METODILLA ON MERKITYS - MUODOLLA ON MIELI Draamatyöskentely mielenterveyshoitotyön ammattikasvatuksessa
Häkämies, Annukka (2007)
Häkämies, Annukka
Tampere University Press
2007
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2007-10-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7068-4
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7068-4
Tiivistelmä
Ammattikasvatuksessa ja erityisesti ammattikorkeakouluretoriikassa opetuksesta on tullut ohjaamista, tutorointia ja oppimisympäristöjen rakentamista. Didaktiset ratkaisut näyttävät samankaltaistuneen. Ne ovat tulleet riippumattomiksi oppimisen kohteena olevista ammatillisista taidoista. Opetuksen menetelmällisiä valintoja näyttäisi nykyisin ohjaavan etenkin talouspolitiikka ja tekniikan mahdollisuudet.
Tutkimuksessa tarkastellaan valitun didaktisen muodon merkitystä oppimisen kohteena oleville ammatillisille ihmissuhdetaitoidoille. Didaktista valintaa tutkimuksessa edustaa draama ja osallistava teatteri. Oppimisen kohteena on mielenterveyshoitotyön erityisosaaminen ja siinä vaadittavat psykoterapeuttiset valmiudet. Tutkimuksessa tarkastellaan draamaa opetuksen ja oppimisen näkökulmasta. Opetuksen näkökulmasta se merkitsee tutkijan opettajantoimintaan liittyvän käyttöteorian avaamista ja täsmentämistä. Oppimiskokemuksena draamaa tutkitaan opiskelijaryhmän puolentoista vuoden forumteatterimuotoisen kokeiluprojektin (opinnäytetyö/päättötyö)kautta.
Tutkimuksen tuloksena saadaan kuvausta draamasta ihmissuhdetaitojen ja erityisesti psykoterapeuttisten valmiuksien opiskelussa. Yleisemmin opetusmenetelmän merkitys avautuu tutkimuksessa kaksiosaisena: metodina ja muotona. Opetusmenetelmän taustalla näyttäisi olevan laajempi, muotoon kätkeytyvä ontologinen taso. Draamassa se liittyy pragmatistiseen taiteeseen: eettisyyteen, joka kietoutuu esteettis-pedagogiseen toimintaan.
Tutkimuksen päätelmänä voidaan sanoa: muodossa ja muodosta opitaan. Valitun didaktisen metodin sopivuus tavoitteena olevalle oppimiselle merkitsee asetettujen oppimistavoitteiden ja didaktisen muodon yhteensopivuutta. Draaman oppimispotentiaalit mielenterveyshoitotyön ammatillisessa koulutuksessa liittyvät etenkin itsetuntemuksen kasvuun, läsnäolotaidon, eläytymisen ja ryhmätyötaitojen oppimiseen.
Tutkimus nosti esiin ammattialakohtaisten didaktisten ratkaisujen erityisvaatimuksen. Ammattispesifiset taidot vaativat erilaisia didaktisia lähestymistapoja.
Ammattikorkeakoulujen opetuksessa tiedon painottuminen ei riitä tuottamaan taitavia taitajia. Ihmissuhdetyössä taitoa tarvitaan etenkin tunteiden alueella. Taiteilla tiedetään olevan suorin yhteys tunteisiin ja niiden taustalla oleviin arvoihin. Kuitenkin taiteiden osuus esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon koulutuksissa on marginaalista lähiopiskelun vähentyessä. Didaktiset valinnat liittyvät myös opettajan ammattitaitoon. Opetus on opettajan työn taidetta (tekhne)ja opettajan työn luovinta aluetta ja edellyttää siksi autonomiaa.
Tutkimuksessa tarkastellaan valitun didaktisen muodon merkitystä oppimisen kohteena oleville ammatillisille ihmissuhdetaitoidoille. Didaktista valintaa tutkimuksessa edustaa draama ja osallistava teatteri. Oppimisen kohteena on mielenterveyshoitotyön erityisosaaminen ja siinä vaadittavat psykoterapeuttiset valmiudet. Tutkimuksessa tarkastellaan draamaa opetuksen ja oppimisen näkökulmasta. Opetuksen näkökulmasta se merkitsee tutkijan opettajantoimintaan liittyvän käyttöteorian avaamista ja täsmentämistä. Oppimiskokemuksena draamaa tutkitaan opiskelijaryhmän puolentoista vuoden forumteatterimuotoisen kokeiluprojektin (opinnäytetyö/päättötyö)kautta.
Tutkimuksen tuloksena saadaan kuvausta draamasta ihmissuhdetaitojen ja erityisesti psykoterapeuttisten valmiuksien opiskelussa. Yleisemmin opetusmenetelmän merkitys avautuu tutkimuksessa kaksiosaisena: metodina ja muotona. Opetusmenetelmän taustalla näyttäisi olevan laajempi, muotoon kätkeytyvä ontologinen taso. Draamassa se liittyy pragmatistiseen taiteeseen: eettisyyteen, joka kietoutuu esteettis-pedagogiseen toimintaan.
Tutkimuksen päätelmänä voidaan sanoa: muodossa ja muodosta opitaan. Valitun didaktisen metodin sopivuus tavoitteena olevalle oppimiselle merkitsee asetettujen oppimistavoitteiden ja didaktisen muodon yhteensopivuutta. Draaman oppimispotentiaalit mielenterveyshoitotyön ammatillisessa koulutuksessa liittyvät etenkin itsetuntemuksen kasvuun, läsnäolotaidon, eläytymisen ja ryhmätyötaitojen oppimiseen.
Tutkimus nosti esiin ammattialakohtaisten didaktisten ratkaisujen erityisvaatimuksen. Ammattispesifiset taidot vaativat erilaisia didaktisia lähestymistapoja.
Ammattikorkeakoulujen opetuksessa tiedon painottuminen ei riitä tuottamaan taitavia taitajia. Ihmissuhdetyössä taitoa tarvitaan etenkin tunteiden alueella. Taiteilla tiedetään olevan suorin yhteys tunteisiin ja niiden taustalla oleviin arvoihin. Kuitenkin taiteiden osuus esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon koulutuksissa on marginaalista lähiopiskelun vähentyessä. Didaktiset valinnat liittyvät myös opettajan ammattitaitoon. Opetus on opettajan työn taidetta (tekhne)ja opettajan työn luovinta aluetta ja edellyttää siksi autonomiaa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4748]