Dynamic Dialogue in Learning and Teaching - Towards Transformation in Vocational Teacher Education
Nissilä, Säde-Pirkko (2006)
Nissilä, Säde-Pirkko
Tampere University Press
2006
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2006-10-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6738-8
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6738-8
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan aikuisten toista tai kolmatta ammattipätevyyttä tavoittelevien ammatillisten opettajaopiskelijoiden kokemuksia koulutuksen aikana heidän itsensä kuvailemina, reflektoimina ja tulkitsemina. Fenomenografinen tutkimus antoi tietoa siitä, millaisina heidän kehittymispolkunsa ja ajattelutaitonsa näyttäytyivät ja miten ne varioivat koulutuksen aikana. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui opettajaopiskelijoiden kokeman taitojen ja tietoisuuden lisääntymisen ympärille, kun niitä tutkittiin yksilö-, tehtävä-, prosessi- ja ammatillisen tietoisuuden ulottuvuuksien avulla.
Tutkimuksen ajankohtaisuus liittyy muutoksiin työelämässä ja koulutuksessa sekä opettajien kokemaan emotionaaliseen työstressiin. Tulevaisuudessa ammatillisen opettajan työn haasteina ovat työssäoppimisen sekä erilaisissa verkoissa ja oppimisympäristöissä toimimisen kehittäminen. Itsetuntemus, itseymmärrys ja toisen ymmärtäminen ovat pohjana empatialle, pedagogiselle hienotunteisuudelle ja ammatin eettisyyden ymmärtämiselle.
Tutkimuksessa kehitetty malli korostaa opettajuuden tukipilareina laaja-alaista vuorovaikutusta, dialogia henkilöiden, asioiden ja kulttuurien välillä sekä tietoaineksen ja tunnetekijöiden tasapainoa. Kuinka ammatillisen opettajan työstä saataisiin houkutteleva myös tulevaisuudessa? Tutkimus osoitti, että sekä korkeatasoinen koulutus että luovuus, innostuneisuus, innovatiivisuus ja elinikäinen, elämänlaajuinen oppiminen ovat asioita, joita tulisi vaalia ammatillisissa opettajakorkeakouluissa.
Tutkimuksen ajankohtaisuus liittyy muutoksiin työelämässä ja koulutuksessa sekä opettajien kokemaan emotionaaliseen työstressiin. Tulevaisuudessa ammatillisen opettajan työn haasteina ovat työssäoppimisen sekä erilaisissa verkoissa ja oppimisympäristöissä toimimisen kehittäminen. Itsetuntemus, itseymmärrys ja toisen ymmärtäminen ovat pohjana empatialle, pedagogiselle hienotunteisuudelle ja ammatin eettisyyden ymmärtämiselle.
Tutkimuksessa kehitetty malli korostaa opettajuuden tukipilareina laaja-alaista vuorovaikutusta, dialogia henkilöiden, asioiden ja kulttuurien välillä sekä tietoaineksen ja tunnetekijöiden tasapainoa. Kuinka ammatillisen opettajan työstä saataisiin houkutteleva myös tulevaisuudessa? Tutkimus osoitti, että sekä korkeatasoinen koulutus että luovuus, innostuneisuus, innovatiivisuus ja elinikäinen, elämänlaajuinen oppiminen ovat asioita, joita tulisi vaalia ammatillisissa opettajakorkeakouluissa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4908]