Face Analysis Techniques for Human-Computer Interaction
Mäkinen, Erno (2007)
Mäkinen, Erno
Tampere University Press Tampereen yliopisto
2007
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2007-12-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7184-1
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7184-1
Tiivistelmä
Näkö on yksi tärkeimmistä aisteista, kun ihmiset kommunikoivat kasvotusten. Keskustelukumppanin kasvot kertovat esimerkiksi toisen ihmisen identiteetin, sukupuolen ja iän, ja kasvon ilmeistä voidaan tulkita toisen ihmisen tuntemuksia. Kommunikointi on usein helpompaa ja luonnollisempaa suoraan kasvotusten.
Ihmisen ja tietokoneen välinen vuorovaikutus on perinteisesti tapahtunut hiiren, näppäimistön ja näytön välityksellä. Uudet vuorovaikutustavat tekevät kuitenkin tuloaan. Sonyn EyeToy (www.eyetoy.com) ja Nintendo WII -pelikonsoli (wii.nintendo.com) ovat tästä hyvin tunnettuja esimerkkejä. Konenäkö, tietokoneen näköaisti, on yksi tärkeä teknologia, jota tullaan hyödyntämään tässä muutoksessa.
Konenäkö ja kasvojen analysointi on tietokoneelle kuitenkin vaikea tehtävä. Jopa kasvojen löytäminen valokuvasta on tietokoneelle haasteellista. Väitöskirjatyössä tutkittiin kasvojen analysointiin tarkoitettuja konenäkömenetelmiä. Erityisesti keskityttiin menetelmiin, joilla valokuvista ja videokuvasta voidaan hakea kasvoja ja päätellä löydettyjen kasvojen sukupuoli. Näitä menetelmiä vertailtiin olosuhteissa, jotka ovat tyypillisiä ihmisen ja tietokoneen välisessä vuorovaikutuksessa. Väitöstutkimus osoittaa, että tutkitut menetelmät sopivat käytettäviksi erilaisissa käytännön sovelluksissa vaikkakin menetelmissä on edelleen myös kehittämistä.
Väitöskirjan lopussa on esitelty kasvojen analysointimenetelmien hyödyntämistä esimerkiksi tietokonepeleissä ja mobiililaitteissa. Työssä on pohdittu myös tulevaisuuden sovelluksia.
Ihmisen ja tietokoneen välinen vuorovaikutus on perinteisesti tapahtunut hiiren, näppäimistön ja näytön välityksellä. Uudet vuorovaikutustavat tekevät kuitenkin tuloaan. Sonyn EyeToy (www.eyetoy.com) ja Nintendo WII -pelikonsoli (wii.nintendo.com) ovat tästä hyvin tunnettuja esimerkkejä. Konenäkö, tietokoneen näköaisti, on yksi tärkeä teknologia, jota tullaan hyödyntämään tässä muutoksessa.
Konenäkö ja kasvojen analysointi on tietokoneelle kuitenkin vaikea tehtävä. Jopa kasvojen löytäminen valokuvasta on tietokoneelle haasteellista. Väitöskirjatyössä tutkittiin kasvojen analysointiin tarkoitettuja konenäkömenetelmiä. Erityisesti keskityttiin menetelmiin, joilla valokuvista ja videokuvasta voidaan hakea kasvoja ja päätellä löydettyjen kasvojen sukupuoli. Näitä menetelmiä vertailtiin olosuhteissa, jotka ovat tyypillisiä ihmisen ja tietokoneen välisessä vuorovaikutuksessa. Väitöstutkimus osoittaa, että tutkitut menetelmät sopivat käytettäviksi erilaisissa käytännön sovelluksissa vaikkakin menetelmissä on edelleen myös kehittämistä.
Väitöskirjan lopussa on esitelty kasvojen analysointimenetelmien hyödyntämistä esimerkiksi tietokonepeleissä ja mobiililaitteissa. Työssä on pohdittu myös tulevaisuuden sovelluksia.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4850]