Constructing the environmental regime between Russia and Europe. Conditions for social learning
Tynkkynen, Nina (2008)
Tynkkynen, Nina
Tampere University Press
2008
Ympäristöpolitiikka - Environmental Policy
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2008-04-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7268-8
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7268-8
Tiivistelmä
Väitöskirjatyössä tutkitaan Venäjän ja Euroopan välisen ympäristöyhteistyöregiimin rakentumisen dynamiikkaa. Tutkimus kohdistuu yhteistyöprosesseihin, yhteistyön käytäntöihin sekä erilaisiin tapoihin määritellä yhteistyön kohteena oleva ongelma ja ratkaisuvaihtoehdot. Tutkimuksessa tarkastellaan myös, millaisia reunaehtoja erilaiset ongelmanmäärittelyt ja yhteistyön käytännöt asettavat jaettujen merkitysten ja identiteettien synnylle sekä sosiaaliselle oppimiselle.
Aineistosta nousee esiin viisi kehystä, joiden rajoissa Venäjän ja Euroopan välinen ympäristöyhteistyöregiimi on rakentunut. Näitä ovat yhteisten ongelmien kehys, joka korostaa korkean tason toimintaa ja valtioiden välistä diplomatiaa ympäristöyhteistyön perusmuotona; kriisin kehys, jonka mukaan yhteistyön tavoitteena on kaikin mahdollisin keinoin saada aikaan perustavanlaatuinen muutos Venäjän ympäristö-yhteiskuntasuhteessa sekä modernisaation kehys, joka kohtelee ympäristökysymyksiä ennen muuta teollisuuden prosesseja modernisoimalla ratkaistavina teknisinä ongelmina. Ympäristösuurvallan kehyksen mukaan Venäjä on luonnonrikkauksiensa ja 1990-luvulla vähentyneen saastekuormituksen ansiosta ympäristöyhteistyön osapuolena pikemminkin antava kuin vastaanottava osapuoli, ja kumppanuus kehyksen mukaan ympäristöyhteistyön tulisi perustua tasapuoliseen ja tasa-arvoiseen kumppanuuteen, jossa kaikki osapuolet panostavat yhteistyöhön niin materiaalisin kuin älyllisin resurssein.
Yhteistyön kehysten tarkastelu osoittaa, että yhteistyötä muovanneet määrittelyt ja toimintakäytännöt ovat usein tuottaneet ja vahvistaneet erilaisia uhkakuvia ja vastakkainasetteluja kuten syntipukki ja hyväntekijä , antajaosapuoli ja saajaosapuoli sekä opettaja ja oppilas . Vastakkainasettelut ja uhkakuvat eivät ole hedelmällisiä, sillä ne eivät edistä tuloksekkaita ja oppimista tuottavia yhteistyön muotoja ja käytäntöjä. Kehysten tarkastelu osoittaa myös, että ongelman- ja ratkaisunmäärittelyt ovat olleet ylhäältä alaspäin suuntautuvia ja erittäin laajoja. Ylhäältä alaspäin suuntautuvan yhteistyömallin lähtökohtana on yleensä ollut järjestelmä kokonaisuudessaan, ja tehtävänä on ollut tunnistaa pahimmat uhkat ja kohdistaa toiminta niihin. Pyrkimyksenä on ollut ohjelmallisten yhteistyökäytäntöjen soveltaminen, suuren mittakaavan hankkeiden toteuttaminen ja viimekädessä Venäjän ja Euroopan ympäristöpolitiikan yhtenäistäminen. Tällainen ajattelu ei kuitenkaan huomio alueellista kontekstia eikä poliittista ja yhteiskunnallista tilannekohtaisuutta.
Tutkimuksen keskeinen päätelmä on, että ennen kaikkea se, että kysymykseen yhteistyön oikeasta ja kulloinkin tilanteeseen sopivasta mittakaavasta ei ole kiinnitetty riittävää huomiota yhteistyön kohteen ja toimintatapojen määrittelyssä, on rajoittanut Venäjän ja Euroopan välisen ympäristöyhteistyön tuloksellisuutta ja oppimista.Tutkimuksen tulokset suosittavat, että yhteistyössä tulisi noudattaa käytännönläheistä, alhaalta ylöspäin suuntautuvaa lähestymistapaa, joka korostaa konkreettisten toimijoiden, kokemusta omaavien asianosaisten, roolia ja toimintatapoja. Tämä merkitsee sitä, ettei kaikkiin tapauksiin sovelleta vain yhtä yhteistyön mallia tai instituutiota, vaan niitä on tilanteesta ja ongelmasta riippuen useita toiminnan eri tasoilla.
Aineistosta nousee esiin viisi kehystä, joiden rajoissa Venäjän ja Euroopan välinen ympäristöyhteistyöregiimi on rakentunut. Näitä ovat yhteisten ongelmien kehys, joka korostaa korkean tason toimintaa ja valtioiden välistä diplomatiaa ympäristöyhteistyön perusmuotona; kriisin kehys, jonka mukaan yhteistyön tavoitteena on kaikin mahdollisin keinoin saada aikaan perustavanlaatuinen muutos Venäjän ympäristö-yhteiskuntasuhteessa sekä modernisaation kehys, joka kohtelee ympäristökysymyksiä ennen muuta teollisuuden prosesseja modernisoimalla ratkaistavina teknisinä ongelmina. Ympäristösuurvallan kehyksen mukaan Venäjä on luonnonrikkauksiensa ja 1990-luvulla vähentyneen saastekuormituksen ansiosta ympäristöyhteistyön osapuolena pikemminkin antava kuin vastaanottava osapuoli, ja kumppanuus kehyksen mukaan ympäristöyhteistyön tulisi perustua tasapuoliseen ja tasa-arvoiseen kumppanuuteen, jossa kaikki osapuolet panostavat yhteistyöhön niin materiaalisin kuin älyllisin resurssein.
Yhteistyön kehysten tarkastelu osoittaa, että yhteistyötä muovanneet määrittelyt ja toimintakäytännöt ovat usein tuottaneet ja vahvistaneet erilaisia uhkakuvia ja vastakkainasetteluja kuten syntipukki ja hyväntekijä , antajaosapuoli ja saajaosapuoli sekä opettaja ja oppilas . Vastakkainasettelut ja uhkakuvat eivät ole hedelmällisiä, sillä ne eivät edistä tuloksekkaita ja oppimista tuottavia yhteistyön muotoja ja käytäntöjä. Kehysten tarkastelu osoittaa myös, että ongelman- ja ratkaisunmäärittelyt ovat olleet ylhäältä alaspäin suuntautuvia ja erittäin laajoja. Ylhäältä alaspäin suuntautuvan yhteistyömallin lähtökohtana on yleensä ollut järjestelmä kokonaisuudessaan, ja tehtävänä on ollut tunnistaa pahimmat uhkat ja kohdistaa toiminta niihin. Pyrkimyksenä on ollut ohjelmallisten yhteistyökäytäntöjen soveltaminen, suuren mittakaavan hankkeiden toteuttaminen ja viimekädessä Venäjän ja Euroopan ympäristöpolitiikan yhtenäistäminen. Tällainen ajattelu ei kuitenkaan huomio alueellista kontekstia eikä poliittista ja yhteiskunnallista tilannekohtaisuutta.
Tutkimuksen keskeinen päätelmä on, että ennen kaikkea se, että kysymykseen yhteistyön oikeasta ja kulloinkin tilanteeseen sopivasta mittakaavasta ei ole kiinnitetty riittävää huomiota yhteistyön kohteen ja toimintatapojen määrittelyssä, on rajoittanut Venäjän ja Euroopan välisen ympäristöyhteistyön tuloksellisuutta ja oppimista.Tutkimuksen tulokset suosittavat, että yhteistyössä tulisi noudattaa käytännönläheistä, alhaalta ylöspäin suuntautuvaa lähestymistapaa, joka korostaa konkreettisten toimijoiden, kokemusta omaavien asianosaisten, roolia ja toimintatapoja. Tämä merkitsee sitä, ettei kaikkiin tapauksiin sovelleta vain yhtä yhteistyön mallia tai instituutiota, vaan niitä on tilanteesta ja ongelmasta riippuen useita toiminnan eri tasoilla.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4848]