Verkkokoulutuksen kehittäminen organisaatiossa. Vakuutusyhtiön työntekijöiden kokemukset Internet-pohjaisesta verkko-oppimisympäristöstä ja verkkokoulutuksesta oman oppimisen ja osaamisen kehittämisessä
Paakkanen, Tuomo (2008)
Paakkanen, Tuomo
Tampere University Press
2008
Hallintotiede - Administrative Science
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2008-11-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7502-3
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7502-3
Tiivistelmä
Tutkimuksessa rakennettiin oppimis- ja tietämyksenhallintaympäristö, siihen liittyvä toimintamalli sekä NetMeeting -koulutusmateriaali. Keskeinen huomio kohdistui siihen, miten verkko-oppimisympäristöä tulisi hyödyntää organisaation oppimisessa ja koulutuksessa. Tutkimuksen kohteena olivat verkko-oppimisympäristön suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöönottoon liittyvät tekijät.
Tutkimus jakautuu teoreettiseen ja empiiriseen osaan. Tutkimuksen teoreettinen osuus rakentuu oppivan organisaation, oppimisen, tietämyksen hallinnan ja verkko-oppimisympäristön keskeisten tutkimustulosten ja käsitejärjestelmien varaan. Huomiota on kiinnitetty niihin taustatekijöihin, jotka osaltaan määrittelevät sitä, miksi verkko-oppimisympäristöjä hyödynnetään organisaation oppimisen ja osaamisen rakentamisessa, kehittämisessä ja hallinnoinnissa. Tutkimuksen empiirinen osuus perustuu Tieto-Tapiola Oy:ssa toteutettuun NetMeeting-ohjelmistokoulutukseen. Tutkimusaineisto koostuu kymmenen (n=10) ULKE verkko-oppimisympäristöä hyödyntäneen osallistujan syvällisestä haastattelusta. ULKE-verkkooppimisympäristö rakennettiin ensisijaisesti tätä tutkimusta varten. Tutkimusaineistoa tuettiin myös osallistuvan havainnoinnin ja tietojärjestelmiin jääneiden jälkien avulla. Koulutustapahtuma oli kaksivaiheinen (esittelyluento ja varsinainen verkko-opetustapahtuma) ja yhteiskestoltaan noin yhden työpäivän mittainen, työn ohessa tapahtunut intensiivikoulutus.
Tutkimus on lähestymistavaltaan ja tutkimusmenetelmältään suunnittelutieteellinen (design science) ja toimintatutkimuksellinen (action research). Suunnittelutieteellinen siinä mielessä, että tutkimuksen kohteena on tuotettu produktio ja toimintatutkimuksellinen siinä mielessä, että tutkija on käytännön ammatinharjoittajana (reflective practitioner) osallistunut muutosagenttina organisaation toimintaan ja tutkimuksen suorittamiseen. Tutkimuksen haastatteluaineiston laadullinen analyysi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin (content analysis) avulla.
Haastattelut osoittivat, että verkko-oppimisympäristöjen käyttöönotto edellyttää ensimmäisellä käyttökerralla vahvaa tukea. Erityistä huomiota tulee kiinnittää eri osapuolten välisen ymmärryksen kehittämiseen. Tutkimusanalyysien pohjalta voidaan todeta, että verkkooppiminen tarvitsee myös huolellisesti organisoidun toimintamallin, joka on riittävän joustava ja mukautumiskykyinen erilaisille kontekstuaalisille tarpeille. Tämä korostuu erityisesti käyttöönottovaiheessa, joka muodostaa kriittisen vaiheen sille, miten asiaan jatkossa suhtaudutaan. Tutkimus osoitti osaltaan myös sen, että verkko-oppimista voidaan toteuttaa joustavasti, yksinkertaisesti ja virtaviivaisesti sekä suhteellisen pienin resurssein.
Tutkimuksen pohjalta on pääteltävissä, että loppukäyttäjät ymmärtävät verkkooppimisympäristön käsitteistöjä varsin yleisellä tasolla ja että verkko-oppimisen ymmärrystä haetaan aikaisempien kokemuksien ja traditionaalisen oppimiskäsityksen kautta. Perinteisestä opetuksesta esille nousevat näkemykset rajoittavat osallistujien kykyä nähdä verkko-oppimisen todellisia mahdollisuuksia ja toisaalta herättävät kysymyksiä siitä, voiko verkko-oppiminen tarjota aidosti mitään uutta ja innovatiivista. Osallistujien käsityksistä oli myös tulkittavissa, että verkko-oppimisympäristö nähdään ulkoisena, erillisenä oppimis- ja koulutusjärjestelmänä eikä niinkään työhön kiinteästi kytkeytyvänä työvälineenä. Osallistujat näkivät verkko-oppimisen pikemminkin tulevaisuuden mahdollisuutena kuin tämän päivän ilmiönä.
Tutkimuksen tavoitteena on antaa järjestelmien kehittäjille ja järjestelmien käyttöönotosta vastaaville henkilöille tutkimuksellista näkemystä ja ymmärrystä verkko-oppimisympäristön kehittämistyöhön ja niiden käyttöönottoon liittyvistä kysymyksistä. Tutkimus palvelee myös verkko-oppimisympäristössä eri rooleissa toimivia osallistujia antamalla heille ideoita ja ajatuksia siihen, kuinka verkko-oppimista voidaan kehittää osana organisaatioiden oppimista. Tietojärjestelmätieteen ja verkko-oppimisen tutkijoita ja tieteenharjoittajia tutkimus palvelee mm. määrittelemällä ilmiön kannalta keskeisiä käsitteitä, hahmottamalla kokonaisvaltaisen teoreetisen viitekehyksen sekä yhdistelemällä verkko-oppimiseen ja tietämyksen hallintaan liittyviä käsitteistöjä.
Tutkimus jakautuu teoreettiseen ja empiiriseen osaan. Tutkimuksen teoreettinen osuus rakentuu oppivan organisaation, oppimisen, tietämyksen hallinnan ja verkko-oppimisympäristön keskeisten tutkimustulosten ja käsitejärjestelmien varaan. Huomiota on kiinnitetty niihin taustatekijöihin, jotka osaltaan määrittelevät sitä, miksi verkko-oppimisympäristöjä hyödynnetään organisaation oppimisen ja osaamisen rakentamisessa, kehittämisessä ja hallinnoinnissa. Tutkimuksen empiirinen osuus perustuu Tieto-Tapiola Oy:ssa toteutettuun NetMeeting-ohjelmistokoulutukseen. Tutkimusaineisto koostuu kymmenen (n=10) ULKE verkko-oppimisympäristöä hyödyntäneen osallistujan syvällisestä haastattelusta. ULKE-verkkooppimisympäristö rakennettiin ensisijaisesti tätä tutkimusta varten. Tutkimusaineistoa tuettiin myös osallistuvan havainnoinnin ja tietojärjestelmiin jääneiden jälkien avulla. Koulutustapahtuma oli kaksivaiheinen (esittelyluento ja varsinainen verkko-opetustapahtuma) ja yhteiskestoltaan noin yhden työpäivän mittainen, työn ohessa tapahtunut intensiivikoulutus.
Tutkimus on lähestymistavaltaan ja tutkimusmenetelmältään suunnittelutieteellinen (design science) ja toimintatutkimuksellinen (action research). Suunnittelutieteellinen siinä mielessä, että tutkimuksen kohteena on tuotettu produktio ja toimintatutkimuksellinen siinä mielessä, että tutkija on käytännön ammatinharjoittajana (reflective practitioner) osallistunut muutosagenttina organisaation toimintaan ja tutkimuksen suorittamiseen. Tutkimuksen haastatteluaineiston laadullinen analyysi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin (content analysis) avulla.
Haastattelut osoittivat, että verkko-oppimisympäristöjen käyttöönotto edellyttää ensimmäisellä käyttökerralla vahvaa tukea. Erityistä huomiota tulee kiinnittää eri osapuolten välisen ymmärryksen kehittämiseen. Tutkimusanalyysien pohjalta voidaan todeta, että verkkooppiminen tarvitsee myös huolellisesti organisoidun toimintamallin, joka on riittävän joustava ja mukautumiskykyinen erilaisille kontekstuaalisille tarpeille. Tämä korostuu erityisesti käyttöönottovaiheessa, joka muodostaa kriittisen vaiheen sille, miten asiaan jatkossa suhtaudutaan. Tutkimus osoitti osaltaan myös sen, että verkko-oppimista voidaan toteuttaa joustavasti, yksinkertaisesti ja virtaviivaisesti sekä suhteellisen pienin resurssein.
Tutkimuksen pohjalta on pääteltävissä, että loppukäyttäjät ymmärtävät verkkooppimisympäristön käsitteistöjä varsin yleisellä tasolla ja että verkko-oppimisen ymmärrystä haetaan aikaisempien kokemuksien ja traditionaalisen oppimiskäsityksen kautta. Perinteisestä opetuksesta esille nousevat näkemykset rajoittavat osallistujien kykyä nähdä verkko-oppimisen todellisia mahdollisuuksia ja toisaalta herättävät kysymyksiä siitä, voiko verkko-oppiminen tarjota aidosti mitään uutta ja innovatiivista. Osallistujien käsityksistä oli myös tulkittavissa, että verkko-oppimisympäristö nähdään ulkoisena, erillisenä oppimis- ja koulutusjärjestelmänä eikä niinkään työhön kiinteästi kytkeytyvänä työvälineenä. Osallistujat näkivät verkko-oppimisen pikemminkin tulevaisuuden mahdollisuutena kuin tämän päivän ilmiönä.
Tutkimuksen tavoitteena on antaa järjestelmien kehittäjille ja järjestelmien käyttöönotosta vastaaville henkilöille tutkimuksellista näkemystä ja ymmärrystä verkko-oppimisympäristön kehittämistyöhön ja niiden käyttöönottoon liittyvistä kysymyksistä. Tutkimus palvelee myös verkko-oppimisympäristössä eri rooleissa toimivia osallistujia antamalla heille ideoita ja ajatuksia siihen, kuinka verkko-oppimista voidaan kehittää osana organisaatioiden oppimista. Tietojärjestelmätieteen ja verkko-oppimisen tutkijoita ja tieteenharjoittajia tutkimus palvelee mm. määrittelemällä ilmiön kannalta keskeisiä käsitteitä, hahmottamalla kokonaisvaltaisen teoreetisen viitekehyksen sekä yhdistelemällä verkko-oppimiseen ja tietämyksen hallintaan liittyviä käsitteistöjä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4926]