Totuus markkinoilla. Liberalistinen lehdistöteoria ja John Stuart Mill
Mäntylä, Jorma (2007)
Mäntylä, Jorma
Tampere University Press
2007
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2007-06-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-6963-3
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-6963-3
Tiivistelmä
Tutkimuksessa kysyttiin mistä John Stuart Millin (1806-73) sananvapausteoria on peräisin ja mitä hän haluaa sillä sanoa? Toiseksi kysyttiin mistä ovat tulleet käsitteet aatteiden vapaa markkinapaikka sekä itseään korjaava totuus ? Kolmanneksi kysyttiin mikä on Millin sananvapausteorian suhde liberalistisen lehdistöteorian nimellä tunnettuun lehdistöteoriaan? Samalla kysyttiin voiko Milliltä löytää lehdistöteoriaa sanan tiedotusopillisessa merkityksessä ja millainen se olisi suhteessa kirjallisuudessa esiintyvään teoriaan?
Tutkimus toteutettiin käyttäen lähteinä John Stuart Millin koottujen teosten 33-osaista laitosta sekä Millistä laajasti kirjoitettua historiallis-filosofista ja tiedotusopillista kirjallisuutta. Merkittävä osa tutkimuksesta oli Millin toimittaman the Westminster Review lehden sisällönanalyysi 1835-1889. Painotus oli vuosilla 1836-1840, jolloin Mill oli lehden kustantaja ja päätoimittaja. Otanta-ajankohtana lehdessä oli 12123 sivua.
Millin On Liberty -teoksen (1859) päätavoite on selvittää missä määrin valtiolla on oikeus rajoittaa yksilön toimintaa. Tästä seuraa teoksen laajasti perusteltu ajatus vastustaa tiedon salaamiseen ja pimittämiseen perustuvaa hallitsemistapaa. Ihmisiä voidaan hallita estämällä heitä saamasta tietoa, mutta se on ihmiskunnalta varastamista . Jos tieto jää suppean eliitin haltuun, se ei tavoita yksilöitä, jotka osaisivat käyttää sitä paremmin omaksi ja yhteiskunnan eduksi. Näin tiedon sivistävä ja kehittävä vaikutus jää saavuttamatta tai vajaaksi, jolloin yhteiskunta alkaa rappeutua (degradation). Yksilö kehittyy valistuneeksi persoonallisuudeksi vain saadessaan käyttöönsä rajoituksetta ja esteettä kaiken mahdollisen tiedon. Tämän inhimillisen kasvun Mill katsoo olevan yleisen edun mukaista, minkä Mill perustelee utilitarismin avulla. On Libertyn toisessa luvussa esitetty nelikohtainen sananvapausteoria nähdään yksilön sivistymisen näkökulmasta. Se on esitetty teoksen kolmannessa luvussa, jossa yksilöllisyys nousee yhteiskunnan taloudellista ja sivistyksellistä kehitystä eteenpäin vieväksi voimaksi. On Libertyn ymmärtäminen kokonaisuudessaan edellyttää nelikohtaisen sananvapausteorian liittämistä yksilön sivistymiseen, kantilaishenkiseen Bildungiin.
On Libertyn sananvapausteoria on seuraava: Kaikilla aatteilla ja ajatuksilla tulee olla oikeus päästä julkisuuteen. Kellään ei ole oikeutta estää tai sensuroida mielipiteitä. Tätä Mill perustelee neljän argumentin avulla:
1. Sensuurin kohteeksi joutunut, tukahdutettu ajatus saattaa tosiasiallisesti olla oikea. Täten totuuden tukahduttaminen on ihmiskunnalta ja sen tulevilta sukupolvilta varastamista ja erehtymättömäksi julistautumista.
2. Väärä käsitys voi pitää sisällään totuuden aineksia.
3. Perinteisen, totena pidetyn käsityksen on alistuttava kritiikin ja keskustelun alaiseksi. Muutoin vaarana on taantuminen ennakkoluuloksi, jolloin yksilö ei tunne totuuden perusteluja.
4. Ennakkoluuloksi muuttunut totuus menettää vitaalisuutensa ja elinvoimaisuutensa. Siksi jo löydettyjen totuuksien kohdalla myös harhauskominen on sallittava. Totuus elinvoimaistuu taistellessaan valhetta vastaan. Totuus löytyy parhaiten asettamalla vastakkain erilaisia ja vastakkaisia mielipiteitä.
Millin sananvapausteorian lähteitä löydettiin kahdeksan. Ensimmäinen oli roomalainen asianajaja ja konsuli Marcus Tullius Cicero, jonka tuotantoon Mill oli laajasti perehtynyt. Toinen vaikuttaja oli 1600-luvulla elänyt englantilainen kirjailija ja runoilija John Milton. Mill tunsi molemmat Miltonin pääteokset, Areopagitican sekä Kadotetun paratiisin. Miltonin mukaan katolilaisuus perustui ihmisten hallitsemiseen salaamalla ja pimittämällä tietoa. Kadotetussa paratiisissa Aatamin ja Eevan tiedon hankkiminen ei johtanut kadotukseen, vaan hyvään, inhimilliseen kasvuun, sivistykseen ja kehitykseen. Miltonilta välittyi Millille ajatus pahuuden kuulumisesta julkisuuteen. Kolmas vaikuttaja oli saksalainen Wilhelm von Humboldt. Häneltä Mill omaksui On Libertyn pääajatuksen individualismista, yksilöllisyydestä edistyksen ja kehityksen liikkeellepanevana voimana. Pakottaminen samankaltaisuuteen salaamalla tietoa tai estämällä tiedon leviäminen kaikille yksilöille aiheuttaa degeneroitumista. Humboldtin ajattelua Mill täydensi sveitsiläisen Johann Henrich Pestalozzin kasvatusfilosofialla. Neljäs On Liberty teokseen vaikutteita antanut oli isä James Mill ja tämän artikkeli Liberty of the Press (1821). Vapaassa keskustelussa ja mielipiteenvaihdossa esiin tuleva erimielisyys, oppositiot ja vähemmistöt eivät ole pahasta, vaan yhteiskuntaa kehittävä ja eteenpäin vievä voima. Kritiikki ja hallituksen arvostelu ovat hyviä asioita. Pahinta on, jos valtio tai uskonto pakottavat kansalaiset passiiviseen alamaisuuteen ja samankaltaisuuteen. Viides vaikuttaja oli Millin puoliso Harriet Taylor-Mill. On Liberty on kahden ihmisen yhteinen kirja, jonka aiheena on yksilön vapaus suhteessa yhteiskuntaan ja toisiin ihmisiin. Kuudenneksi Millin ajatuksiin sananvapaudesta vaikutti hänen oma toimintansa journalistina ja päätoimittajana 1835-1840. Hänen toimittamansa the Westminster Reviewin tavoitteena oli perustella politiikkaa tieteellisen tiedon avulla. Seitsemäs vaikuttaja oli ranskalainen valtio-oppinut Alexis de Tocqueville, jolta on peräisin ajatus, että enemmistö voi erehtyä. Tällöin voi syntyä enemmistön tyrannia, jossa valhe voittaa ja muodostaa yhteiskunnan yleisen mielipiteen. Jotta näin ei tapahtuisi, Mill korosti vähemmistöjen ja toisinajattelijoiden oikeutta päästä julkisuuteen, koska niillä voi olla enemmistöä totuudellisempia näkemyksiä. Vaatimus suhteellisesta vaalitavasta liittyi Millin näkemykseen julkisuudesta. Suhteellisen vaalitavan oloissa erilaiset mielipiteet pääsevät paremmin parlamenttiin, jolloin mielipidekirjo tulee paremmin esiin myös lehdistössä. Kahdeksas On Liberty teoksen syntyyn vaikuttanut tekijä oli katolisen kirkon ja liberaalien oppiriita 1800-luvulla. Se huipentui paavi Pius IX:n julistamiseen erehtymättömäksi 1870. Julistusta edelsi 1854 annettu bulla Ineffabilis Deus. Siinä julistettiin Neitsyt Marian perisynnitön sikiäminen dogmiksi, johon katolilaisten piti lujasti uskoa. Lopullinen On Liberty teoksen julkaisuun vaikuttanut tekijä oli Millin matka Roomaan 1854-55, missä juhlittiin paavi Pius IX:n bullaa Neitsyt Marian perisynnittömästä sikiämisestä. Tätä taustaa vasten voidaan ymmärtää On Libertyn varoitukset erehtymättömyydestä sekä sokean uskon rappeuttavasta vaikutuksesta.
Millin naisasiaa käsittelevä teos The Subjection of Women nähdään On Libertyn jatko-osana, jossa tarkastellaan tilannetta, missä valhe ja vääryys ovat voittaneet ja muodostaneet yhteiskunnan yleisen mielipiteen. Huomiota kiinnitetään Alexis de Tocquevillen enemmistön tyrannian käsitteeseen, jolla oli Milliin suuri vaikutus. Samalla arvioidaan Jürgen Habermasin tutkimusta julkisuuden rakennemuutoksesta. Habermas on oikeassa arvioidessaan, että liberalismi ajoi itsensä vaikeuksiin luodessaan julkisuuden, jossa triviaali tai epätosi voi muodostua enemmistön mielipiteeksi. Samalla kuitenkin katsotaan, että Habermas aliarvioi tiedon merkitystä ja välttämättömyyttä modernissa.
Aatteiden vapaa markkinapaikka ja itseään korjaava totuus eivät ole peräisin John Stuart Milliltä. Itseään korjaava totuus on ristiriidassa Millin ajattelun kanssa. On Libertyssä hän osoitti tuntevansa myös jälkimmäisen fraasin, mutta piti sitä virheellisenä (pleasant falsehood).
Itseään korjaavan totuuden ajatus esiintyi ensi kertaa tunnistettavasti Thomas Painea vastaan käydyssä oikeudenkäynnissä 1792. Sitä käytti hänen puolustusasianajajansa Thomas Erskine. Aatteiden vapaan markkinapaikan on usein ajateltu tulleen julkisuuteen New Yorkin 1919 oikeudenkäynnissä venäläisiä emigrantteja vastaan. Tuomari Oliver Wendell Holmesin lausetta on kuitenkin tulkittu usein väärin. Aatteiden vapaa markkinapaikka alkoi sisällöltään nykymuotoisena esiintyä vasta 1930-luvulla amerikkalaisessa lehdistökeskustelussa. Ilmaus vakiintui kylmän sodan aikana 1940-50 lukujen taitteessa. Aatteiden vapaa markkinapaikka ja itseään korjaava totuus yhdistettiin liberalistiseen lehdistöteoriaan 1950-luvun puolivälissä Yhdysvalloissa tri Wilbur Schrammin johtamassa tutkimusprojektissa, jonka loppuraportti julkaistiin kirjassa Four Theories of the Press. Yhdistämisen teki Fred S. Siebert artikkelissa The Libertarian theory. Tästä lähti liikkeelle myytti, jonka mukaan liberalistisessa lehdistöteoriassa ajatellaan, että totuus löytyy itsestään aatteiden vapaalla markkinapaikalla. Se on ristiriidassa liberalistisen filosofian kahden kehittäjän, John Miltonin ja John Stuart Millin ajatusten kanssa. Sekä Milton että Mill katsotaan tutkimuksessa positiivisen sananvapauskäsityksen edustajiksi, päinvastoin kuin Fred Siebert katsoi heidän edustavan negatiivista sananvapautta suhteessa valtioon.
Milliltä voidaan löytää lehdistöteorian aineksia, mutta ne ovat paljolti ristiriidassa Fred Siebertin muotoileman liberalistiseksi kutsutun lehdistöteorian kanssa. Millin näkemysten katsotaan tulevan lähemmäksi sosiaalisen vastuun lehdistöteoriaa siinä muodossa kuin tämä teoria esiteltiin amerikkalaisen Hutchins-komission loppuraportissa vuonna 1947.
Tutkimus toteutettiin käyttäen lähteinä John Stuart Millin koottujen teosten 33-osaista laitosta sekä Millistä laajasti kirjoitettua historiallis-filosofista ja tiedotusopillista kirjallisuutta. Merkittävä osa tutkimuksesta oli Millin toimittaman the Westminster Review lehden sisällönanalyysi 1835-1889. Painotus oli vuosilla 1836-1840, jolloin Mill oli lehden kustantaja ja päätoimittaja. Otanta-ajankohtana lehdessä oli 12123 sivua.
Millin On Liberty -teoksen (1859) päätavoite on selvittää missä määrin valtiolla on oikeus rajoittaa yksilön toimintaa. Tästä seuraa teoksen laajasti perusteltu ajatus vastustaa tiedon salaamiseen ja pimittämiseen perustuvaa hallitsemistapaa. Ihmisiä voidaan hallita estämällä heitä saamasta tietoa, mutta se on ihmiskunnalta varastamista . Jos tieto jää suppean eliitin haltuun, se ei tavoita yksilöitä, jotka osaisivat käyttää sitä paremmin omaksi ja yhteiskunnan eduksi. Näin tiedon sivistävä ja kehittävä vaikutus jää saavuttamatta tai vajaaksi, jolloin yhteiskunta alkaa rappeutua (degradation). Yksilö kehittyy valistuneeksi persoonallisuudeksi vain saadessaan käyttöönsä rajoituksetta ja esteettä kaiken mahdollisen tiedon. Tämän inhimillisen kasvun Mill katsoo olevan yleisen edun mukaista, minkä Mill perustelee utilitarismin avulla. On Libertyn toisessa luvussa esitetty nelikohtainen sananvapausteoria nähdään yksilön sivistymisen näkökulmasta. Se on esitetty teoksen kolmannessa luvussa, jossa yksilöllisyys nousee yhteiskunnan taloudellista ja sivistyksellistä kehitystä eteenpäin vieväksi voimaksi. On Libertyn ymmärtäminen kokonaisuudessaan edellyttää nelikohtaisen sananvapausteorian liittämistä yksilön sivistymiseen, kantilaishenkiseen Bildungiin.
On Libertyn sananvapausteoria on seuraava: Kaikilla aatteilla ja ajatuksilla tulee olla oikeus päästä julkisuuteen. Kellään ei ole oikeutta estää tai sensuroida mielipiteitä. Tätä Mill perustelee neljän argumentin avulla:
1. Sensuurin kohteeksi joutunut, tukahdutettu ajatus saattaa tosiasiallisesti olla oikea. Täten totuuden tukahduttaminen on ihmiskunnalta ja sen tulevilta sukupolvilta varastamista ja erehtymättömäksi julistautumista.
2. Väärä käsitys voi pitää sisällään totuuden aineksia.
3. Perinteisen, totena pidetyn käsityksen on alistuttava kritiikin ja keskustelun alaiseksi. Muutoin vaarana on taantuminen ennakkoluuloksi, jolloin yksilö ei tunne totuuden perusteluja.
4. Ennakkoluuloksi muuttunut totuus menettää vitaalisuutensa ja elinvoimaisuutensa. Siksi jo löydettyjen totuuksien kohdalla myös harhauskominen on sallittava. Totuus elinvoimaistuu taistellessaan valhetta vastaan. Totuus löytyy parhaiten asettamalla vastakkain erilaisia ja vastakkaisia mielipiteitä.
Millin sananvapausteorian lähteitä löydettiin kahdeksan. Ensimmäinen oli roomalainen asianajaja ja konsuli Marcus Tullius Cicero, jonka tuotantoon Mill oli laajasti perehtynyt. Toinen vaikuttaja oli 1600-luvulla elänyt englantilainen kirjailija ja runoilija John Milton. Mill tunsi molemmat Miltonin pääteokset, Areopagitican sekä Kadotetun paratiisin. Miltonin mukaan katolilaisuus perustui ihmisten hallitsemiseen salaamalla ja pimittämällä tietoa. Kadotetussa paratiisissa Aatamin ja Eevan tiedon hankkiminen ei johtanut kadotukseen, vaan hyvään, inhimilliseen kasvuun, sivistykseen ja kehitykseen. Miltonilta välittyi Millille ajatus pahuuden kuulumisesta julkisuuteen. Kolmas vaikuttaja oli saksalainen Wilhelm von Humboldt. Häneltä Mill omaksui On Libertyn pääajatuksen individualismista, yksilöllisyydestä edistyksen ja kehityksen liikkeellepanevana voimana. Pakottaminen samankaltaisuuteen salaamalla tietoa tai estämällä tiedon leviäminen kaikille yksilöille aiheuttaa degeneroitumista. Humboldtin ajattelua Mill täydensi sveitsiläisen Johann Henrich Pestalozzin kasvatusfilosofialla. Neljäs On Liberty teokseen vaikutteita antanut oli isä James Mill ja tämän artikkeli Liberty of the Press (1821). Vapaassa keskustelussa ja mielipiteenvaihdossa esiin tuleva erimielisyys, oppositiot ja vähemmistöt eivät ole pahasta, vaan yhteiskuntaa kehittävä ja eteenpäin vievä voima. Kritiikki ja hallituksen arvostelu ovat hyviä asioita. Pahinta on, jos valtio tai uskonto pakottavat kansalaiset passiiviseen alamaisuuteen ja samankaltaisuuteen. Viides vaikuttaja oli Millin puoliso Harriet Taylor-Mill. On Liberty on kahden ihmisen yhteinen kirja, jonka aiheena on yksilön vapaus suhteessa yhteiskuntaan ja toisiin ihmisiin. Kuudenneksi Millin ajatuksiin sananvapaudesta vaikutti hänen oma toimintansa journalistina ja päätoimittajana 1835-1840. Hänen toimittamansa the Westminster Reviewin tavoitteena oli perustella politiikkaa tieteellisen tiedon avulla. Seitsemäs vaikuttaja oli ranskalainen valtio-oppinut Alexis de Tocqueville, jolta on peräisin ajatus, että enemmistö voi erehtyä. Tällöin voi syntyä enemmistön tyrannia, jossa valhe voittaa ja muodostaa yhteiskunnan yleisen mielipiteen. Jotta näin ei tapahtuisi, Mill korosti vähemmistöjen ja toisinajattelijoiden oikeutta päästä julkisuuteen, koska niillä voi olla enemmistöä totuudellisempia näkemyksiä. Vaatimus suhteellisesta vaalitavasta liittyi Millin näkemykseen julkisuudesta. Suhteellisen vaalitavan oloissa erilaiset mielipiteet pääsevät paremmin parlamenttiin, jolloin mielipidekirjo tulee paremmin esiin myös lehdistössä. Kahdeksas On Liberty teoksen syntyyn vaikuttanut tekijä oli katolisen kirkon ja liberaalien oppiriita 1800-luvulla. Se huipentui paavi Pius IX:n julistamiseen erehtymättömäksi 1870. Julistusta edelsi 1854 annettu bulla Ineffabilis Deus. Siinä julistettiin Neitsyt Marian perisynnitön sikiäminen dogmiksi, johon katolilaisten piti lujasti uskoa. Lopullinen On Liberty teoksen julkaisuun vaikuttanut tekijä oli Millin matka Roomaan 1854-55, missä juhlittiin paavi Pius IX:n bullaa Neitsyt Marian perisynnittömästä sikiämisestä. Tätä taustaa vasten voidaan ymmärtää On Libertyn varoitukset erehtymättömyydestä sekä sokean uskon rappeuttavasta vaikutuksesta.
Millin naisasiaa käsittelevä teos The Subjection of Women nähdään On Libertyn jatko-osana, jossa tarkastellaan tilannetta, missä valhe ja vääryys ovat voittaneet ja muodostaneet yhteiskunnan yleisen mielipiteen. Huomiota kiinnitetään Alexis de Tocquevillen enemmistön tyrannian käsitteeseen, jolla oli Milliin suuri vaikutus. Samalla arvioidaan Jürgen Habermasin tutkimusta julkisuuden rakennemuutoksesta. Habermas on oikeassa arvioidessaan, että liberalismi ajoi itsensä vaikeuksiin luodessaan julkisuuden, jossa triviaali tai epätosi voi muodostua enemmistön mielipiteeksi. Samalla kuitenkin katsotaan, että Habermas aliarvioi tiedon merkitystä ja välttämättömyyttä modernissa.
Aatteiden vapaa markkinapaikka ja itseään korjaava totuus eivät ole peräisin John Stuart Milliltä. Itseään korjaava totuus on ristiriidassa Millin ajattelun kanssa. On Libertyssä hän osoitti tuntevansa myös jälkimmäisen fraasin, mutta piti sitä virheellisenä (pleasant falsehood).
Itseään korjaavan totuuden ajatus esiintyi ensi kertaa tunnistettavasti Thomas Painea vastaan käydyssä oikeudenkäynnissä 1792. Sitä käytti hänen puolustusasianajajansa Thomas Erskine. Aatteiden vapaan markkinapaikan on usein ajateltu tulleen julkisuuteen New Yorkin 1919 oikeudenkäynnissä venäläisiä emigrantteja vastaan. Tuomari Oliver Wendell Holmesin lausetta on kuitenkin tulkittu usein väärin. Aatteiden vapaa markkinapaikka alkoi sisällöltään nykymuotoisena esiintyä vasta 1930-luvulla amerikkalaisessa lehdistökeskustelussa. Ilmaus vakiintui kylmän sodan aikana 1940-50 lukujen taitteessa. Aatteiden vapaa markkinapaikka ja itseään korjaava totuus yhdistettiin liberalistiseen lehdistöteoriaan 1950-luvun puolivälissä Yhdysvalloissa tri Wilbur Schrammin johtamassa tutkimusprojektissa, jonka loppuraportti julkaistiin kirjassa Four Theories of the Press. Yhdistämisen teki Fred S. Siebert artikkelissa The Libertarian theory. Tästä lähti liikkeelle myytti, jonka mukaan liberalistisessa lehdistöteoriassa ajatellaan, että totuus löytyy itsestään aatteiden vapaalla markkinapaikalla. Se on ristiriidassa liberalistisen filosofian kahden kehittäjän, John Miltonin ja John Stuart Millin ajatusten kanssa. Sekä Milton että Mill katsotaan tutkimuksessa positiivisen sananvapauskäsityksen edustajiksi, päinvastoin kuin Fred Siebert katsoi heidän edustavan negatiivista sananvapautta suhteessa valtioon.
Milliltä voidaan löytää lehdistöteorian aineksia, mutta ne ovat paljolti ristiriidassa Fred Siebertin muotoileman liberalistiseksi kutsutun lehdistöteorian kanssa. Millin näkemysten katsotaan tulevan lähemmäksi sosiaalisen vastuun lehdistöteoriaa siinä muodossa kuin tämä teoria esiteltiin amerikkalaisen Hutchins-komission loppuraportissa vuonna 1947.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4985]