Kasvuyhteisö nuorten turvana. Sosiaalisen pääoman yhteys nuorten masentuneisuuteen ja rikekäyttäytymiseen
Ellonen, Noora (2008)
Ellonen, Noora
Tampere University Press
2008
Sosiaalipolitiikka - Social Policy
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2008-02-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7206-0
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7206-0
Tiivistelmä
Iso osa suomalaisista nuorista voi hyvin. He kokevat elämänsä arvokkaana ja näkevät tulevaisuuden valoisana. Samaan aikaan kuitenkin yli kymmenes yhdeksäsluokkalaisista kärsii vuosittain keskivaikeasta tai vaikeasta masentuneisuudesta ja lähes saman verran on ajautunut hyvinkin aktiiviseen rikekäyttäytymiseen. Nämä ongelmat jäävät kuitenkin usein hoitamatta: Nuorten mielenterveyspalvelut ovat riittämättömiä ja vain harva nuorten tekemistä rikoksista päätyy poliisin tietoon. Tässä väitöstutkimuksessa kysytään, miten koulu nuorten kasvuyhteisönä voi ennaltaehkäistä nuorten masentuneisuutta ja rikekäyttäytymistä. Tutkimuksen kohteena ovat 14-16-vuotiaat suomalaisnuoret ja aineistona Stakesin Kouluterveyskysely sekä Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen Nuorisorikollisuuskysely.
Tutkimus osoittaa kouluyhteisöllä olevan merkitystä nuorten hyvinvoinnissa. Sosiaalisesti tukeva ilmapiiri koulussa vähentää nuorten masentuneisuuden riskiä. Vaikutus on ennen kaikkea yhteisöllistä: Jos opettajien ja oppilaiden muodostama kouluilmapiiri on sosiaalisesti tukeva ja kannustava, vaikuttaa se masentuneisuutta vähentävästi kaikkiin koulun oppilaisiin, myös niihin, jotka eivät itse koe saavansa opettajaltaan tai koulukavereiltaan yksilöllistä tukea. Se sijaan, jos toiset oppilaat kokevat ilmapiirin hyväksi ja toiset huonoksi, heikentää se ilmapiirin positiivista merkitystä: Kokemus epätasa-arvoisesta kohtelusta opettajien taholta lisää nuorten masentuneisuuden riskiä.
Vastaavasti sosiaalisesti kontrolloivan kouluyhteisön ja nuorten rikekäyttäytymisen välistä on löydettävissä yhteys. Mitä kontrolloivampi kouluyhteisö, sitä vähemmän pojat tekevät rikkeitä. Mutta jos kontrolli jakautuu epätasaisesti oppilaiden kesken, lisääntyy poikien rikekäyttäytymisen riski. Tämä on löydettävissä kuitenkin vain poikien kohdalla. Tyttöjen osalta koulun ilmapiirillä ei tämän tutkimuksen mukaan ole merkitystä heidän rikekäyttäytymisensä määrään. Tämän voidaan ajatella johtuvan esimerkiksi siitä, että tytöille kaveripiirin merkitys on teini-iässä koulun merkitystä suurempi.
Tutkimus siis osoittaa, että sopivasti tukevalla ja rajoittavalla kouluilmapiirillä voidaan osittain ennaltaehkäistä nuorten masentuneisuutta ja rikekäyttäytymistä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että koulussa ollaan kiinnostuneita toistensa hyvinvoinnista, asetetaan käyttäytymiselle selviä rajoituksia ja puututaan poikkeavaan käyttäytymiseen: Pyritään siis yhteisölliseen toimintakulttuuriin. Samaan aikaan tutkimus osoittaa kuitenkin sen, että toisten ihmisten huomio tulisi jakautua tasaisesti: Kokemus epätasa-arvoisesti jakautuvasta opettajan huomiosta lisää nuorten masentuneisuutta ja rikekäyttäytymistä jopa enemmän kuin opettajan tuen ja turvan puuttuminen kokonaan.
Tulokset korostavatkin yhteisöllisyyden ja tasa-arvon merkitystä kouluissa. Suomalaisen koulujärjestelmän näkökulmasta kehitys on kuitenkin ollut toisenlainen. Kouluissa korostetaan entistä enemmän yksilöllisyyttä niin ainevalinnoissa kuin opetuksen järjestämisessä, joka väistämättä purkaa yhteisöllisyyttä. Koulujärjestelmässämme myös pyritään integroimaan erityistä huomiota vaativat oppilaat tavalliseen luokkaan, joka puolestaan altistaa opettajien huomion epätasaiselle jakautumiselle. Vaikka oppimistulokset Suomessa ovatkin huippuluokkaa, voidaan kysyä, onko nuorten hyvinvointiin panostaminen jäänyt sen myötä liian vähälle huomiolle.
Tutkimus osoittaa kouluyhteisöllä olevan merkitystä nuorten hyvinvoinnissa. Sosiaalisesti tukeva ilmapiiri koulussa vähentää nuorten masentuneisuuden riskiä. Vaikutus on ennen kaikkea yhteisöllistä: Jos opettajien ja oppilaiden muodostama kouluilmapiiri on sosiaalisesti tukeva ja kannustava, vaikuttaa se masentuneisuutta vähentävästi kaikkiin koulun oppilaisiin, myös niihin, jotka eivät itse koe saavansa opettajaltaan tai koulukavereiltaan yksilöllistä tukea. Se sijaan, jos toiset oppilaat kokevat ilmapiirin hyväksi ja toiset huonoksi, heikentää se ilmapiirin positiivista merkitystä: Kokemus epätasa-arvoisesta kohtelusta opettajien taholta lisää nuorten masentuneisuuden riskiä.
Vastaavasti sosiaalisesti kontrolloivan kouluyhteisön ja nuorten rikekäyttäytymisen välistä on löydettävissä yhteys. Mitä kontrolloivampi kouluyhteisö, sitä vähemmän pojat tekevät rikkeitä. Mutta jos kontrolli jakautuu epätasaisesti oppilaiden kesken, lisääntyy poikien rikekäyttäytymisen riski. Tämä on löydettävissä kuitenkin vain poikien kohdalla. Tyttöjen osalta koulun ilmapiirillä ei tämän tutkimuksen mukaan ole merkitystä heidän rikekäyttäytymisensä määrään. Tämän voidaan ajatella johtuvan esimerkiksi siitä, että tytöille kaveripiirin merkitys on teini-iässä koulun merkitystä suurempi.
Tutkimus siis osoittaa, että sopivasti tukevalla ja rajoittavalla kouluilmapiirillä voidaan osittain ennaltaehkäistä nuorten masentuneisuutta ja rikekäyttäytymistä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että koulussa ollaan kiinnostuneita toistensa hyvinvoinnista, asetetaan käyttäytymiselle selviä rajoituksia ja puututaan poikkeavaan käyttäytymiseen: Pyritään siis yhteisölliseen toimintakulttuuriin. Samaan aikaan tutkimus osoittaa kuitenkin sen, että toisten ihmisten huomio tulisi jakautua tasaisesti: Kokemus epätasa-arvoisesti jakautuvasta opettajan huomiosta lisää nuorten masentuneisuutta ja rikekäyttäytymistä jopa enemmän kuin opettajan tuen ja turvan puuttuminen kokonaan.
Tulokset korostavatkin yhteisöllisyyden ja tasa-arvon merkitystä kouluissa. Suomalaisen koulujärjestelmän näkökulmasta kehitys on kuitenkin ollut toisenlainen. Kouluissa korostetaan entistä enemmän yksilöllisyyttä niin ainevalinnoissa kuin opetuksen järjestämisessä, joka väistämättä purkaa yhteisöllisyyttä. Koulujärjestelmässämme myös pyritään integroimaan erityistä huomiota vaativat oppilaat tavalliseen luokkaan, joka puolestaan altistaa opettajien huomion epätasaiselle jakautumiselle. Vaikka oppimistulokset Suomessa ovatkin huippuluokkaa, voidaan kysyä, onko nuorten hyvinvointiin panostaminen jäänyt sen myötä liian vähälle huomiolle.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4843]