hyvä jatkaa.
tuloksia. Myös tutkijatapaamisessa oli runsas osanotto: runsas 70 digitaalisen maailman ja koulutuksen tutkimuksen asiantuntijaa. Tutkijatapaamisessa esitettävät paperit arvioidaan Blind Review – menetelmän avulla. Tähän julkaisuun on koottu osa tutkijatapaamisessa esitettyjä artikkeleita.
Vuoden 2013 oli keynote puhujana professori Walter Bender, joka kertoi tutkimuksistaan ja käytännöistään mm. Sugar Labs hankkeestaan ja sen taustalla olevista ajatuksista. Hän korosti, että ohjelmoinnin opetus on keskeistä kun opetetaan lapsille loogista ajattelua ja ongelmanratkaisua. Toinen keynote puhuja oli akatemiaprofessori Erno Lehtinen, joka loi erinomaisen katsauksen siitä, miten opetusteknologian tutkimus on edennyt yksilökohtaisen oppimisen
aikakaudesta yhteisöllisen oppimisen arvioinnin suuntaan. Yleisön kannalta ehkä
lohduttavinta oli se päätelmä, että emme ole edes aivan yksimielisiä siitä mitä oppiminen on, joten sitä voi ja tulee tarkastella monesta tulokulmasta ja eri teorioiden kannalta. Yhtä totuutta ei tässäkään asiassa ole. Päivän aikana kuultiin yli 30 innovatiivista esitystä, jotka virittivät keskustelua ja
jatkoyhteistyötä monen tutkijan osalta. Tästä on hyvä jatkaa.