Women’s Print Media and Consumer Culture in the New Russia
Ratilainen, Saara (2013)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Ratilainen, Saara
2013
Venäjän kieli ja kulttuuri - Russian Language and Culture
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
Väitöspäivä
2013-05-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201305061093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201305061093
Kuvaus
Kirja on omakustanne
Tiivistelmä
Naisten printtimedia ja kulutuskulttuuri uudella Venäjällä
Väitöskirja käsittelee kuluttamista Venäjän ja Neuvostoliiton kulttuurihistorian valossa. Tutkimuksessa todetaan, että Neuvostoliiton romahtamista seuranneen yhteiskuntamuutoksen myötä kuluttaminen on tullut yhdeksi keskeisimmistä tekijöistä nyky-Venäjää ymmärrettäessä. Kuvat pidäkkeettömästä luksus-kuluttamisesta ovat nousseet populaarikulttuurin keskeiseksi sisällöksi ja venäläisten ostosmatkailijoiden arvo on huomattu myös kansainvälisesti.
Tutkimus analysoi, mitä merkityksiä erityisesti länsimaiset tuotemerkit ja niitä kantavat eliittinaiset saavat venäläisessä nykykulttuurissa ja kuinka näiden esitysten kautta pohditaan globaalin kulutuskulttuurin ja markkinatalouden suhdetta kansalliseen identiteettiin. Erityisesti naisille suunnattujen kuluttajalehtien ja populaarikulttuurin esitysten myötä perinteisesti läntiseen kulutuskulttuuriin liitetyt symbolit kotoutetaan osaksi Venäjän kielellistä ja kulttuurista resurssia. Kaupallisen printtimedian tutkimus avaa näin uuden näkökulman siihen, kuinka keskustelut kulutusyhteiskunnan kehityksestä ja kulttuurin asemasta nyky-Venäjällä kohtaavat.
Väitöskirja käsittelee kuluttamista Venäjän ja Neuvostoliiton kulttuurihistorian valossa. Tutkimuksessa todetaan, että Neuvostoliiton romahtamista seuranneen yhteiskuntamuutoksen myötä kuluttaminen on tullut yhdeksi keskeisimmistä tekijöistä nyky-Venäjää ymmärrettäessä. Kuvat pidäkkeettömästä luksus-kuluttamisesta ovat nousseet populaarikulttuurin keskeiseksi sisällöksi ja venäläisten ostosmatkailijoiden arvo on huomattu myös kansainvälisesti.
Tutkimus analysoi, mitä merkityksiä erityisesti länsimaiset tuotemerkit ja niitä kantavat eliittinaiset saavat venäläisessä nykykulttuurissa ja kuinka näiden esitysten kautta pohditaan globaalin kulutuskulttuurin ja markkinatalouden suhdetta kansalliseen identiteettiin. Erityisesti naisille suunnattujen kuluttajalehtien ja populaarikulttuurin esitysten myötä perinteisesti läntiseen kulutuskulttuuriin liitetyt symbolit kotoutetaan osaksi Venäjän kielellistä ja kulttuurista resurssia. Kaupallisen printtimedian tutkimus avaa näin uuden näkökulman siihen, kuinka keskustelut kulutusyhteiskunnan kehityksestä ja kulttuurin asemasta nyky-Venäjällä kohtaavat.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4773]