Piiloutuva politiikka. Ympäristökysymysten hallintaa kolmessa kaupungissa
Anttonen, Kaisu (2007)
Anttonen, Kaisu
Tampere University Press
2007
Ympäristöpolitiikka - Environmental Policy
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2007-04-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-6907-7
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-6907-7
Tiivistelmä
Tutkimukseni aiheena on kaupunkien ympäristöpolitiikka. Tutkin kaupunkien ympäristöpolitiikkaa analysoimalla ympäristönäkökulmaa kaupunkien suunnittelussa. Kaupungin ympäristöpolitiikka määrittyy poikkihallinnollisesti ja yhteistyöverkostoissa, Ympäristöä koskevat, toisistaan poikkeavat käsitykset tulevat esiin päätettävien asioiden valmistelun eri vaiheissa. Poliittisten elinten, kuten lautakunnan tai kaupunginvaltuuston päätettäväksi tulevasta asiantilasta ja ympäristönäkökulman painoarvosta on valmisteluvaiheessa käyty kenties koviakin määrittelykamppailuja. Siksi poliittisten päättäjien kaupunginvaltuustossa ja lautakunnissa voi olla vaivalloista havaita päätöksen ympäristövaikutuksia. Heidän on myös vaikea halutessaan päästä määrittelemään uudelleen ajallisesti pitkissä prosesseissa ja vakiintuneissa hallintokäytännöissä muotoutuneita asiain tiloja sekä havaita ja arvioida ympäristökysymyksissäkin piiloutuvaa politiikkaa.
Lähtökohtana tässä tutkimuksessa on, että ympäristön merkitystä määritellään kaupungin toiminnan eri prosesseissa. Kaupunkiympäristö muuttuu ja kehittyy monien suunnittelu- ja rakentamisprosessien myötä. Kaupungin maankäytön suunnittelu etenee maanhankinnasta kaavoitukseen ja kenties vasta vuosien kuluttua kaavan hyväksymisestä edelleen rakentamisen suunnitteluun, lupiin ja rakentamiseen. Kaikissa näissä vaiheissa määritellään ympäristön merkitystä. Käsittelen tässä tutkimuksessa julkisia päätöksiä edeltäviä, usein näkymättömiin jääviä asioiden valmisteluprosesseja sekä päätösten toimeenpanovaiheita.
Tutkimukseni kohdistuu erityisesti niihin kaupungin suunnitteluprosesseihin, joita pidän keskeisinä ympäristövaikutuksiltaan ja jotka muovaavat ja tuovat esiin kaupungin ympäristöpolitiikkaa eli keskityn kaupungin strategiseen suunnitteluun, kaavoitukseen ja ympäristölupaprosesseihin. Tutkimuksen aineisto on koottu Kajaanin, Kemin ja Mikkelin kaupungeista muun muassa haastattelemalla kaavoittajia, energialaitosten johtoa, metsänhoitajia ja ympäristöviranomaisia sekä luontojärjestöjen edustajia ja analysoimalla suunnitteluprosesseja 1990-luvulta tähän päivään.
Ympäristöpolitiikka on niin kovin moniteemainen ja laaja, ettei sitä voi kiteyttää koko kaupungin hallintoa käsittäväksi kuin hetkittäin tai nostamalla esiin joitakin teemoja. Tutkin kaupungin ympäristönäkökulmaa sitä kokoavien diskursiivisten teemojen avulla eli tutkin prosessien eri toimijoiden ja osallisten käsityksiä ja määrittelyjä ympäristön tilasta, kestävästä kehityksestä ja kaupunkirakenteesta. Muiden muassa näiden teemojen määrittely ja asema suunnitteluprosesseissa rakentaa kunkin kaupungin ympäristöstä käytävää keskustelua, josta kaupunkien ympäristötarinat tutkimuksessani kertovat.
Tämänkin tutkimuksen mukaan ympäristökonflikteiksi kehittyvien tapauskulkujen selvittäminen nostaa esiin monia toimijoita ja heidän toimintakäytäntöjään ja ympäristökäsityksiään. Eri ammatillisten ryhmien ympäristökäsitykset ja niiden välittyminen määrittelivät osaltaan kaupungin ympäristöpoliittisia linjauksia eri prosesseissa. Eri alojen asiantuntijat ja vahvat ammatilliset ryhmät kuten arkkitehdit, metsänhoitajat ja ympäristöviranhaltijat esittävät oikeina pitämiään ympäristökäsityksiä ja -näkemyksiä valmisteltavana olevasta asiasta eikä yhteisymmärrystä aina synny.
Ympäristön merkityksestä ja määrittelystä käytiin kiistaa. Kiisteltiin siitä, keiden ja millaisten ympäristöä koskevien määrittelyjen pohjalta kaupunkiympäristöä suunnitellaan ja rakennetaan, ylläpidetään ja suojellaan. Luonto oli tutkimukseni kaupunkien ympäristötarinoissa monin tavoin symbolisen merkityskamppailun kohteena. Se, millaisena toimijat näkevät metsän eli onko jokin metsäalue puuraaka-ainevarasto, virkistysalue vai suojeltava luontokokonaisuus, luo metsän käsittelyn periaatteet ja toimintatavat, kuten Kajaanissa Pöllyvaaralla tai Mikkelissä Kalevankankaalla. Keskustelu siitä, millainen merkitys joella eri toimijoille on eli onko se esimerkiksi energiavarasto, jota energialaitos hyödyntää, kalapaikka turisteille ja kaupunkilaisille vai kaavoituksessa hyödynnettävä maisemaelementti, näkyi jokea koskevissa kannanotoissa ja toimenpiteissä esimerkiksi tunnelivoimalan rakentamisessa Kajaaninjokeen. Kemin ympäristötarinoissa näkyi meren merkityksen laajentuminen kulkuväylästä suojelun kohteeksi. Toimijoiden luontokäsitys tulee näkyviin, kun rajataan liito-oravan riittävää elinpiiriä lain vaatimuksiin sopiviksi tai mietitään rakentamattoman luonnon ja ympäristön säilyttämistä rakentamisen paineissa, kuten Kajaanissa Karolineburgin asuinalueella rakennusluvan harkinnassa tai Laakajärveä kaavoitettaessa tuli näkyviin.
Tämän tutkimuksen mukaan kaupunkien strategiset ohjelmat keskittyivät elinkeinoelämän toimintaedellytysten ja tulosjohtamisen näkökulmaan, ympäristönsuojelun tai ympäristön eri osa-alueiden hallintaan liittyvää tavoitteellisuutta ei kaupunkistrategioissa ollut juurikaan nähtävissä. Strategisen suunnittelun kenttä oli kaupungeissa sulkeutunut eikä ympäristönäkökulmaa tuotu juurikaan esiin. Prosessi tuotti yksiäänisen ja eri kaupungeissa toisiaan muistuttavan kaupunkistrategian.
Tutkimukseni osoittaa, kuinka lakisääteistenkin tehtävien toimeenpanossa ja suunnitteluprosesseissa käydään määrittelykamppailuja eri näkökulmista kaupungin hallinnon sisällä. Paikallisen ympäristöhallinnon muodolla ja sijoittumisella hallinnon rakenteessa ei tutkimukseni mukaan ole ollut suurta merkitystä ympäristöasioiden huomioonottamisessa kaupungin toiminnassa. Suurempi merkitys on ollut muun muassa ympäristöasioita hoitavan henkilöstön yhteistyökyvyllä ja symbolisen pääoman ja -vallan määrällä.
Lähtökohtana tässä tutkimuksessa on, että ympäristön merkitystä määritellään kaupungin toiminnan eri prosesseissa. Kaupunkiympäristö muuttuu ja kehittyy monien suunnittelu- ja rakentamisprosessien myötä. Kaupungin maankäytön suunnittelu etenee maanhankinnasta kaavoitukseen ja kenties vasta vuosien kuluttua kaavan hyväksymisestä edelleen rakentamisen suunnitteluun, lupiin ja rakentamiseen. Kaikissa näissä vaiheissa määritellään ympäristön merkitystä. Käsittelen tässä tutkimuksessa julkisia päätöksiä edeltäviä, usein näkymättömiin jääviä asioiden valmisteluprosesseja sekä päätösten toimeenpanovaiheita.
Tutkimukseni kohdistuu erityisesti niihin kaupungin suunnitteluprosesseihin, joita pidän keskeisinä ympäristövaikutuksiltaan ja jotka muovaavat ja tuovat esiin kaupungin ympäristöpolitiikkaa eli keskityn kaupungin strategiseen suunnitteluun, kaavoitukseen ja ympäristölupaprosesseihin. Tutkimuksen aineisto on koottu Kajaanin, Kemin ja Mikkelin kaupungeista muun muassa haastattelemalla kaavoittajia, energialaitosten johtoa, metsänhoitajia ja ympäristöviranomaisia sekä luontojärjestöjen edustajia ja analysoimalla suunnitteluprosesseja 1990-luvulta tähän päivään.
Ympäristöpolitiikka on niin kovin moniteemainen ja laaja, ettei sitä voi kiteyttää koko kaupungin hallintoa käsittäväksi kuin hetkittäin tai nostamalla esiin joitakin teemoja. Tutkin kaupungin ympäristönäkökulmaa sitä kokoavien diskursiivisten teemojen avulla eli tutkin prosessien eri toimijoiden ja osallisten käsityksiä ja määrittelyjä ympäristön tilasta, kestävästä kehityksestä ja kaupunkirakenteesta. Muiden muassa näiden teemojen määrittely ja asema suunnitteluprosesseissa rakentaa kunkin kaupungin ympäristöstä käytävää keskustelua, josta kaupunkien ympäristötarinat tutkimuksessani kertovat.
Tämänkin tutkimuksen mukaan ympäristökonflikteiksi kehittyvien tapauskulkujen selvittäminen nostaa esiin monia toimijoita ja heidän toimintakäytäntöjään ja ympäristökäsityksiään. Eri ammatillisten ryhmien ympäristökäsitykset ja niiden välittyminen määrittelivät osaltaan kaupungin ympäristöpoliittisia linjauksia eri prosesseissa. Eri alojen asiantuntijat ja vahvat ammatilliset ryhmät kuten arkkitehdit, metsänhoitajat ja ympäristöviranhaltijat esittävät oikeina pitämiään ympäristökäsityksiä ja -näkemyksiä valmisteltavana olevasta asiasta eikä yhteisymmärrystä aina synny.
Ympäristön merkityksestä ja määrittelystä käytiin kiistaa. Kiisteltiin siitä, keiden ja millaisten ympäristöä koskevien määrittelyjen pohjalta kaupunkiympäristöä suunnitellaan ja rakennetaan, ylläpidetään ja suojellaan. Luonto oli tutkimukseni kaupunkien ympäristötarinoissa monin tavoin symbolisen merkityskamppailun kohteena. Se, millaisena toimijat näkevät metsän eli onko jokin metsäalue puuraaka-ainevarasto, virkistysalue vai suojeltava luontokokonaisuus, luo metsän käsittelyn periaatteet ja toimintatavat, kuten Kajaanissa Pöllyvaaralla tai Mikkelissä Kalevankankaalla. Keskustelu siitä, millainen merkitys joella eri toimijoille on eli onko se esimerkiksi energiavarasto, jota energialaitos hyödyntää, kalapaikka turisteille ja kaupunkilaisille vai kaavoituksessa hyödynnettävä maisemaelementti, näkyi jokea koskevissa kannanotoissa ja toimenpiteissä esimerkiksi tunnelivoimalan rakentamisessa Kajaaninjokeen. Kemin ympäristötarinoissa näkyi meren merkityksen laajentuminen kulkuväylästä suojelun kohteeksi. Toimijoiden luontokäsitys tulee näkyviin, kun rajataan liito-oravan riittävää elinpiiriä lain vaatimuksiin sopiviksi tai mietitään rakentamattoman luonnon ja ympäristön säilyttämistä rakentamisen paineissa, kuten Kajaanissa Karolineburgin asuinalueella rakennusluvan harkinnassa tai Laakajärveä kaavoitettaessa tuli näkyviin.
Tämän tutkimuksen mukaan kaupunkien strategiset ohjelmat keskittyivät elinkeinoelämän toimintaedellytysten ja tulosjohtamisen näkökulmaan, ympäristönsuojelun tai ympäristön eri osa-alueiden hallintaan liittyvää tavoitteellisuutta ei kaupunkistrategioissa ollut juurikaan nähtävissä. Strategisen suunnittelun kenttä oli kaupungeissa sulkeutunut eikä ympäristönäkökulmaa tuotu juurikaan esiin. Prosessi tuotti yksiäänisen ja eri kaupungeissa toisiaan muistuttavan kaupunkistrategian.
Tutkimukseni osoittaa, kuinka lakisääteistenkin tehtävien toimeenpanossa ja suunnitteluprosesseissa käydään määrittelykamppailuja eri näkökulmista kaupungin hallinnon sisällä. Paikallisen ympäristöhallinnon muodolla ja sijoittumisella hallinnon rakenteessa ei tutkimukseni mukaan ole ollut suurta merkitystä ympäristöasioiden huomioonottamisessa kaupungin toiminnassa. Suurempi merkitys on ollut muun muassa ympäristöasioita hoitavan henkilöstön yhteistyökyvyllä ja symbolisen pääoman ja -vallan määrällä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4981]