Ohjauskeskustelu pelitilana - erialaisuus ammatillisen opettajaopiskelijan ohjaamisessa
Kukkonen, Harri (2007)
Kukkonen, Harri
Tampere University Press
2007
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2007-06-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-6924-4
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-6924-4
Tiivistelmä
Ohjauskeskustelu pelitilana käsittelee ammatillisen opettajaopiskelijan ohjaamista ohjaavan opettajan näkökulmasta. Tutkimuksessa etsitään uusia lähestymistapoja ja näkökulmia ammatillisen opettajaopiskelijan ohjaamiseen opetusharjoittelussa käytävissä ohjauskeskusteluissa. Siinä nostetaan esille ammatillisen opettajuuden, opettajankoulutuksen ja ohjaamisen peruskysymyksiä ja myös haastetaan kysymään ammatillisen koulutuksen ja opettajuuden suuntaa. Keskeisiä tuloksia ovat tutkimuksella perusteltu kuvaus didaktiselle ajattelulle epätavanomaisen ohjausasetelman toimivuudesta ja koko tutkimusprosessin perusteella kehitetty teoreettinen uudelleenjäsennys ohjauskeskustelulle.
Ammatillisen opettajankoulutuksen perinteeseen kuuluu, että opetusharjoittelujaksoa ohjaavalla opettajalla on asiantuntemusta ja opettajakokemusta juuri siltä koulutus-, ammatti- tai opetusalalta, jonka opettajaksi opettajaopiskelija on kouluttautumassa. Tässä tutkimuksessa etsitään perusteluja ohjauskeskustelun toisenlaiselle ymmärtämiselle uudesta ohjausasetelmasta, jossa ohjaavan opettajan toiminta ei perustu oppiaineen tai -sisällön asiantuntemukseen. Ammatillisessa opettajuudessa ei ensisijaisesti ole kyse opetustehtävistä suoriutumisesta vaan ammatillisena opettajana olemisesta. Ohjaava opettaja toimii eräänlaisella rajapinnalla, jossa opettajaopiskelijan omat odotukset ja oletukset ammatillisena opettajana toimimisesta ja kulttuuriset mallit ammatillisesta opettajuudesta kohtaavat. Juuri tämä kulttuuristen vaatimusten ja henkilökohtaisen opettajuuden rakentamisen välinen monisyinen ja hedelmällinen jännite toimii perustana myös sellaiselle ohjaukselle, jossa ohjaavalla opettajalla ja opettajaopiskelijalla ei ole yhteistä oppiainetaustaa.
Ohjauskeskustelu voidaan ymmärtää moniulotteiseksi ja monikerroksiseksi pelitilaksi, jossa on samanaikaisesti läsnä yksilöllinen, yhteistoiminnallinen ja kulttuurinen näkökulma. Tällöin myös ohjaaminen nähdään oppimis- ja tutkimisprosessiksi. Ohjaamisen keskiössä ei tarvitse olla kokoaikaisesti oppiaine tai oppisisältö. Ohjauskeskustelu osana ammatillista opettajankoulutusta antaa tietyn mahdollisuuksien kentän. Varsinainen toiminnan tila muotoutuu kuitenkin siitä, millaisia asemointeja keskustelun osapuolet ottavat suhteessa itseensä ja toisiinsa. Ohjauskeskustelussa tuotetaan erilaisia ohjaamisen ja ammatillisen opettajuuden rakentamisen tiloja. Tällainen uusi näkökulma onkin vaihtoehto ohjauskeskustelun kehittämisessä. Ohjaavan opettajan tehtävänä on tunnistaa ja edesauttaa ammatillisen opettajuuden rakentamista tukevien tilojen syntymistä, sillä joustavalla ja tietoisella tilojen vaihtelulla hän voi tuoda keskusteluun dialogin syntymistä edesauttavia aineksia. Perustaa ja perusteluja dialogille kannattaa siis etsiä pikemminkin ohjauskeskustelussa yhteisesti tuotetuista tiloista, kuin osapuolten ominaisuuksista, asenteista tai motiiveista.
Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa ammatillisen opettajankoulutuksen lisäksi monilla opetuksen, kasvatuksen, koulutuksen ja ohjaamisen kentillä ja myös kaikessa sellaisessa toiminnassa, jossa yhdessä tutkitaan todellisuutta tai jotakin sen osaa, omaa elämäntilannetta tai erilaisia tulevaisuuden vaihtoehtoja.
Ammatillisen opettajankoulutuksen perinteeseen kuuluu, että opetusharjoittelujaksoa ohjaavalla opettajalla on asiantuntemusta ja opettajakokemusta juuri siltä koulutus-, ammatti- tai opetusalalta, jonka opettajaksi opettajaopiskelija on kouluttautumassa. Tässä tutkimuksessa etsitään perusteluja ohjauskeskustelun toisenlaiselle ymmärtämiselle uudesta ohjausasetelmasta, jossa ohjaavan opettajan toiminta ei perustu oppiaineen tai -sisällön asiantuntemukseen. Ammatillisessa opettajuudessa ei ensisijaisesti ole kyse opetustehtävistä suoriutumisesta vaan ammatillisena opettajana olemisesta. Ohjaava opettaja toimii eräänlaisella rajapinnalla, jossa opettajaopiskelijan omat odotukset ja oletukset ammatillisena opettajana toimimisesta ja kulttuuriset mallit ammatillisesta opettajuudesta kohtaavat. Juuri tämä kulttuuristen vaatimusten ja henkilökohtaisen opettajuuden rakentamisen välinen monisyinen ja hedelmällinen jännite toimii perustana myös sellaiselle ohjaukselle, jossa ohjaavalla opettajalla ja opettajaopiskelijalla ei ole yhteistä oppiainetaustaa.
Ohjauskeskustelu voidaan ymmärtää moniulotteiseksi ja monikerroksiseksi pelitilaksi, jossa on samanaikaisesti läsnä yksilöllinen, yhteistoiminnallinen ja kulttuurinen näkökulma. Tällöin myös ohjaaminen nähdään oppimis- ja tutkimisprosessiksi. Ohjaamisen keskiössä ei tarvitse olla kokoaikaisesti oppiaine tai oppisisältö. Ohjauskeskustelu osana ammatillista opettajankoulutusta antaa tietyn mahdollisuuksien kentän. Varsinainen toiminnan tila muotoutuu kuitenkin siitä, millaisia asemointeja keskustelun osapuolet ottavat suhteessa itseensä ja toisiinsa. Ohjauskeskustelussa tuotetaan erilaisia ohjaamisen ja ammatillisen opettajuuden rakentamisen tiloja. Tällainen uusi näkökulma onkin vaihtoehto ohjauskeskustelun kehittämisessä. Ohjaavan opettajan tehtävänä on tunnistaa ja edesauttaa ammatillisen opettajuuden rakentamista tukevien tilojen syntymistä, sillä joustavalla ja tietoisella tilojen vaihtelulla hän voi tuoda keskusteluun dialogin syntymistä edesauttavia aineksia. Perustaa ja perusteluja dialogille kannattaa siis etsiä pikemminkin ohjauskeskustelussa yhteisesti tuotetuista tiloista, kuin osapuolten ominaisuuksista, asenteista tai motiiveista.
Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa ammatillisen opettajankoulutuksen lisäksi monilla opetuksen, kasvatuksen, koulutuksen ja ohjaamisen kentillä ja myös kaikessa sellaisessa toiminnassa, jossa yhdessä tutkitaan todellisuutta tai jotakin sen osaa, omaa elämäntilannetta tai erilaisia tulevaisuuden vaihtoehtoja.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4980]