Interpretations of Corporate Talk About Social Responsibility
Mäkelä, Hannele (2012)
Mäkelä, Hannele
Tampere University Press
2012
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2012-12-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9000-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9000-2
Tiivistelmä
Tutkimuksessa on tarkasteltu yritysten yhteiskuntavastuuraportointia ja sen yhteiskunnallista merkitystä. Tutkimuksen mukaan raportointi tarjoaa rajoitetun kuvan yritystoiminnan yhteiskunnallisista vaikutuksista, ja yritysten yhteiskuntavastuupuhe on luonteeltaan poliittista.
Yritysten yhteiskuntavastuuajattelu perustuu laajaan keskusteluun siitä, että yritystoiminnalla voi positiivisten vaikutusten lisäksi olla myös mittavia negatiivisia vaikutuksia yhteiskuntaan ja että yritysten tulisi siten kantaa vastuuta toimintansa vaikutuksista laajasti yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Yhteiskuntavastuuraportoinnin on oletettu parantavan yritystoiminnan läpinäkyvyyttä ja vastuuriskien hallintaa muun muassa tarjoamalla sidosryhmille kattavaa tietoa yritystoiminnan vaikutuksista ja toisaalta tunnistamalla ja ennaltaehkäisemällä yritystoiminnan mahdollisia negatiivisia vaikutuksia. Tässä väitöstutkimuksessa tuodaan esiin yritysten nykyisten raportointikäytäntöjen rajallisuus suhteessa niille asetettuihin tavoitteisiin.
Tutkimuksen empiirinen materiaali koostuu suomalaisten suuryritysten yhteiskuntavastuuraportoinnista ajalla 2000–2009. Aineistoa on analysoitu laadullisin menetelmin. Väitöskirja koostuu johdantoluvusta sekä neljästä itsenäisestä tutkimusartikkelista.
Yritysraportointi ja erityisesti laskentatoimi yritystoiminnan kielenä tyypillisesti kuvaavat yritysten ja yhteiskunnan suhdetta suoraviivaisena, objektiiviseen tietoon perustuvana win-win -tilanteena. Tällaisen näkemyksen mukaan yrityksellä ja sen sidosryhmillä on yhtenevät tavoitteet ja yhtenäiset näkemykset yritystoiminnan vaikutuksista. Tutkimuksen taustaoletuksena kuitenkin on, että laskentatoimen tarjoama informaatio ei ole objektiivista vaan sosiaalisesti rakentunutta tietoa, jota voidaan käyttää tiettyjen näkökulmien edistämiseen. Tutkimuksen mukaan yrityspuhe ja nykyiset raportointikäytännöt vahvistavat näkemystä, jonka mukaan yritystoiminnan tavoitteet olisivat yhteneviä ympäröivän yhteiskunnan tavoitteiden kanssa, ja yritystoiminnan negatiivisten vaikutusten ja mahdollisten konfliktien raportointi on vähäistä. Erityisesti yritystoiminnan taloudellinen kannattavuus ja sen priorisointi muiden tavoitteiden kustannuksella esitetään yritysten raportoinnissa itsestäänselvyytenä, yhteisesti hyväksyttynä ”liiketoiminnan lainalaisuutena”, jonka seuraukset ovat lopulta hyväksi kaikille osapuolille. Tämänkaltainen näkemys yritysten yhteiskunnallisesta roolista vahvistaa olemassa olevia valtasuhteita ja samanaikaisesti heikentää niistä poikkeavien tulkintojen tekemisen ja hyödyntämisen mahdollisuuksia. Myös puutteellinen informaatio yritystoiminnan vaikutuksista konkreettisesti estää dialogin mahdollisuuden. Tutkimuksen tavoitteena on ollut avata näitä yritystoiminnan väitettyjä ”lainalaisuuksia” ja tuoda esiin keskustelua vaihtoehtoisten tulkintojen mahdollisuuksista.
Yritysten yhteiskuntavastuuajattelu perustuu laajaan keskusteluun siitä, että yritystoiminnalla voi positiivisten vaikutusten lisäksi olla myös mittavia negatiivisia vaikutuksia yhteiskuntaan ja että yritysten tulisi siten kantaa vastuuta toimintansa vaikutuksista laajasti yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Yhteiskuntavastuuraportoinnin on oletettu parantavan yritystoiminnan läpinäkyvyyttä ja vastuuriskien hallintaa muun muassa tarjoamalla sidosryhmille kattavaa tietoa yritystoiminnan vaikutuksista ja toisaalta tunnistamalla ja ennaltaehkäisemällä yritystoiminnan mahdollisia negatiivisia vaikutuksia. Tässä väitöstutkimuksessa tuodaan esiin yritysten nykyisten raportointikäytäntöjen rajallisuus suhteessa niille asetettuihin tavoitteisiin.
Tutkimuksen empiirinen materiaali koostuu suomalaisten suuryritysten yhteiskuntavastuuraportoinnista ajalla 2000–2009. Aineistoa on analysoitu laadullisin menetelmin. Väitöskirja koostuu johdantoluvusta sekä neljästä itsenäisestä tutkimusartikkelista.
Yritysraportointi ja erityisesti laskentatoimi yritystoiminnan kielenä tyypillisesti kuvaavat yritysten ja yhteiskunnan suhdetta suoraviivaisena, objektiiviseen tietoon perustuvana win-win -tilanteena. Tällaisen näkemyksen mukaan yrityksellä ja sen sidosryhmillä on yhtenevät tavoitteet ja yhtenäiset näkemykset yritystoiminnan vaikutuksista. Tutkimuksen taustaoletuksena kuitenkin on, että laskentatoimen tarjoama informaatio ei ole objektiivista vaan sosiaalisesti rakentunutta tietoa, jota voidaan käyttää tiettyjen näkökulmien edistämiseen. Tutkimuksen mukaan yrityspuhe ja nykyiset raportointikäytännöt vahvistavat näkemystä, jonka mukaan yritystoiminnan tavoitteet olisivat yhteneviä ympäröivän yhteiskunnan tavoitteiden kanssa, ja yritystoiminnan negatiivisten vaikutusten ja mahdollisten konfliktien raportointi on vähäistä. Erityisesti yritystoiminnan taloudellinen kannattavuus ja sen priorisointi muiden tavoitteiden kustannuksella esitetään yritysten raportoinnissa itsestäänselvyytenä, yhteisesti hyväksyttynä ”liiketoiminnan lainalaisuutena”, jonka seuraukset ovat lopulta hyväksi kaikille osapuolille. Tämänkaltainen näkemys yritysten yhteiskunnallisesta roolista vahvistaa olemassa olevia valtasuhteita ja samanaikaisesti heikentää niistä poikkeavien tulkintojen tekemisen ja hyödyntämisen mahdollisuuksia. Myös puutteellinen informaatio yritystoiminnan vaikutuksista konkreettisesti estää dialogin mahdollisuuden. Tutkimuksen tavoitteena on ollut avata näitä yritystoiminnan väitettyjä ”lainalaisuuksia” ja tuoda esiin keskustelua vaihtoehtoisten tulkintojen mahdollisuuksista.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4865]