Three Approaches to the Economics of Inter-Municipal Migration
Laurila, Hannu (2006)
Laurila, Hannu
Tampere University Press
2006
Kunnallistalous - Local Public Economics
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2006-10-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6723-X
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6723-X
Tiivistelmä
Väitöskirjassa tarkastellaan tuotannontekijöiden liikkumisen syitä ja seurauksia kolmesta näkökulmasta. Mallikehitelmät tuottavat osin yllättäviäkin tuloksia.
Osittaistasapainolähestymistavassa keskitytään ihmisten työperusteiseen muuttamiseen ja sen hyvinvointivaikutuksiin. Paikallisella politiikalla on vaikutusta muuttopäätöksiin. Tärkeä havainto on esimerkiksi se, että muuttovoittokunnan toimeenpanema verotus aiheuttaa lyhyellä tähtäyksellä ulosmuuttoa ja hyvinvointitappioita, kun taas muuttotappiokunnissa vastaavia vaikutuksia ei välttämättä esiinny.
Kokonaistasapainolähestymistavassa tuotannontekijöiden, ml. pääoma, alueellista kohdentumista tarkastellaan makronäkökulmasta. Kulmaratkaisut, joissa jokin paikkakunta lopulta tyhjenee kokonaan, ovat mallin mukaan mahdollisia. Kansallisen politiikan vaikutukset muuttamiseen ja hyvinvointiin riippuvat politiikan luonteesta ja sitä koskevista käsityksistä. Ns. reilu politiikka, jossa perityillä veroilla on täysi vastine, ei vaikuta muuttamiseen. Vaikutuksia esiintyy, jos politiikka ei ole reilua, tai jos ihmiset arvioivat verojensa todellisen vastineen väärin. Kannustimet kuitenkin lievenevät ja poistuvat kokonaan pidemmällä tähtäyksellä, kun ihmiset korjaavat käsityksiään reilun politiikan suhteen.
Klubiteoreettisen lähestymistavan mukaan muuttamiseen vaikuttavat muutkin kuin työperusteiset syyt, ja paikkakunnan koko vaikuttaa sen kykyyn tuottaa hyvinvointia asukkailleen. Muuttoliike ei yksin pysty tuottamaan tehokasta kohdentumisratkaisua vaan sen rinnalle tarvitaan paikallista, asukkaiden kollektiiviseen päätöksentekoon perustuvaa politiikkaa. Muuttoliikkeen ja paikallisen itsehallinnon keskinäisyhteys myös synnyttää aluetalouteen kilpailulliset olosuhteet, mikä takaa dynaamisen tehokkuuden toteutumisen koko taloudessa. Kansallisellekin politiikalle on silti tarvetta. Vastoin yleistä käsitystä kansallisen politiikan taloudellisilla ja hallinnollisilla keinoilla on erilaiset vaikutukset, ja kiinteäsummaisillakin alueidenvälisillä tulosiirroilla on muutto- ja hyvinvointivaikutuksia.
Osittaistasapainolähestymistavassa keskitytään ihmisten työperusteiseen muuttamiseen ja sen hyvinvointivaikutuksiin. Paikallisella politiikalla on vaikutusta muuttopäätöksiin. Tärkeä havainto on esimerkiksi se, että muuttovoittokunnan toimeenpanema verotus aiheuttaa lyhyellä tähtäyksellä ulosmuuttoa ja hyvinvointitappioita, kun taas muuttotappiokunnissa vastaavia vaikutuksia ei välttämättä esiinny.
Kokonaistasapainolähestymistavassa tuotannontekijöiden, ml. pääoma, alueellista kohdentumista tarkastellaan makronäkökulmasta. Kulmaratkaisut, joissa jokin paikkakunta lopulta tyhjenee kokonaan, ovat mallin mukaan mahdollisia. Kansallisen politiikan vaikutukset muuttamiseen ja hyvinvointiin riippuvat politiikan luonteesta ja sitä koskevista käsityksistä. Ns. reilu politiikka, jossa perityillä veroilla on täysi vastine, ei vaikuta muuttamiseen. Vaikutuksia esiintyy, jos politiikka ei ole reilua, tai jos ihmiset arvioivat verojensa todellisen vastineen väärin. Kannustimet kuitenkin lievenevät ja poistuvat kokonaan pidemmällä tähtäyksellä, kun ihmiset korjaavat käsityksiään reilun politiikan suhteen.
Klubiteoreettisen lähestymistavan mukaan muuttamiseen vaikuttavat muutkin kuin työperusteiset syyt, ja paikkakunnan koko vaikuttaa sen kykyyn tuottaa hyvinvointia asukkailleen. Muuttoliike ei yksin pysty tuottamaan tehokasta kohdentumisratkaisua vaan sen rinnalle tarvitaan paikallista, asukkaiden kollektiiviseen päätöksentekoon perustuvaa politiikkaa. Muuttoliikkeen ja paikallisen itsehallinnon keskinäisyhteys myös synnyttää aluetalouteen kilpailulliset olosuhteet, mikä takaa dynaamisen tehokkuuden toteutumisen koko taloudessa. Kansallisellekin politiikalle on silti tarvetta. Vastoin yleistä käsitystä kansallisen politiikan taloudellisilla ja hallinnollisilla keinoilla on erilaiset vaikutukset, ja kiinteäsummaisillakin alueidenvälisillä tulosiirroilla on muutto- ja hyvinvointivaikutuksia.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4908]