From Complex to Simple: Designing a Customer-Friendly Electronic Insurance Servicescape
Ahonen, Aki (2007)
Ahonen, Aki
Tampere University Press
2007
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2007-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7076-9
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7076-9
Tiivistelmä
Sähköiset palvelut ja internet ovat arkipäivää niin yrityksille kuin asiakkaillekin. Myös vakuutuspalveluja tarjotaan nykyään yhä enemmän sähköisessä ympäristössä. Kuluttajien kannalta sähköisten vakuutuspalveluiden tarjoamiseen liittyy kuitenkin haasteita, joita vakuutusyhtiöt eivät ainakaan toistaiseksi ole näyttäneet ottaneen riittävästi huomioon. Ensinnäkin vakuutustuotteita ja -palveluita on luonnehdittu abstrakteiksi, monimutkaisiksi ja vaikeaselkoisiksi. Toiseksi sähköisten palveluiden käyttö perustuu itsepalvelulogiikkaan. Tämä tarkoittaa, että asiakkaan on selvittävä ilman fyysistä asiakaspalvelukontaktia ja luotettava omaan osaamisensa niin vakuutuspalveluiden kuin sähköisessä palveluympäristössä asioimisenkin suhteen.
Tutkimuksessa lähdetään liikkeelle aiemmassa palvelututkimuksessa esille tulleesta huomiosta, jonka mukaan kuluttajat arvioivat tiettyä palvelua ja sen sisältöä palveluympäristön ja sen fyysisten ominaisuuksien, kuten tilankäytön, kalusteiden, värien ja muiden sisustukseen liittyvien elementtien perusteella. Tämä seikka korostaa palveluympäristön suunnittelun tärkeyttä asiakkaan näkökulmasta. Sähköisessä ympäristössä asiakkaan on kuitenkin mahdotonta arvioida edellä mainitun kaltaisia fyysisiä elementtejä samalla tavalla. Näin ollen tässä tutkimuksessa ehdotetaan, että sähköisessä palveluympäristössä, kuten internet, asiakkaat arvioivat sen sijaan käytettävyyteen ja helppokäyttöisyyteen liittyviä ominaisuuksia.
Tutkimuksen päätavoite on mallintaa asiakasystävällisen sähköisen palveluympäristön suunnittelua monimutkaisten, erityisesti vakuutuspalveluiden kontekstissa. Tällä ei tarkoiteta ainoastaan olennaisten käytettävyyteen liittyvien elementtien tunnistamista vaan palveluympäristön suunnittelua kokonaisuutena. Tutkimuksen avulla osoitetaan, että asiakkaan kannalta monimutkaisistakin asioista, kuten vakuutuspalveluista sähköisessä ympäristössä, on mahdollista tehdä yksinkertaisempia ja mielekkäämpiä suunnittelemalla palveluympäristö sellaiseksi, että se on lähempänä kuluttajien ajatusmaailmaa kuin vakuutusammattilaisen näkökenttää. Tällä tarkoitetaan erityisesti visuaalisten elementtien, kuten kuvien, värien ja animaatioiden sekä helppokäyttöisyyden ja selkeyden painottamista. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vakuutusyhtiöiden internetsivuilla tarjottavaa informaatiomassaa on mahdollista visualisoida animoitujen demonstratiivisten palveluiden avulla. Toisaalta eräs vakuutuksen ominaispiirteistä on, että sen tulisi herättää asiakkaissa luottamusta. Tämän tutkimuksen mukaan tiedon visualisointi ei välttämättä tarkoita luottamuksen heikkenemistä, vaan päinvastoin. Kun kehitystyön pääpaino on palvelusisältöjen parantamisessa eikä viihteellisyyden lisäämisessä, visuaalisempi ja selkeämpi sähköinen vakuutuspalveluympäristö lisää myös asiakkaiden luottamusta. Tätä kautta asiointi itsepalvelulogiikkaan perustuvassa ympäristössä olisi asiakkaan näkökulmasta yksinkertaisempaa ja mielekkäämpää, mikä on luonnollisesti tärkeää vakuutusyhtiöidenkin kannalta.
Tutkimuksessa lähdetään liikkeelle aiemmassa palvelututkimuksessa esille tulleesta huomiosta, jonka mukaan kuluttajat arvioivat tiettyä palvelua ja sen sisältöä palveluympäristön ja sen fyysisten ominaisuuksien, kuten tilankäytön, kalusteiden, värien ja muiden sisustukseen liittyvien elementtien perusteella. Tämä seikka korostaa palveluympäristön suunnittelun tärkeyttä asiakkaan näkökulmasta. Sähköisessä ympäristössä asiakkaan on kuitenkin mahdotonta arvioida edellä mainitun kaltaisia fyysisiä elementtejä samalla tavalla. Näin ollen tässä tutkimuksessa ehdotetaan, että sähköisessä palveluympäristössä, kuten internet, asiakkaat arvioivat sen sijaan käytettävyyteen ja helppokäyttöisyyteen liittyviä ominaisuuksia.
Tutkimuksen päätavoite on mallintaa asiakasystävällisen sähköisen palveluympäristön suunnittelua monimutkaisten, erityisesti vakuutuspalveluiden kontekstissa. Tällä ei tarkoiteta ainoastaan olennaisten käytettävyyteen liittyvien elementtien tunnistamista vaan palveluympäristön suunnittelua kokonaisuutena. Tutkimuksen avulla osoitetaan, että asiakkaan kannalta monimutkaisistakin asioista, kuten vakuutuspalveluista sähköisessä ympäristössä, on mahdollista tehdä yksinkertaisempia ja mielekkäämpiä suunnittelemalla palveluympäristö sellaiseksi, että se on lähempänä kuluttajien ajatusmaailmaa kuin vakuutusammattilaisen näkökenttää. Tällä tarkoitetaan erityisesti visuaalisten elementtien, kuten kuvien, värien ja animaatioiden sekä helppokäyttöisyyden ja selkeyden painottamista. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vakuutusyhtiöiden internetsivuilla tarjottavaa informaatiomassaa on mahdollista visualisoida animoitujen demonstratiivisten palveluiden avulla. Toisaalta eräs vakuutuksen ominaispiirteistä on, että sen tulisi herättää asiakkaissa luottamusta. Tämän tutkimuksen mukaan tiedon visualisointi ei välttämättä tarkoita luottamuksen heikkenemistä, vaan päinvastoin. Kun kehitystyön pääpaino on palvelusisältöjen parantamisessa eikä viihteellisyyden lisäämisessä, visuaalisempi ja selkeämpi sähköinen vakuutuspalveluympäristö lisää myös asiakkaiden luottamusta. Tätä kautta asiointi itsepalvelulogiikkaan perustuvassa ympäristössä olisi asiakkaan näkökulmasta yksinkertaisempaa ja mielekkäämpää, mikä on luonnollisesti tärkeää vakuutusyhtiöidenkin kannalta.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4848]