Nuoriso ja tietotekniikka - keskinäiset relaatiot ja niiden mittaaminen
Lahtinen, Hannu (2007)
Lahtinen, Hannu
Tampere University Press Tampereen yliopisto
2007
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2007-12-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7186-5
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7186-5
Tiivistelmä
Väitöstyössä tarkastellaan iältään n. 14-vuotiaiden nuorten ja tietotekniikan välistä suhdetta. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista nuorista ei muista aikaa ennen tietokoneita, vaan on elänyt koko ikänsä ympäristössä, jossa tietotekniset mahdollisuudet jatkuvasti monipuolistuvat. Tutkimuksen ajankohtaisuutta on lisännyt kotien laajakaistayhteyksien yleistymisen aiheuttama murros.
Noin kaksi vuotta kestäneen tutkimusprosessin aikana kehitettiin kaksi erilaisista väitteistä koostuvaa mittaria nuorten tietotekniikka-asenteiden ja -uskomusten tutkimiseksi. Ensimmäinen mittari kehitettiin jo aikaisemmin testattujen, aikuisten reaalimaailmaa varten suunniteltujen mittareiden pohjalta. Ensimmäisessä mittarissa havaittujen puutteiden vuoksi toisen mittarin kehittämisessä hyödynnettiin kvantitatiivista, suurimmaksi osaksi nuorilta sekä muutamalta aikuisasiantuntijalta kerättyä aineistoa mittariin tulevien väitteiden valinnassa. Tilastollisessa analyysissä omiksi ryhmikseen nuorten tietotekniikkasuhteessa erottuivat odotetusti asenne, hyöty, status, luottamus ja ahdistus. Kansainvälisestikin tarkasteltuna poikkeuksellinen tulos oli se, että mittari antoi tietotekniikka-asenteen suhteen tytöille ja pojille jokseenkin samoja arvoja.
Mittarin kehitystyön lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli hankkia ajantasaista tietoa nuorten ja tietotekniikan välisestä suhteesta. Aineiston perusteella nuoret käyttävät tietotekniikkaa eniten kotona kuluttajapainotteisesti, mielihyvää tuottaviin tarkoituksiin. Kotona tapahtuu eniten myös informaalista oppimista. Tytöille on leimallista kommunikointi tietoverkkojen avulla, kun taas poikia kiinnostavat enemmän tietokonepelit. Tietotekniikan käyttö koulutehtävien tekemisessä oli vähäistä sekä tytöillä että pojilla. Pojat kuitenkin uskoivat tyttöjä enemmän tietotekniikan käytön vaikuttaneen edistävästi koulumenestykseen.
Tutkimuksessa analysoitiin myös nuorten tietotekniikkaan liittyvän asiantuntijaroolin kehittymistä, nuorten tietotekniikan käytön valvontaa sekä mahdollista asuinpaikkaan liittyvää eriarvoisuutta nuoren kotikunnan alueella. Merkkejä sukupolvien välisestä digitaalisesta kuilusta tuli esille vanhempien ja lasten välillä, mikä voi olla vaikuttava tekijä myös nuoren asiantuntijaroolin kehittymisessä. Suurimman eriarvoisuuden nuorten välillä aiheutti laajakaistaliittymätasoisen verkkoyhteyden puuttuminen vielä noin joka viidennen nuoren kodista. Mahdollisuus käyttää tietotekniikkaa kodin ulkopuolella ei kompensoinut tietotekniikan käyttömahdollisuutta kotona. Parhaaksi tietokoneen käytön määrää selittäväksi muuttujaksi osoittautui voimakkuus, jolla nuoret kokivat oppineensa tietotekniikan käyttöä kotona itse oppien ja kokeillen.
Noin kaksi vuotta kestäneen tutkimusprosessin aikana kehitettiin kaksi erilaisista väitteistä koostuvaa mittaria nuorten tietotekniikka-asenteiden ja -uskomusten tutkimiseksi. Ensimmäinen mittari kehitettiin jo aikaisemmin testattujen, aikuisten reaalimaailmaa varten suunniteltujen mittareiden pohjalta. Ensimmäisessä mittarissa havaittujen puutteiden vuoksi toisen mittarin kehittämisessä hyödynnettiin kvantitatiivista, suurimmaksi osaksi nuorilta sekä muutamalta aikuisasiantuntijalta kerättyä aineistoa mittariin tulevien väitteiden valinnassa. Tilastollisessa analyysissä omiksi ryhmikseen nuorten tietotekniikkasuhteessa erottuivat odotetusti asenne, hyöty, status, luottamus ja ahdistus. Kansainvälisestikin tarkasteltuna poikkeuksellinen tulos oli se, että mittari antoi tietotekniikka-asenteen suhteen tytöille ja pojille jokseenkin samoja arvoja.
Mittarin kehitystyön lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli hankkia ajantasaista tietoa nuorten ja tietotekniikan välisestä suhteesta. Aineiston perusteella nuoret käyttävät tietotekniikkaa eniten kotona kuluttajapainotteisesti, mielihyvää tuottaviin tarkoituksiin. Kotona tapahtuu eniten myös informaalista oppimista. Tytöille on leimallista kommunikointi tietoverkkojen avulla, kun taas poikia kiinnostavat enemmän tietokonepelit. Tietotekniikan käyttö koulutehtävien tekemisessä oli vähäistä sekä tytöillä että pojilla. Pojat kuitenkin uskoivat tyttöjä enemmän tietotekniikan käytön vaikuttaneen edistävästi koulumenestykseen.
Tutkimuksessa analysoitiin myös nuorten tietotekniikkaan liittyvän asiantuntijaroolin kehittymistä, nuorten tietotekniikan käytön valvontaa sekä mahdollista asuinpaikkaan liittyvää eriarvoisuutta nuoren kotikunnan alueella. Merkkejä sukupolvien välisestä digitaalisesta kuilusta tuli esille vanhempien ja lasten välillä, mikä voi olla vaikuttava tekijä myös nuoren asiantuntijaroolin kehittymisessä. Suurimman eriarvoisuuden nuorten välillä aiheutti laajakaistaliittymätasoisen verkkoyhteyden puuttuminen vielä noin joka viidennen nuoren kodista. Mahdollisuus käyttää tietotekniikkaa kodin ulkopuolella ei kompensoinut tietotekniikan käyttömahdollisuutta kotona. Parhaaksi tietokoneen käytön määrää selittäväksi muuttujaksi osoittautui voimakkuus, jolla nuoret kokivat oppineensa tietotekniikan käyttöä kotona itse oppien ja kokeillen.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4847]