Teachers' Intelligent Networks. Study on Relationship-based Professional Development supported by Collaborative Learning Technologies
Ryymin, Essi (2008)
Ryymin, Essi
Tampere University Press
2008
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2008-08-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7414-9
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7414-9
Kuvaus
Research Centre for Vocational Education - Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskus
Tiivistelmä
Sosiaalisilla verkostoilla merkitystä opettajien tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön omaksumiseen
Essi Ryymin selvittää väitöskirjassaan opettajayhteisön sisäisiä tietämyksen jakamisen verkostoja, jotka liittyvät tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön, erityisesti verkko-oppimisen, omaksumiseen ja opettajien ammatilliseen kehittymiseen. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään mitkä tekijät opettajayhteisössä tukevat tai haastavat opettajien työelämässä tapahtuvaa ammatillista kehittymistä.
Tutkimustulosten mukaan opettajayhteisössä oli muutamia keskeisiä toimijoita, jotka dominoivat sekä teknisen että pedagogisen tietämyksen jakamista ja joiden puoleen heidän kollegansa aktiivisesti kääntyivät tietoa etsiessään. Keskeisten toimijoiden verkostot käsittivät sekä työyhteisön sisäisiä että ulkopuolisia vuorovaikutussuhteita ja sisälsivät ihmisten lisäksi erilaisia työvälineitä ja medioita.
Lisäksi ilmeni, että jotkut opettajat, jotka olivat sosiaalisen vuorovaikutuksen verkostoissa keskeisiä, saattoivatkin samanaikaisesti olla tieto- ja viestintätekniikan tietämyksen jakamisen verkostoissa reuna-alueilla. Toisaalta tieto- ja viestintätekniikan keskeiset toimijat eivät välttämättä olleet yhteisönsä sosiaalisesti keskeisimmät opettajat.
Tekijät, jotka edistivät opettajan ammatillista kehittymistä yhteisössä ja edistivät esimerkiksi verkko-oppimisen soveltamista, olivat mahdollisuus oppia kollegoilta ja jokapäiväisistä työskentelyrutiineista, emotionaalisesti turvallinen ilmapiiri, rehtorin henkilökohtainen tuki ja yhteisötason sitoutuminen kehittämishankkeisiin. Myös joustavuus työajan suunnittelussa, haastavat oppilaat, yhteiset oppitunnit kollegoiden kanssa, koulutus omassa työskentely-ympäristössä ja kollegoiden ammatillisuus koettiin merkityksellisiksi oman ammatillisen kehittymisen kannalta. Ammatillisen kehittymisen haasteiksi voivat muodostua esimerkiksi ajan ja välineiden riittämättömyys ja tarve vertaistuelle.
- Opettajien verkko-oppimiseen liittyvän ammatillisen osaamisen kehittyminen on kompleksinen ja monimuotoinen ilmiö. Opettajien ammatillinen kehittyminen on vahvasti sidoksissa vuorovaikutussuhteisiin toisten opettajien kanssa. Kehittymistä tapahtuu henkilökohtaisissa sekä yhteisötason verkostoissa, jotka eivät sisällä ainoastaan kollegoita vaan myös erilaisia teknologioita ja medioita. Opetusta kehitettäessä meidän tulisikin kiinnittää enemmän huomiota opettajayhteisön kollektiiviseen osaamiseen ja opettajien keskinäisiin verkostoihin ja etsiä sieltä uusia, muutosta voimauttavia tekijöitä, Ryymin toteaa.
Artikkelijulkaisuista koostuvassa väitöksessä käsitellään lisäksi opettajien kokemuksia tutkivan verkko-oppimisen vakiinnuttamisesta koulun toimintaan. Sen onnistumiseksi täytyisi tutkimustulosten mukaan sekä teknisten, organisatoristen että pedagogisten tekijöiden olla kunnossa. Lisäksi selvitettiin synkronisen verkkotiedonrakentelun, eli verkossa samanaikaisesti tapahtuvan ongelmanratkaisupajan, antia opettajien ammatilliselle kehittymiselle. Verkkotiedonrakentelusta koettiin olevan hyötyä silloin, kun se perustuu autenttiselle ja ajankohtaiselle ongelmalle ja on selkeästi ohjattu.
Essi Ryymin selvittää väitöskirjassaan opettajayhteisön sisäisiä tietämyksen jakamisen verkostoja, jotka liittyvät tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön, erityisesti verkko-oppimisen, omaksumiseen ja opettajien ammatilliseen kehittymiseen. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään mitkä tekijät opettajayhteisössä tukevat tai haastavat opettajien työelämässä tapahtuvaa ammatillista kehittymistä.
Tutkimustulosten mukaan opettajayhteisössä oli muutamia keskeisiä toimijoita, jotka dominoivat sekä teknisen että pedagogisen tietämyksen jakamista ja joiden puoleen heidän kollegansa aktiivisesti kääntyivät tietoa etsiessään. Keskeisten toimijoiden verkostot käsittivät sekä työyhteisön sisäisiä että ulkopuolisia vuorovaikutussuhteita ja sisälsivät ihmisten lisäksi erilaisia työvälineitä ja medioita.
Lisäksi ilmeni, että jotkut opettajat, jotka olivat sosiaalisen vuorovaikutuksen verkostoissa keskeisiä, saattoivatkin samanaikaisesti olla tieto- ja viestintätekniikan tietämyksen jakamisen verkostoissa reuna-alueilla. Toisaalta tieto- ja viestintätekniikan keskeiset toimijat eivät välttämättä olleet yhteisönsä sosiaalisesti keskeisimmät opettajat.
Tekijät, jotka edistivät opettajan ammatillista kehittymistä yhteisössä ja edistivät esimerkiksi verkko-oppimisen soveltamista, olivat mahdollisuus oppia kollegoilta ja jokapäiväisistä työskentelyrutiineista, emotionaalisesti turvallinen ilmapiiri, rehtorin henkilökohtainen tuki ja yhteisötason sitoutuminen kehittämishankkeisiin. Myös joustavuus työajan suunnittelussa, haastavat oppilaat, yhteiset oppitunnit kollegoiden kanssa, koulutus omassa työskentely-ympäristössä ja kollegoiden ammatillisuus koettiin merkityksellisiksi oman ammatillisen kehittymisen kannalta. Ammatillisen kehittymisen haasteiksi voivat muodostua esimerkiksi ajan ja välineiden riittämättömyys ja tarve vertaistuelle.
- Opettajien verkko-oppimiseen liittyvän ammatillisen osaamisen kehittyminen on kompleksinen ja monimuotoinen ilmiö. Opettajien ammatillinen kehittyminen on vahvasti sidoksissa vuorovaikutussuhteisiin toisten opettajien kanssa. Kehittymistä tapahtuu henkilökohtaisissa sekä yhteisötason verkostoissa, jotka eivät sisällä ainoastaan kollegoita vaan myös erilaisia teknologioita ja medioita. Opetusta kehitettäessä meidän tulisikin kiinnittää enemmän huomiota opettajayhteisön kollektiiviseen osaamiseen ja opettajien keskinäisiin verkostoihin ja etsiä sieltä uusia, muutosta voimauttavia tekijöitä, Ryymin toteaa.
Artikkelijulkaisuista koostuvassa väitöksessä käsitellään lisäksi opettajien kokemuksia tutkivan verkko-oppimisen vakiinnuttamisesta koulun toimintaan. Sen onnistumiseksi täytyisi tutkimustulosten mukaan sekä teknisten, organisatoristen että pedagogisten tekijöiden olla kunnossa. Lisäksi selvitettiin synkronisen verkkotiedonrakentelun, eli verkossa samanaikaisesti tapahtuvan ongelmanratkaisupajan, antia opettajien ammatilliselle kehittymiselle. Verkkotiedonrakentelusta koettiin olevan hyötyä silloin, kun se perustuu autenttiselle ja ajankohtaiselle ongelmalle ja on selkeästi ohjattu.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4989]