Työn eetoksena hyvä elämä tehostetun palveluasumisen yksikössä - Uutta moniammatillista työyhteisöä rakentamassa
Koski, Arja (2007)
Koski, Arja
Tampere University Press
2007
Sosiaali- ja terveyspolitiikka - Social and Health Policy
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2007-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7054-7
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7054-7
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena oli uuden moniammatillisen työryhmän rakentuminen tehostetun palveluasumisen yksikössä, joka perustettiin vuonna 2000. Uudessa työssään aloittaneet sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset saivat tehtäväkseen auttaa, tukea ja hoitaa hiv-positiivisia ihmisiä, jotka eivät selviytyneet kotona, eivätkä tarvinneet erikoissairaanhoitoa. Asukkaiksi valikoituivat myös päihde- ja mielenterveysongelmaisia asunnottomia sekä katkaisuhoitoa tarvitsevia liikunta-, aisti- tai kehitysvammaisia ihmisiä. Asukkaita yhdisti oma kokemus köyhyydestä, syrjäytymisestä, sairaudesta tai huono-osaisuudesta ja sitä kautta leimautumisesta yhteiskunnassa.
Mielenkiinto tässä tutkimuksessa kohdistui uuden moniammatillisen työryhmän 2-vuotisessa prosessissa siihen, mitä tapahtui, miten ja miksi? Työryhmä tarkasteli omaa toimintaansa, tehtäväänsä sekä työn ja työyhteisön rakenteita säännöllisesti toistuvissa yhteisöllisissä työnohjauksissa ja kehittämispäivissä tutkijan toimiessa osallistuvana havainnoijana. Aineiston analyysissä käytettiin vuorovaikutukseen kohdistuvaa diskurssianalyysiä ja tutkimusprosessin aikana syntynyttä kirjallista materiaalia tarkasteltiin suhteessa työnohjauksessa merkittäviksi tulkittuihin työyhteisön uutta luoviin hetkiin.
Työryhmä hahmotti yhteistä perustehtäväänsä reflektoimalla omia kokemuksiaan ja työtunteitaan, jolloin yhteiset arvot, perustehtävä, tietäminen ja vastuu sekä mahdollistava johtaminen tulivat näkyviksi. Tutkimuksessa nousi selkeästi esiin, että uuden moniammatillisen työyhteisön rakentumisprosessissa on keskeisenä kuunteleminen, tässä ja nyt -tieto sekä jatkuva toiminnan rajojen etsiminen ja niiden tunnistaminen, minkä avulla työryhmän jäsenillä on mahdollista löytää omaa johtajuuttaan. Tutkimusprosessin aikana työryhmä oppi oppimaan toisiltaan ja asukkailta. Työnohjaustilanteissa erityisesti asukastyöhön liittyvät työtunteet tulivat näkyviksi työryhmän moniäänisessä vuorovaikutuksessa. Yhteisyys työryhmässä rakentui arvostuksen ja hyväksymisen, luottamuksen ja turvallisuuden, suostumisen, onnistumisten, tietämisen, vastuun ja päätöksenteon, yhdessä tekemisen, rajojen etsimisen ja luopumisen kautta.
Tutkimus osoitti, että uusi moniammatillinen työryhmä tehostetun palveluasumisen yksikössä tarvitsee ajan ja paikan työtunteiden käsittelyyn työnohjauksessa ja sovitut työyhteisön foorumit, joiden toteutumisesta yksikön esimies on vastuussa. Pelkkä uuden tiedon tuominen työryhmään ei riitä, vaan sen lisäksi tarvitaan aikaa kokemusten reflektointiin oppimisen ja moniammatillisen toiminnan mahdollistamiseksi. Asukkaat tarvitsevat hoivaa, kuntouttavaa ohjausta ja sairaanhoitoa, minkä vuoksi työryhmän jäsenten ammatillisen osaamisen tarkastelu työryhmässä suhteessa perustehtävään on välttämätöntä työryhmän yhteisyyden kehittymisen kannalta.
Työnohjaus on tutkimuksen perusteella tärkeä jakamisen ja oppimisen foorumi sekä työyhteisöä tavoitteellisesti kehittävää toimintaa esimiesten sitoutuessa siihen. Reflektoivan työskentelyn opetteleminen ja sitä kautta dialogisuus työnohjauksissa tukee työryhmää ja auttaa jaksamaan haastavassa asukastyössä ja työryhmätyössä jatkuvassa muutoksessa. Työnohjauksessa myös johtajuus rakentuu ja tulee näkyväksi työryhmässä. Jaetut merkitykset työstä rakentavat työryhmän yhteistä ymmärrystä siitä, mikä on työssä tavoiteltava hyvä - työn eetos.
Mielenkiinto tässä tutkimuksessa kohdistui uuden moniammatillisen työryhmän 2-vuotisessa prosessissa siihen, mitä tapahtui, miten ja miksi? Työryhmä tarkasteli omaa toimintaansa, tehtäväänsä sekä työn ja työyhteisön rakenteita säännöllisesti toistuvissa yhteisöllisissä työnohjauksissa ja kehittämispäivissä tutkijan toimiessa osallistuvana havainnoijana. Aineiston analyysissä käytettiin vuorovaikutukseen kohdistuvaa diskurssianalyysiä ja tutkimusprosessin aikana syntynyttä kirjallista materiaalia tarkasteltiin suhteessa työnohjauksessa merkittäviksi tulkittuihin työyhteisön uutta luoviin hetkiin.
Työryhmä hahmotti yhteistä perustehtäväänsä reflektoimalla omia kokemuksiaan ja työtunteitaan, jolloin yhteiset arvot, perustehtävä, tietäminen ja vastuu sekä mahdollistava johtaminen tulivat näkyviksi. Tutkimuksessa nousi selkeästi esiin, että uuden moniammatillisen työyhteisön rakentumisprosessissa on keskeisenä kuunteleminen, tässä ja nyt -tieto sekä jatkuva toiminnan rajojen etsiminen ja niiden tunnistaminen, minkä avulla työryhmän jäsenillä on mahdollista löytää omaa johtajuuttaan. Tutkimusprosessin aikana työryhmä oppi oppimaan toisiltaan ja asukkailta. Työnohjaustilanteissa erityisesti asukastyöhön liittyvät työtunteet tulivat näkyviksi työryhmän moniäänisessä vuorovaikutuksessa. Yhteisyys työryhmässä rakentui arvostuksen ja hyväksymisen, luottamuksen ja turvallisuuden, suostumisen, onnistumisten, tietämisen, vastuun ja päätöksenteon, yhdessä tekemisen, rajojen etsimisen ja luopumisen kautta.
Tutkimus osoitti, että uusi moniammatillinen työryhmä tehostetun palveluasumisen yksikössä tarvitsee ajan ja paikan työtunteiden käsittelyyn työnohjauksessa ja sovitut työyhteisön foorumit, joiden toteutumisesta yksikön esimies on vastuussa. Pelkkä uuden tiedon tuominen työryhmään ei riitä, vaan sen lisäksi tarvitaan aikaa kokemusten reflektointiin oppimisen ja moniammatillisen toiminnan mahdollistamiseksi. Asukkaat tarvitsevat hoivaa, kuntouttavaa ohjausta ja sairaanhoitoa, minkä vuoksi työryhmän jäsenten ammatillisen osaamisen tarkastelu työryhmässä suhteessa perustehtävään on välttämätöntä työryhmän yhteisyyden kehittymisen kannalta.
Työnohjaus on tutkimuksen perusteella tärkeä jakamisen ja oppimisen foorumi sekä työyhteisöä tavoitteellisesti kehittävää toimintaa esimiesten sitoutuessa siihen. Reflektoivan työskentelyn opetteleminen ja sitä kautta dialogisuus työnohjauksissa tukee työryhmää ja auttaa jaksamaan haastavassa asukastyössä ja työryhmätyössä jatkuvassa muutoksessa. Työnohjauksessa myös johtajuus rakentuu ja tulee näkyväksi työryhmässä. Jaetut merkitykset työstä rakentavat työryhmän yhteistä ymmärrystä siitä, mikä on työssä tavoiteltava hyvä - työn eetos.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4848]