Municipal Entrepreneurialism and the Commercialization of the Finnish Water Sector
Windischhofer, Richard (2007)
Windischhofer, Richard
Tampere University Press
2007
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2007-11-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7029-5
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7029-5
Tiivistelmä
Viimeisten kymmenen vuoden aikana Suomen valtio on jatkuvasti vähentänyt taloudellista tukeaan kunnille samanaikaisesti rohkaisten niitä ottamaan käyttöön yksityisen sektorin käytäntöjä sekä vahvistamaan kuntien välistä yhteistyötä. Tässä edelleen jatkuvassa uudistusprosessissa kunnat pystyvät huomattavan vapaasti itse päättämään millä tavoin uudistuksia toimeenpannaan ja sitä kautta löytämään omat organisointitapansa. Kunnista on tullut aikaisempaa yrittäjähenkisempiä kun ne ovat omaksuneet yksityisen sektorin managerialismia sekä ottaneet aktiivisemman roolin kansallisten ja globaalien resurssivirtojen ohjaamisessa omille alueilleen. Koska valtion rooli rahoittajana pienenee, kunnat hakevat yhä enenevässä määrin apua investointipankkiireilta ja rahoituskonsulteilta turvatakseen talousarvioidensa rahoituksen. Rahoitustoimijoiden ajattelu keskittyy pääosin taloudellisiin näkökulmiin ja siten heidän neuvonsa vahvistavat kunnille ominaista individualismia ja uudenlaista yrittäjyyttä. Kunnat kaupallistavat julkisia palvelujaan ja niiden itsensä toteuttamat uudistukset ovat luonteeltaan paikallisia, lyhyen tähtäimen rahoitusratkaisuja sen sijaan, että ne ryhtyisivät rakenteellisiin muutoksiin alueellisella tasolla, jossa etuja on vaikea arvioida ja ennustaa.
Koska Suomen vesilaitokset ovat kuntien omistuksessa, ne altistuvat kuntien harjoittamalle yrityistämiselle ja sen seurauksille, joita ovat: vesihuollon kaupallistamisen lisääminen, hitaasti etenevä vesilaitosten yhdistäminen sekä yhdistettyjen vesi- ja sähkölaitosten muodostaminen. Vesihuollon kaupallistamista ajaa eteenpäin kunnallinen yrittäjyys, joka muuntaa vesilaitokset julkisessa omistuksessa oleviksi, mutta silti voimakkaasti kaupallisesti suuntautuneiksi monopoliyrityksiksi. Vesilaitosten yhdistäminen kestää odotettua kauemmin, koska kuntien ominainen individualistinen ajattelutapa yhdistyy niiden uudenlaiseen yrittäjähenkisyyteen sekä rahoitustoimijoiden rationalistisiin neuvoihin. Kuntien on vaikeaa päästä yhteisymmärrykseen vesilaitosten fuusioista, kun ne keskittyvät pääasiassa lukuihin ja lyhyen tähtäimen yksilöllisiin etuihin sen sijaan, että niillä olisi tähtäimessään yhteinen visio ja etu. Tästä syystä kuntien taloudellisiin ongelmiin on syntynyt paikallisia ratkaisuja, joiden seurauksena ovat yhdistetyt vesi- ja sähkölaitokset.
Vastoin yleistä käsitystä siitä, että yksityisen sektorin yritykset ovat aina kaupallistamisen takana, havaitsin, että kunnilla itsellään oli kaikkein merkittävin rooli vesihuollon kaupallistamisen edistämisessä, siitä huolimatta, että alunperin valtio on painostanut ja rohkaissut kuntia yrityistämään. Kyseenalaistan valtion tavan edistää julkisten palveluiden uudistusta paikallisella tasolla leikkaamalla kuntien resursseja ja rohkaisemalla niitä ottamaan käyttöön yksityisen sektorin managerialismia ja yrittäjyystapoja ei siksi, että tiedon siirtyminen yksityiseltä julkiselle sektorille olisi sinällään haitallista julkisille organisaatioille, vaan siksi, että kyseessä on prosessi, jossa oppiminen tapahtuu imitoimalla. Tämän seurauksena julkinen sektori omaksuu vain eräänlaisen rationalisoidun version yksityisen sektorin professionalismista ja käyttää, jossain määrin, sopivia yksityisen sektorin myyttejä oikeuttamaan oman olemassaolevan ajattelu- ja johtamistapansa. Tuloksena oleva kunnallinen yrittäjyys on haitallista sekä paikallishallinnon uudistukselle ja yhdistämisprosessille että vesihuollon kehittämiselle.
Koska Suomen vesilaitokset ovat kuntien omistuksessa, ne altistuvat kuntien harjoittamalle yrityistämiselle ja sen seurauksille, joita ovat: vesihuollon kaupallistamisen lisääminen, hitaasti etenevä vesilaitosten yhdistäminen sekä yhdistettyjen vesi- ja sähkölaitosten muodostaminen. Vesihuollon kaupallistamista ajaa eteenpäin kunnallinen yrittäjyys, joka muuntaa vesilaitokset julkisessa omistuksessa oleviksi, mutta silti voimakkaasti kaupallisesti suuntautuneiksi monopoliyrityksiksi. Vesilaitosten yhdistäminen kestää odotettua kauemmin, koska kuntien ominainen individualistinen ajattelutapa yhdistyy niiden uudenlaiseen yrittäjähenkisyyteen sekä rahoitustoimijoiden rationalistisiin neuvoihin. Kuntien on vaikeaa päästä yhteisymmärrykseen vesilaitosten fuusioista, kun ne keskittyvät pääasiassa lukuihin ja lyhyen tähtäimen yksilöllisiin etuihin sen sijaan, että niillä olisi tähtäimessään yhteinen visio ja etu. Tästä syystä kuntien taloudellisiin ongelmiin on syntynyt paikallisia ratkaisuja, joiden seurauksena ovat yhdistetyt vesi- ja sähkölaitokset.
Vastoin yleistä käsitystä siitä, että yksityisen sektorin yritykset ovat aina kaupallistamisen takana, havaitsin, että kunnilla itsellään oli kaikkein merkittävin rooli vesihuollon kaupallistamisen edistämisessä, siitä huolimatta, että alunperin valtio on painostanut ja rohkaissut kuntia yrityistämään. Kyseenalaistan valtion tavan edistää julkisten palveluiden uudistusta paikallisella tasolla leikkaamalla kuntien resursseja ja rohkaisemalla niitä ottamaan käyttöön yksityisen sektorin managerialismia ja yrittäjyystapoja ei siksi, että tiedon siirtyminen yksityiseltä julkiselle sektorille olisi sinällään haitallista julkisille organisaatioille, vaan siksi, että kyseessä on prosessi, jossa oppiminen tapahtuu imitoimalla. Tämän seurauksena julkinen sektori omaksuu vain eräänlaisen rationalisoidun version yksityisen sektorin professionalismista ja käyttää, jossain määrin, sopivia yksityisen sektorin myyttejä oikeuttamaan oman olemassaolevan ajattelu- ja johtamistapansa. Tuloksena oleva kunnallinen yrittäjyys on haitallista sekä paikallishallinnon uudistukselle ja yhdistämisprosessille että vesihuollon kehittämiselle.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4945]