Family and Asceticism. Continuity Strategies in the Late Roman World
Vuolanto, Ville (2008)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Vuolanto, Ville
2008
Yleinen historia - General History
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Väitöspäivä
2008-05-09Tiivistelmä
Väitöskirjani käsittelee elämän mielekkyyttä myöhäisantiikissa. Työllä on kolme tavoitetta: tutkia asketismin suosiota ja sen syitä varhaiskristillisessä kulttuurissa, analysoida muutoksia myöhäisroomalaisessa perheideologiassa ja perheyhteisöissä, sekä kehittää teoriaa jatkuvuusstrategioista. Työn ytimessä ovat noin vuosien 375 ja 425 jKr. välillä vaikuttaneiden kristillisten auktoreiden tekstit. Lisäksi olen käyttänyt vertailumateriaalina roomalaista lainsäädäntöä, kirkolliskokousten päätöksiä sekä varhaisia pyhimyselämäkertoja. Analyysi kohdistuu ja tulokset ovat sovellettavissa lähinnä eliitin ajattelumaailmaan ja toimintatapoihin Kreikkalais-roomalaisessa kulttuuripiirissä naimattomana pysyminen ei käytännössä ollut aiemmin mahdollista. Kuitenkin askeettisesta elämästä muodostui varhaiskeskiajalle tultaessa keskeinen oikean kristillisen elämäntavan ihanne. Mikä mahdollisti tämän muutoksen? Kristilliset kirjoittajat esittivät, että askeettinen elämäntapa takasi todennäköisimmin iankaikkisen elämän. Tämä ajatus kuolemattomuudesta oli parhaiten välitettävissä vertaamalla sitä niihin etuihin, joita perhe-elämä kreikkalais-roomalaisen ajattelumallin mukaan tuotti. Jatkuvuus ja jatkuvuuden kokemus oli kirjoittajien mukaan yhteisesti jaettu, suurin tavoite elämässä, ja teki sen merkitykselliseksi.
Asketismi myös täytti niitä tarpeita, joita perhe-elämään liitettiin: asketismi rakentui toisistaan huolen pitävän perheen ihanteen varaan, joka kantoi vastuuta paitsi jäsentensä ajallisesta toimeentulosta aikuisiällä ja vanhuudessa, myös hautaamisesta ja kuolemanjälkeisestä muistamisesta. Toisaalta perheenjäsen askeettina tuotti vanhemmilleen ja koko suvulle mainetta ja kunniaa, sekä loi yhteyden hengelliseen maailmaan. Kuitenkin asketismi pysyi vähemmistön valintana. Vaikka asketismia ja naimattomuutta ihannoitiin, ja ideologinen muutos on selvä, vain harva todella muutti käytöstään. Ajattelumallien, mentaliteettien, tasolla ei myöskään ole havaittavissa suurta muutosta vielä myöhäisantiikissa. Tutkimukseni osoittaakin perheyhteisön ja lasten aseman keskeisyyden myöhäisantiikin arvomaailmassa. Lasten merkitys vanhemmilleen johtuu siitä, ettei muita vaihtoehtoja tulevaisuuden varmistamiseksi, vanhuudenturvaa hankittaessa sekä suvun omaisuuden ja muistojen jatkuvuutta pohdittaessa käytännössä juuri ollut. Kuolemattomuus lapsissa, jälkimaineena, sekä toisten muistoissa elämisenä jäi kristillisessäkin kulttuurissa keskeiseksi osaksi yksilön jatkuvuuden tunteen tavoittelua.
Aiemmassa tutkimuksessa asketismia on pidetty uutena vapautena ja valinnan mahdollisuutena myöhäisantiikin naisille. Tutkimukseni perusteella näkemys on liioiteltu. Vain hyvin pienelle joukolle yläluokkaisia leskiä asketismi ja siihen liittyvä naimattomuus on ollut vapautta lisäävä omaehtoinen valinta. Muille, erityisesti nuorille naisille, asketismin valitseminen on ollut yhtä vähän seurausta heidän omasta tahdostaan kuin heidän mahdollisuutensa vaikuttaa aviopuolison henkilöllisyyteen ohi vanhempiensa.
Jatkuvuusstrategioita systematisoivan mallin rakentaminen ja testaaminen on työni keskeisimpiä tuloksia. Jatkuvuuden tavoittelu tarkoittaa välittömän jokapäiväisen eloonjäämisen ja vanhuuden turvan tavoittelua, sekä lopullista kuoleman ajatusta vastustavan jatkuvuuden tunteen tavoittelua. Näihin tavoitteisiin voidaan pyrkiä eri keinoin: biologisen jatkuvuuden (lasten), materiaalisen jatkuvuuden (perintöomaisuus), tuonpuoleisen jatkuvuuden (hengen, sielun tai ruumiin kuolemattomuus), tai tässä maailmassa toteutuvan yksilöllisen jatkuvuuden (muistoissa, maineessa, traditioissa) tavoittelun kautta. Tutkimukseni osoittaa, että eri yhteiskunnallisissa tilanteissa erilaiset jatkuvuuden tavoittelun muodot nousevat kulttuurillisesti hallitseviksi. Mallini soveltuu analyysivälineeksi myös nyky-yhteiskunnan analysointiin pohdittaessa elämän merkityksellisyyttä sekä yksilöiden strategisia valintoja jatkuvuuden turvaamiseksi kuoleman edessä.
Asketismi myös täytti niitä tarpeita, joita perhe-elämään liitettiin: asketismi rakentui toisistaan huolen pitävän perheen ihanteen varaan, joka kantoi vastuuta paitsi jäsentensä ajallisesta toimeentulosta aikuisiällä ja vanhuudessa, myös hautaamisesta ja kuolemanjälkeisestä muistamisesta. Toisaalta perheenjäsen askeettina tuotti vanhemmilleen ja koko suvulle mainetta ja kunniaa, sekä loi yhteyden hengelliseen maailmaan. Kuitenkin asketismi pysyi vähemmistön valintana. Vaikka asketismia ja naimattomuutta ihannoitiin, ja ideologinen muutos on selvä, vain harva todella muutti käytöstään. Ajattelumallien, mentaliteettien, tasolla ei myöskään ole havaittavissa suurta muutosta vielä myöhäisantiikissa. Tutkimukseni osoittaakin perheyhteisön ja lasten aseman keskeisyyden myöhäisantiikin arvomaailmassa. Lasten merkitys vanhemmilleen johtuu siitä, ettei muita vaihtoehtoja tulevaisuuden varmistamiseksi, vanhuudenturvaa hankittaessa sekä suvun omaisuuden ja muistojen jatkuvuutta pohdittaessa käytännössä juuri ollut. Kuolemattomuus lapsissa, jälkimaineena, sekä toisten muistoissa elämisenä jäi kristillisessäkin kulttuurissa keskeiseksi osaksi yksilön jatkuvuuden tunteen tavoittelua.
Aiemmassa tutkimuksessa asketismia on pidetty uutena vapautena ja valinnan mahdollisuutena myöhäisantiikin naisille. Tutkimukseni perusteella näkemys on liioiteltu. Vain hyvin pienelle joukolle yläluokkaisia leskiä asketismi ja siihen liittyvä naimattomuus on ollut vapautta lisäävä omaehtoinen valinta. Muille, erityisesti nuorille naisille, asketismin valitseminen on ollut yhtä vähän seurausta heidän omasta tahdostaan kuin heidän mahdollisuutensa vaikuttaa aviopuolison henkilöllisyyteen ohi vanhempiensa.
Jatkuvuusstrategioita systematisoivan mallin rakentaminen ja testaaminen on työni keskeisimpiä tuloksia. Jatkuvuuden tavoittelu tarkoittaa välittömän jokapäiväisen eloonjäämisen ja vanhuuden turvan tavoittelua, sekä lopullista kuoleman ajatusta vastustavan jatkuvuuden tunteen tavoittelua. Näihin tavoitteisiin voidaan pyrkiä eri keinoin: biologisen jatkuvuuden (lasten), materiaalisen jatkuvuuden (perintöomaisuus), tuonpuoleisen jatkuvuuden (hengen, sielun tai ruumiin kuolemattomuus), tai tässä maailmassa toteutuvan yksilöllisen jatkuvuuden (muistoissa, maineessa, traditioissa) tavoittelun kautta. Tutkimukseni osoittaa, että eri yhteiskunnallisissa tilanteissa erilaiset jatkuvuuden tavoittelun muodot nousevat kulttuurillisesti hallitseviksi. Mallini soveltuu analyysivälineeksi myös nyky-yhteiskunnan analysointiin pohdittaessa elämän merkityksellisyyttä sekä yksilöiden strategisia valintoja jatkuvuuden turvaamiseksi kuoleman edessä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4850]