Individual and contextual factors predicting educational and occupational career success
Hintsanen, Mirka (2013)
Hintsanen, Mirka
Tampere University Press
2013
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2013-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9120-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9120-7
Tiivistelmä
Millaiset yksilöön ja perhe- ja kouluympäristöön liittyvät tekijät ennustavat uramenestystä?
Menestys koulutusuralla ja työuralla liittyy yksilön hyvinvointiin ja määrittää paljolti yksilön asemaa elämässä. Yksilön saavuttama koulutuksellinen menestys ja työuramenestys hyödyttävät myös yhteiskuntaa, koska menestyneet yksilöt ovat useimmiten yhteiskunnalle tuottavia jäseniä. On tärkeää tutkia millaiset tekijät ennustavat koulutuksellista menestystä ja työuramenestystä, jotta yhteiskunnan järjestelmiä ja rakenteita voidaan rakentaa tukemaan sellaisia kehitysprosesseja ja –syklejä, jotka auttavat lisäämään uramenestystä.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lapsuuden perheeseen ja kouluun liittyviä tekijöitä ja varhaisen aikuisuuden yksilöllisiä tekijöitä ennustamassa koulutuksellista menestystä ja työuramenestystä. Tutkimuksen osallistujat saatiin pitkittäisestä seurantatutkimuksesta ”Lasten sepelvaltimotautiriskiprojekti”.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyjä (itsearviot ja vanhempien arviot). Ensimmäinen aineistonkeruu toteutettiin vuonna 1980 ja seurannat vuosina 1983, 1992, 1997, 2001 ja 2007. Väitöksen osatutkimusten osallistujamäärä vaihtelee 621 osallistujasta 1893 osallistujaan. Koulutuksellista menestystä mitattiin saavutetulla koulutustasolla ja suoritettujen koulutusvuosien määrällä. Työuramenestystä arvioitiin työn ominaisuuksien ja työn pysyvyyden eli tässä vähäisemmän työttömyyden avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan kouluun ja perheeseen liittyvät tekijät (esim. koulumenestys, vanhempien koulutus, vanhempien tukea antava suhtautuminen) ennustavat uramenestystä. Tulosten mukaan myös yksilölliset tekijät (temperamenttipiirteet) ovat yhteydessä uramenestykseen. Olisi suositeltavaa pyrkiä löytämään tapoja, joiden avulla voidaan käynnistää ja edistää positiivisia kehitys- ja oppimissyklejä, jotka auttaisivat entistä paremman koulutuksellisen menestyksen ja työuramenestyksen saavuttamisessa.
Menestys koulutusuralla ja työuralla liittyy yksilön hyvinvointiin ja määrittää paljolti yksilön asemaa elämässä. Yksilön saavuttama koulutuksellinen menestys ja työuramenestys hyödyttävät myös yhteiskuntaa, koska menestyneet yksilöt ovat useimmiten yhteiskunnalle tuottavia jäseniä. On tärkeää tutkia millaiset tekijät ennustavat koulutuksellista menestystä ja työuramenestystä, jotta yhteiskunnan järjestelmiä ja rakenteita voidaan rakentaa tukemaan sellaisia kehitysprosesseja ja –syklejä, jotka auttavat lisäämään uramenestystä.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lapsuuden perheeseen ja kouluun liittyviä tekijöitä ja varhaisen aikuisuuden yksilöllisiä tekijöitä ennustamassa koulutuksellista menestystä ja työuramenestystä. Tutkimuksen osallistujat saatiin pitkittäisestä seurantatutkimuksesta ”Lasten sepelvaltimotautiriskiprojekti”.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyjä (itsearviot ja vanhempien arviot). Ensimmäinen aineistonkeruu toteutettiin vuonna 1980 ja seurannat vuosina 1983, 1992, 1997, 2001 ja 2007. Väitöksen osatutkimusten osallistujamäärä vaihtelee 621 osallistujasta 1893 osallistujaan. Koulutuksellista menestystä mitattiin saavutetulla koulutustasolla ja suoritettujen koulutusvuosien määrällä. Työuramenestystä arvioitiin työn ominaisuuksien ja työn pysyvyyden eli tässä vähäisemmän työttömyyden avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan kouluun ja perheeseen liittyvät tekijät (esim. koulumenestys, vanhempien koulutus, vanhempien tukea antava suhtautuminen) ennustavat uramenestystä. Tulosten mukaan myös yksilölliset tekijät (temperamenttipiirteet) ovat yhteydessä uramenestykseen. Olisi suositeltavaa pyrkiä löytämään tapoja, joiden avulla voidaan käynnistää ja edistää positiivisia kehitys- ja oppimissyklejä, jotka auttaisivat entistä paremman koulutuksellisen menestyksen ja työuramenestyksen saavuttamisessa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4966]