On the Experiences of Finnish Engineers as Language Users in a Professional Context
Valtaranta, Niina (2013)
Valtaranta, Niina
Tampere University Press
2013
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2013-02-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9046-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9046-0
Tiivistelmä
Työssä kieltä ei tarkasteltu lingvistisenä ilmiönä vaan pyrittiin kartoittamaan kielenkäyttäjien inhimillistä kokemusmaailmaa. Tutkimuskohteena olivat tekniikan alan ammatissa toimivien insinöörien kielenkäyttökokemukset, joita ei myöskään haluttu rajata mihinkään tiettyn kieleen, vaan tavoitteena oli kuvata osallistujien kielenkäyttökokemuksia heidän koko kielivarantonsa kautta.
Aineisto kerättiin haastattelemalla keskisuuren suomalaisen, kansainvälisiä toimintoja omaavan tekniikan alan yrityksen työntekijöitä kahdessa vaiheessa: aluksi vuonna 2006 haastateltiin kahtatoista insinööriä ja kolmen vuoden kuluttua vuonna 2009 haastateltavien määrä supistettiin seitsemään toista haastattelua varten.
Analyysin tuloksena muotoutuneissa yleisissä merkistysverkostoissa ydinteemoiksi tiivistyivät: oppijan autonomia, vuorovaikutustaitojen ja kasvokkainviestinnän merkitys, kulttuurienvälisen ymmärtämisen käsite ja naiseuden problematiikka tekniikan alalla. Kielenkäyttäjän autonomia nousi kokemuksissa voimakkaasti esille. Vuorovaikutustaitojen merkitys insinöörien päivittäisessä työssä koettiin suureksi. Kasvokkainviestinnän rooli oli keskeinen työelämän viestinnässä ja se korostui erityisesti konfliktitilanteissa. Ammatillisissa kohtaamisissa osallistujat käyttivät intuitiotaan ja sosiaalista positiointia aktiivisesti hyväkseen. Erityisesti kulttuurienvälisissä kohtaamisissa osallistujat analysoivat jatkuvasti reflektoiden näiden tapaamisten merkityksiä itselleen. Kuvauksissa ilmeni samalla pyrkimys katsoa avoimin silmin asioita toisen ihmisen rooliin eläytyen, universaalin humaanisuuden vaatimukset huomioden ja stereotyyppistä ajattelua aktiivisesti vastustaen.
Aineisto kerättiin haastattelemalla keskisuuren suomalaisen, kansainvälisiä toimintoja omaavan tekniikan alan yrityksen työntekijöitä kahdessa vaiheessa: aluksi vuonna 2006 haastateltiin kahtatoista insinööriä ja kolmen vuoden kuluttua vuonna 2009 haastateltavien määrä supistettiin seitsemään toista haastattelua varten.
Analyysin tuloksena muotoutuneissa yleisissä merkistysverkostoissa ydinteemoiksi tiivistyivät: oppijan autonomia, vuorovaikutustaitojen ja kasvokkainviestinnän merkitys, kulttuurienvälisen ymmärtämisen käsite ja naiseuden problematiikka tekniikan alalla. Kielenkäyttäjän autonomia nousi kokemuksissa voimakkaasti esille. Vuorovaikutustaitojen merkitys insinöörien päivittäisessä työssä koettiin suureksi. Kasvokkainviestinnän rooli oli keskeinen työelämän viestinnässä ja se korostui erityisesti konfliktitilanteissa. Ammatillisissa kohtaamisissa osallistujat käyttivät intuitiotaan ja sosiaalista positiointia aktiivisesti hyväkseen. Erityisesti kulttuurienvälisissä kohtaamisissa osallistujat analysoivat jatkuvasti reflektoiden näiden tapaamisten merkityksiä itselleen. Kuvauksissa ilmeni samalla pyrkimys katsoa avoimin silmin asioita toisen ihmisen rooliin eläytyen, universaalin humaanisuuden vaatimukset huomioden ja stereotyyppistä ajattelua aktiivisesti vastustaen.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4970]