Varhaiskasvatuksen strategisen johtamisen rakentuminen ja menestymisen ennakoiminen johtamistyön tarinoiden valossa
Akselin, Marja-Liisa (2013)
Akselin, Marja-Liisa
Tampere University Press
2013
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2013-02-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9050-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9050-7
Tiivistelmä
Tutkimuksella haluttiin selvittää, miten kunnissa lasten päivähoitoa eli varhaiskasvatusta strategisesti johdetaan. Tutkimuksessa kävi ilmi, että harvassa kunnassa on laadittu toimialuekohtainen strategia. Tutkimustulokset kuitenkin osoittavat, että menestyäkseen tehtävässään johtajalla tulisi olla käytössään kunnan kontekstiin sopiva varhaiskasvatuksen strategia. Mikäli organisaatiosta puuttuvat strategiset tavoitteet, toiminta vaatii yksittäisten ratkaisujen kysymistä johtajilta, mikä sitoo johtajien energiaa päivittäisjohtamiseen strategisen johtamisen sijaan.
Varhaiskasvatuksen hallinnointi on siirtynyt opetus- ja kulttuuriministeriön alaisuuteen vuoden 2013 alusta. Suomalaista varhaiskasvatusjärjestelmää on viime vuosina tarkasteltu kriittisesti, sillä varhaiskasvatuksen pedagogiikan toteuttamisen vapaus päiväkodeissa on hämmästyttävän suuri. Kunnissa päättäjien huomio on kohdistunut suuressa määrin päivähoitopaikkojen riittävyydestä huolehtimiseen. Väitöstutkimus tarkastelee varhaiskasvatuksen järjestelmä- ja yksikkötasoista problematiikkaa strategisen johtamisen kysymyksenä.
Tutkimus osoitti, että kuntien varhaiskasvatuksesta vastaavan johtajan tehtävään ajaudutaan sattumanvaraisesti. Alalle haetaankin ensisijaisesti työhön lasten pariin. Nykyaika haastaa kuitenkin näkemään varhaiskasvatuksen johtamistyön ammattijohtajan tehtävänä, johon hakeudutaan. Tutkimusta vartena haastateltiin yhdeksää eri kunnan varhaiskasvatuksesta vastaavaa johtajaa. Johtajia pyydettiin kertomaan johtamistyöstään tarina. Tarinoita analysoimalla selvitettiin, millaiseksi varhaiskasvatuksen strateginen johtaminen Suomen kunnissa rakentuu.
Tutkimuksen yksi keskeisimpiä johtopäätöksiä on, että varhaiskasvatuksen johtajan on strategisesti järkevää panostaa suhdetoimintaan, mikä tarkoittaa hyviä yhteistyösuhteita päättäjien ja keskeisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Organisaation johtamisessa strategisesti merkittävää on johtajan visionäärisyys ja kyky toimia eri areenoilla vastuualueensa asioiden eteenpäin viemiseksi. Varhaiskasvatuksen johtaja on perustehtävän luonteen mukaisesti lempeä mutta vahva muutosjohtaja. Varhaiskasvatuksen johtamistyö on asiantuntijaorganisaation johtamista, joka perustuu jaetun johtajuuden idean mukaan yhdessä toimimisen periaatteelle. Organisaatiossa perustehtävä ja vastuut on selkeästi määritelty, jolloin ”kaikki eivät kuitenkaan tee kaikkea”. Vaikka varhaiskasvatuksen perustehtävän määrittelyssä ja pedagogiikan toteutuksessa korostuu jaettu vastuu, sen laadukkaasta toteutumisesta vastaa viime kädessä varhaiskasvatuksen johtaja.
Tutkimuksen tavoitteena oli myös tarkastella, miten strateginen johtaminen ennustaa johtajan menestymistä työssään. Johtamistyön kokemuksella ja strategisella johtamisella näytti olevan merkitystä johtajan menestymiseen. Tutkimustulos haastaakin näkemään strategisen johtamisen dynaamisena, postmodernissa ajassa tapahtuvana osaamisena ja kyvykkyytenä, jota voidaan edelleen kehittää ja oppia. Väitöstutkimus kannustaa kehittämään alan johtajuuskoulutusta ja huomioimaan kehitystyössä myös julkiseen johtamiseen kuuluvat elementit. Varhaiskasvatuksen johtajan kyvykkyys johtaa strategisesti kuntien muuttuvissa toimintaympäristöissä tuo onnistuessaan sekä selkeyttä perustehtävään että johtamiseen. Tällä tavoitellaan menestystä ja sitä kautta varhaiskasvatukselle kuuluvaa arvostusta.
Varhaiskasvatuksen hallinnointi on siirtynyt opetus- ja kulttuuriministeriön alaisuuteen vuoden 2013 alusta. Suomalaista varhaiskasvatusjärjestelmää on viime vuosina tarkasteltu kriittisesti, sillä varhaiskasvatuksen pedagogiikan toteuttamisen vapaus päiväkodeissa on hämmästyttävän suuri. Kunnissa päättäjien huomio on kohdistunut suuressa määrin päivähoitopaikkojen riittävyydestä huolehtimiseen. Väitöstutkimus tarkastelee varhaiskasvatuksen järjestelmä- ja yksikkötasoista problematiikkaa strategisen johtamisen kysymyksenä.
Tutkimus osoitti, että kuntien varhaiskasvatuksesta vastaavan johtajan tehtävään ajaudutaan sattumanvaraisesti. Alalle haetaankin ensisijaisesti työhön lasten pariin. Nykyaika haastaa kuitenkin näkemään varhaiskasvatuksen johtamistyön ammattijohtajan tehtävänä, johon hakeudutaan. Tutkimusta vartena haastateltiin yhdeksää eri kunnan varhaiskasvatuksesta vastaavaa johtajaa. Johtajia pyydettiin kertomaan johtamistyöstään tarina. Tarinoita analysoimalla selvitettiin, millaiseksi varhaiskasvatuksen strateginen johtaminen Suomen kunnissa rakentuu.
Tutkimuksen yksi keskeisimpiä johtopäätöksiä on, että varhaiskasvatuksen johtajan on strategisesti järkevää panostaa suhdetoimintaan, mikä tarkoittaa hyviä yhteistyösuhteita päättäjien ja keskeisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Organisaation johtamisessa strategisesti merkittävää on johtajan visionäärisyys ja kyky toimia eri areenoilla vastuualueensa asioiden eteenpäin viemiseksi. Varhaiskasvatuksen johtaja on perustehtävän luonteen mukaisesti lempeä mutta vahva muutosjohtaja. Varhaiskasvatuksen johtamistyö on asiantuntijaorganisaation johtamista, joka perustuu jaetun johtajuuden idean mukaan yhdessä toimimisen periaatteelle. Organisaatiossa perustehtävä ja vastuut on selkeästi määritelty, jolloin ”kaikki eivät kuitenkaan tee kaikkea”. Vaikka varhaiskasvatuksen perustehtävän määrittelyssä ja pedagogiikan toteutuksessa korostuu jaettu vastuu, sen laadukkaasta toteutumisesta vastaa viime kädessä varhaiskasvatuksen johtaja.
Tutkimuksen tavoitteena oli myös tarkastella, miten strateginen johtaminen ennustaa johtajan menestymistä työssään. Johtamistyön kokemuksella ja strategisella johtamisella näytti olevan merkitystä johtajan menestymiseen. Tutkimustulos haastaakin näkemään strategisen johtamisen dynaamisena, postmodernissa ajassa tapahtuvana osaamisena ja kyvykkyytenä, jota voidaan edelleen kehittää ja oppia. Väitöstutkimus kannustaa kehittämään alan johtajuuskoulutusta ja huomioimaan kehitystyössä myös julkiseen johtamiseen kuuluvat elementit. Varhaiskasvatuksen johtajan kyvykkyys johtaa strategisesti kuntien muuttuvissa toimintaympäristöissä tuo onnistuessaan sekä selkeyttä perustehtävään että johtamiseen. Tällä tavoitellaan menestystä ja sitä kautta varhaiskasvatukselle kuuluvaa arvostusta.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4985]