Maaseudun naiset yrittäjinä. Elettyjä käytäntöjä ja jaettuja merkityksiä yrittävässä yhteiskunnassa
Ikonen, Hanna-Mari (2008)
Ikonen, Hanna-Mari
Tampere University Press
2008
Aluetiede - Regional Studies
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2008-02-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7216-9
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7216-9
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee maaseudun naisten yrittämistä. Tutkimus monipuolistaa vain taloudellisen perspektiivin huomioivaa tai vain kasvuyrityksistä kiinnostunutta yrittäjyystutkimusta. Se antaa uuden ja vivahteikkaan tulkinnan syrjäseuduilla elämisestä perustuessaan naisyrittäjien kokemuksiin. Tutkimus haastaa niin ikään katsomaan maaseutukehitystä kokonaisvaltaisesti ja ihmislähtöisesti.
Päähuomio on Pohjois-Karjalan ja Pirkanmaan maaseutualueiden naisyrittäjien käytännöissä ja heidän yrittämiselle antamissaan tulkinnoissa. Taustalla on pitkään jatkunut keskustelu yrittävästä yhteiskunnasta ja erityisesti maaseutualueiden kehittymisestä yrittäjyyden avulla. Sävyltään myönteinen puhe yrittäjyydestä tunkeutuu moniin muihinkin asioihin maaseudulla kuin taloudellisiin yhteyksiin. Tutkimuksessa tarkastellaan muiden tutkimusten, poliittisten ohjelmien ja asiantuntijaraporttien avulla, millaisen sisällön puhe yrittäjyydestä saa maaseudulla, joka on kauan kärsinyt rakenteellisista ongelmista. Erityisesti arvioidaan, millaisena näyttäytyvät naisille mahdolliset toimintatilat. Tätä taustaa vasten peilataan maaseudun naisyrittäjien yrittämisen omia käytäntöjä ja tulkintoja postikyselyn ja haastattelujen avulla.
Tutkimus korostaa paikan ja sukupuolistuneen toiminnan merkitystä yrittäjyyden käytäntöjen ja merkitysten muotoutumisessa. Tutkimus osoittaa, että naisille yrittäjyydessä tarjottu toimintatila on erityislaatuinen ja rajautunut. Yleinen yrittäjyyskuva on näennäisestä sukupuolineutraaliudestaan huolimatta sankarillinen, yksilöllinen ja kulttuurisesti maskuliinisuuteen liittyvä. Naisten on tehtävä aktiivisesti työtä sopiakseen siihen mukaan. Kuitenkin erityisesti maaseudulla yrittäminen nähdään niin keskeisenä seutuja elävänä pitävänä ratkaisuna, että myös naiserityistä toimintatilaa on raivattu. Naisille suunnatut yrittäjyyden edistämistoimenpiteet eivät silti välttämättä sovi jokaiselle, sillä yrittäjillä on erilaisia käsityksiä naisyrittäjän toimintatavoista.
Osa naisten yrittäjyydestä on kasvuhakuista ja kehittymään pyrkivää. Tällainenkin yrittäminen on useimmiten sikäli pienimuotoista, että maaseudun naiset eivät esimerkiksi juurikaan toimi työnantajayrittäjinä. Yrittämisen aloitustilanteet ja käytännöt ovat menestyshaluisillakin yrittäjillä hyvin naistapaisia: yrityksiä on perustettu lastenhoidon oheen, yrittämiseltä on jäätävä aikaa muihin velvollisuuksiin eikä suuria riskejä oteta. Useimmat yritykset ovat vakaita eli yrittäjät eivät pyri kasvuun vaan tasaiseen toimeentuloon muiden arkisten rutiinien ohella. Melko monet yritykset toimivat osa-aikaisesti esimerkiksi palkkatyön tai lastenhoidon rinnalla, ja jotkut yritykset ovat heikoilla muun muassa seudun taantumisen ja asiakkaiden vähyyden vuoksi.
Lähes kaikki aineiston yrittäjät työskentelevät kotona. Se on sukupuolistava paikka, jossa yrittäjillä muutenkin vaikeasti erotettava työ ja vapaa-aika limittyvät jatkuvasti. Työn käsitteestä tulee liukuva, jos kotona työskentelevän naisen ei ymmärretä olevan työssä työmatkan puuttumisen takia. Usein kodin ja työn sekoittamisen mahdollisuus on ollut yrittämisen aloittamisessa lähtökohtanakin. Osasyynä on toimintaympäristön agraarinen perinne, jossa naiset ovat tehneet monenlaista työtä kodin piirissä ja perhe on ollut yhdessä toimiva kotitalousyksikkö. Sukupuolijärjestykset ohjaavat myös siihen, että nainen taloudellisen panoksen antamisen lisäksi huolehtii perheen arjen sujumisesta kotona. Tutkittavien käytäntöihin kuuluu, että ompelun tauolla käydään lämmittämässä taloa, taksikyytien välillä leivotaan pullaa ja suutarinverstaassa on tilaa lasten läksyjenteolle.
Yritykset toimivat paikalliset olosuhteet huomioiden. Paikka voi olla tärkeä yrityksen toiminnalle, kuten esimerkiksi matkailuyritysten kohdalla on, mutta erityisen olennainen se on yrittäjälle itselleen. Yrittäminen on sopeutettu paikalliseen ympäristöön, sillä tietyssä maaseutupaikassa asuminen on naisyrittäjien toiveista tärkeimpiä ja käytännöistä vahvimpia. Joitakin maaseudun tapoja kritisoidaan, mutta maaseudun ominaispiirteistä on poimittu itselle sopivimmat.
Monet ihmiset haluavat edelleen asua maaseudulla, mutta taloudellis-poliittiset realiteetit eivät tue palkkatyön suurta lisääntymistä. Niinpä maaseutukehittäjien halu pitää maaseutu asuttuna ja myös naiset työllistettyinä nimenomaan yrittäjyyden avulla näyttäytyy ymmärrettävänä. Tutkimuksen perusteella yrittäjyyttä ei maaseudulla kyseenalaisteta, mutta tutkimushenkilöillä on lukuisia tyylejä toteuttaa yrittäjyyttä konkreettisesti.
Päähuomio on Pohjois-Karjalan ja Pirkanmaan maaseutualueiden naisyrittäjien käytännöissä ja heidän yrittämiselle antamissaan tulkinnoissa. Taustalla on pitkään jatkunut keskustelu yrittävästä yhteiskunnasta ja erityisesti maaseutualueiden kehittymisestä yrittäjyyden avulla. Sävyltään myönteinen puhe yrittäjyydestä tunkeutuu moniin muihinkin asioihin maaseudulla kuin taloudellisiin yhteyksiin. Tutkimuksessa tarkastellaan muiden tutkimusten, poliittisten ohjelmien ja asiantuntijaraporttien avulla, millaisen sisällön puhe yrittäjyydestä saa maaseudulla, joka on kauan kärsinyt rakenteellisista ongelmista. Erityisesti arvioidaan, millaisena näyttäytyvät naisille mahdolliset toimintatilat. Tätä taustaa vasten peilataan maaseudun naisyrittäjien yrittämisen omia käytäntöjä ja tulkintoja postikyselyn ja haastattelujen avulla.
Tutkimus korostaa paikan ja sukupuolistuneen toiminnan merkitystä yrittäjyyden käytäntöjen ja merkitysten muotoutumisessa. Tutkimus osoittaa, että naisille yrittäjyydessä tarjottu toimintatila on erityislaatuinen ja rajautunut. Yleinen yrittäjyyskuva on näennäisestä sukupuolineutraaliudestaan huolimatta sankarillinen, yksilöllinen ja kulttuurisesti maskuliinisuuteen liittyvä. Naisten on tehtävä aktiivisesti työtä sopiakseen siihen mukaan. Kuitenkin erityisesti maaseudulla yrittäminen nähdään niin keskeisenä seutuja elävänä pitävänä ratkaisuna, että myös naiserityistä toimintatilaa on raivattu. Naisille suunnatut yrittäjyyden edistämistoimenpiteet eivät silti välttämättä sovi jokaiselle, sillä yrittäjillä on erilaisia käsityksiä naisyrittäjän toimintatavoista.
Osa naisten yrittäjyydestä on kasvuhakuista ja kehittymään pyrkivää. Tällainenkin yrittäminen on useimmiten sikäli pienimuotoista, että maaseudun naiset eivät esimerkiksi juurikaan toimi työnantajayrittäjinä. Yrittämisen aloitustilanteet ja käytännöt ovat menestyshaluisillakin yrittäjillä hyvin naistapaisia: yrityksiä on perustettu lastenhoidon oheen, yrittämiseltä on jäätävä aikaa muihin velvollisuuksiin eikä suuria riskejä oteta. Useimmat yritykset ovat vakaita eli yrittäjät eivät pyri kasvuun vaan tasaiseen toimeentuloon muiden arkisten rutiinien ohella. Melko monet yritykset toimivat osa-aikaisesti esimerkiksi palkkatyön tai lastenhoidon rinnalla, ja jotkut yritykset ovat heikoilla muun muassa seudun taantumisen ja asiakkaiden vähyyden vuoksi.
Lähes kaikki aineiston yrittäjät työskentelevät kotona. Se on sukupuolistava paikka, jossa yrittäjillä muutenkin vaikeasti erotettava työ ja vapaa-aika limittyvät jatkuvasti. Työn käsitteestä tulee liukuva, jos kotona työskentelevän naisen ei ymmärretä olevan työssä työmatkan puuttumisen takia. Usein kodin ja työn sekoittamisen mahdollisuus on ollut yrittämisen aloittamisessa lähtökohtanakin. Osasyynä on toimintaympäristön agraarinen perinne, jossa naiset ovat tehneet monenlaista työtä kodin piirissä ja perhe on ollut yhdessä toimiva kotitalousyksikkö. Sukupuolijärjestykset ohjaavat myös siihen, että nainen taloudellisen panoksen antamisen lisäksi huolehtii perheen arjen sujumisesta kotona. Tutkittavien käytäntöihin kuuluu, että ompelun tauolla käydään lämmittämässä taloa, taksikyytien välillä leivotaan pullaa ja suutarinverstaassa on tilaa lasten läksyjenteolle.
Yritykset toimivat paikalliset olosuhteet huomioiden. Paikka voi olla tärkeä yrityksen toiminnalle, kuten esimerkiksi matkailuyritysten kohdalla on, mutta erityisen olennainen se on yrittäjälle itselleen. Yrittäminen on sopeutettu paikalliseen ympäristöön, sillä tietyssä maaseutupaikassa asuminen on naisyrittäjien toiveista tärkeimpiä ja käytännöistä vahvimpia. Joitakin maaseudun tapoja kritisoidaan, mutta maaseudun ominaispiirteistä on poimittu itselle sopivimmat.
Monet ihmiset haluavat edelleen asua maaseudulla, mutta taloudellis-poliittiset realiteetit eivät tue palkkatyön suurta lisääntymistä. Niinpä maaseutukehittäjien halu pitää maaseutu asuttuna ja myös naiset työllistettyinä nimenomaan yrittäjyyden avulla näyttäytyy ymmärrettävänä. Tutkimuksen perusteella yrittäjyyttä ei maaseudulla kyseenalaisteta, mutta tutkimushenkilöillä on lukuisia tyylejä toteuttaa yrittäjyyttä konkreettisesti.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4848]