Determinants of Military Adjustment and Attrition During Finnish Conscript Service
Salo, Mikael (2008)
Salo, Mikael
Tampere University Press Maanpuolustuskorkeakoulu
2008
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2008-10-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7470-5
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7470-5
Tiivistelmä
Karvaasta pettymyksestä kasvattavaan kokemukseen varusmiesten sopeutumisen syyt ja seuraukset
Varusmiespalvelus synnyttää vahvoja tunteita. Palvelus tapahtuu elämän käännekohdassa, jossa keskiasteen opinnot ovat takana ja irtautuminen kodin vaikutuspiiristä on alkanut. Samalla varusmiespalvelus tarjoaa mahdollisuuden yksilön kasvuun ja kehittymiseen palvelus totuttaa aikaisin heräämiseen, ohjattuun aikatauluun, esimiehen kanssa toimimiseen ja asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen. Parhaimmillaan armeija kasvattaa itseluottamusta, pinnaa ja pitkäjänteisyyttä ja varusmies oppii kantamaan vastuuta itsestään ja muista. Varusmiespalvelus on viimeinen lenkki lähes koko miesten ikäluokan kouluttamisessa ja osallistamisessa yhteiskunnan aktiiviseksi jäseneksi.
Varusmiehet voivat nähdä palveluksensa merkityksen aivan toisin. Palvelusvelvollisuus saattaa tuntua pakolta, joka täytyy tavalla tai toisella täyttää. Silloin ei välttämättä ensimmäisenä tule mieleen, mitä henkilökohtaista hyötyä palveluksesta saattaisi olla. Toisaalta nuorten miesten syrjäytyminen alkaa yhä nuoremmassa iässä samalla, kun varusmiespalveluksen keskeyttäminen on yleistynyt. Siten kaikki eivät pääse tai edes halua olla osana miesten koulua , ja päällimmäisenä mieleen jää karvas pettymys.
Lähes kaksi kolmasosaa palveluksensa keskeyttäneistä poistuu palveluksesta ensimmäisen kahden viikon aikana. Suurimmalla osalla heistä on lievään sopeutumishäiriöön liittyvä syy, on kyse sitten siviilipalvelukseen hakeutuvasta tai muutoin palveluksensa keskeyttävästä henkilöstä. Väitöskirjan perusteella keskeyttäminen tapahtuu todennäköisimmin, jos yksi tai useampi seuraavista tekijöistä toteutuu: keskeyttämisen pohtiminen, alhainen koulutustausta, huonot peruskoulukokemukset, negatiiviset odotukset, rikosrekisteritiedot, heikko fyysinen kunto, riidat seurustelusuhteessa tai siviilikavereiden palveluksenvastainen asenne.
Väitöskirjatutkimuksessa tutkittiin erityisesti varusmiesten sopeutumista ja sopeutumattomuutta selittäviä tekijöitä. Esille tuli seitsemän sopeutumiseen vaikuttavaa osa-aluetta. Yli kahdesta tuhannesta varusmiehestä kerättyjen tietojen perusteella varusmiespalveluksen sopeutumistekijöitä ovat 1) asenne, 2) kuri ja käskyvaltasuhteet, 3) fyysinen kunto, 4) sosiaalisuus, 5) henkinen sopeutuminen, 6) koulutus ja oppiminen sekä 7) ero perheestä ja ystävistä. Jos näistä tekijöistä pitää valita yksi osa-alue tärkeimmäksi, se on positiivinen asenne, joka myös varusmiespalveluksessa kantaa pitkälle.
Palveluksen epäonnistunut vaikutus näkyy, kun varusmies a) suorittaa palveluksensa kehnosti, b) välttää palvelustaan tekeytymällä sairaaksi tai hakeutumalla lääkärin vastaanotolle ilman fyysistä sairautta, mikä varusmiesten vastausten perusteella lisääntyi palveluksen aikana, c) tekee rikkeitä tai rikoksia tai d) keskeyttää palveluksen "muuten vain kun ei huvita" esimerkiksi hakeutumalla siviilipalvelukseen. Pahimmillaan näiden henkilöiden joukossa millään ei juuri ole ollut merkitystä: itsellä, kavereilla saati puolustusvoimilla. Valitettavaa on jos, palvelusaika ei pysty saamaan vaikeuksissa olevaa henkilöä jaloilleen vaan hän vain jatkaa yhteiskunnasta syrjäytymiseen johtavaa polkua.
Kasvattavia kokemuksia sen sijaan selittävät positiivinen asenne ja koulutusmotivaatio, sopeutumiskokemukset, komppanian ilmapiiri, ryhmäkiinteys ja haastava koulutus. Tulosten perusteella kouluttajat ja varusmiesjohtajat eivät vaikuta suoraan sopeutumiseen ja kasvukokemuksiin vaan epäsuorasti laadukkaan koulutuksen ja toimintaympäristön suunnittelijoina ja toteuttajina. Keskeinen johtopäätös onkin, että haastava koulutus, positiivinen ilmapiiri ja yhteistoiminnallisuuteen ja ryhmäkiinteyteen panostaminen ovat tehokkaita keinoja tukea varusmiesten sopeutumista ja hyvinvointia. Siksi juuri nämä tekijät tulisi huomioida varusmiespalvelusta kehitettäessä.
Palveluksen keskeyttäminen ennakoi yhteiskunnasta syrjäytymistä. Haastavalla koulutuksella ja laadukkaalla johtamisella voidaan vaikuttaa siihen, miten yksilö selviytyy varusmiespalveluksesta, ja tukea yhteiskuntaan sopeutumista. Parhaita tuloksia on mahdollista saavuttaa kuusi kuukautta palvelevien motivaatioon ja positiivisiin palveluskokemuksiin vaikuttamalla. Siten varusmiesten sopeutumisen edistäminen on osa yhteiskunnallisen syrjäytymisen estämistä.
Varusmiespalvelus synnyttää vahvoja tunteita. Palvelus tapahtuu elämän käännekohdassa, jossa keskiasteen opinnot ovat takana ja irtautuminen kodin vaikutuspiiristä on alkanut. Samalla varusmiespalvelus tarjoaa mahdollisuuden yksilön kasvuun ja kehittymiseen palvelus totuttaa aikaisin heräämiseen, ohjattuun aikatauluun, esimiehen kanssa toimimiseen ja asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen. Parhaimmillaan armeija kasvattaa itseluottamusta, pinnaa ja pitkäjänteisyyttä ja varusmies oppii kantamaan vastuuta itsestään ja muista. Varusmiespalvelus on viimeinen lenkki lähes koko miesten ikäluokan kouluttamisessa ja osallistamisessa yhteiskunnan aktiiviseksi jäseneksi.
Varusmiehet voivat nähdä palveluksensa merkityksen aivan toisin. Palvelusvelvollisuus saattaa tuntua pakolta, joka täytyy tavalla tai toisella täyttää. Silloin ei välttämättä ensimmäisenä tule mieleen, mitä henkilökohtaista hyötyä palveluksesta saattaisi olla. Toisaalta nuorten miesten syrjäytyminen alkaa yhä nuoremmassa iässä samalla, kun varusmiespalveluksen keskeyttäminen on yleistynyt. Siten kaikki eivät pääse tai edes halua olla osana miesten koulua , ja päällimmäisenä mieleen jää karvas pettymys.
Lähes kaksi kolmasosaa palveluksensa keskeyttäneistä poistuu palveluksesta ensimmäisen kahden viikon aikana. Suurimmalla osalla heistä on lievään sopeutumishäiriöön liittyvä syy, on kyse sitten siviilipalvelukseen hakeutuvasta tai muutoin palveluksensa keskeyttävästä henkilöstä. Väitöskirjan perusteella keskeyttäminen tapahtuu todennäköisimmin, jos yksi tai useampi seuraavista tekijöistä toteutuu: keskeyttämisen pohtiminen, alhainen koulutustausta, huonot peruskoulukokemukset, negatiiviset odotukset, rikosrekisteritiedot, heikko fyysinen kunto, riidat seurustelusuhteessa tai siviilikavereiden palveluksenvastainen asenne.
Väitöskirjatutkimuksessa tutkittiin erityisesti varusmiesten sopeutumista ja sopeutumattomuutta selittäviä tekijöitä. Esille tuli seitsemän sopeutumiseen vaikuttavaa osa-aluetta. Yli kahdesta tuhannesta varusmiehestä kerättyjen tietojen perusteella varusmiespalveluksen sopeutumistekijöitä ovat 1) asenne, 2) kuri ja käskyvaltasuhteet, 3) fyysinen kunto, 4) sosiaalisuus, 5) henkinen sopeutuminen, 6) koulutus ja oppiminen sekä 7) ero perheestä ja ystävistä. Jos näistä tekijöistä pitää valita yksi osa-alue tärkeimmäksi, se on positiivinen asenne, joka myös varusmiespalveluksessa kantaa pitkälle.
Palveluksen epäonnistunut vaikutus näkyy, kun varusmies a) suorittaa palveluksensa kehnosti, b) välttää palvelustaan tekeytymällä sairaaksi tai hakeutumalla lääkärin vastaanotolle ilman fyysistä sairautta, mikä varusmiesten vastausten perusteella lisääntyi palveluksen aikana, c) tekee rikkeitä tai rikoksia tai d) keskeyttää palveluksen "muuten vain kun ei huvita" esimerkiksi hakeutumalla siviilipalvelukseen. Pahimmillaan näiden henkilöiden joukossa millään ei juuri ole ollut merkitystä: itsellä, kavereilla saati puolustusvoimilla. Valitettavaa on jos, palvelusaika ei pysty saamaan vaikeuksissa olevaa henkilöä jaloilleen vaan hän vain jatkaa yhteiskunnasta syrjäytymiseen johtavaa polkua.
Kasvattavia kokemuksia sen sijaan selittävät positiivinen asenne ja koulutusmotivaatio, sopeutumiskokemukset, komppanian ilmapiiri, ryhmäkiinteys ja haastava koulutus. Tulosten perusteella kouluttajat ja varusmiesjohtajat eivät vaikuta suoraan sopeutumiseen ja kasvukokemuksiin vaan epäsuorasti laadukkaan koulutuksen ja toimintaympäristön suunnittelijoina ja toteuttajina. Keskeinen johtopäätös onkin, että haastava koulutus, positiivinen ilmapiiri ja yhteistoiminnallisuuteen ja ryhmäkiinteyteen panostaminen ovat tehokkaita keinoja tukea varusmiesten sopeutumista ja hyvinvointia. Siksi juuri nämä tekijät tulisi huomioida varusmiespalvelusta kehitettäessä.
Palveluksen keskeyttäminen ennakoi yhteiskunnasta syrjäytymistä. Haastavalla koulutuksella ja laadukkaalla johtamisella voidaan vaikuttaa siihen, miten yksilö selviytyy varusmiespalveluksesta, ja tukea yhteiskuntaan sopeutumista. Parhaita tuloksia on mahdollista saavuttaa kuusi kuukautta palvelevien motivaatioon ja positiivisiin palveluskokemuksiin vaikuttamalla. Siten varusmiesten sopeutumisen edistäminen on osa yhteiskunnallisen syrjäytymisen estämistä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4980]