Paul Auster's Spatial Imagination
Salmela, Markku (2006)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Salmela, Markku
Tampere University Press
2006
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Väitöspäivä
2006-09-08Tiivistelmä
Usein toistetun näkemyksen mukaan länsimainen kulttuuri on viime vuosikymmeninä kokenut niin sanotun tilallisen käänteen. Tilaan liittyvät havainnot ovat alkaneet entistä vahvemmin vaikuttaa aikajanan aiemmin hallitsemaan maailmankuvaan. Kulttuuriteorian ja taiteen nykyvirtaukset korostavat muun muassa maantieteellisiä ulottuvuuksia, urbaanin tilan dynamiikkaa, juurettomuuden kokemuksia, yksityisyyden merkityksiä ja ruumiillisuutta.
Monet näistä piirteistä korostuvat Euroopassa erittäin suositun yhdysvaltalaisen kirjailijan Paul Austerin (s. 1947) teksteissä. Väitöstutkimus Paul Auster s Spatial Imagination tarkastelee tilan käsitettä ja erilaisten fyysisten tilojen merkityksiä kirjailijan tuotannossa. Ydinväitteen mukaan tilan tekstualisointi on hänen proosassaan keskeinen tapa rakentaa yksityisiä ja yhteiskunnallisia merkityksiä. Tutkimusaineistona on Austerin koko proosatuotanto, joka ulottuu 1970-luvun alussa kirjoitetuista esseistä uusimpiin, 2000-luvulla ilmestyneisiin romaaneihin.
Auster kuvaa itse tekstiä ja luovaa kirjoitusprosessia perusteellisten tilallisten metaforien avulla. Syntyvä teksti vertautuu suljettuun huoneeseen, luomisprosessi harhailevaan kävelyretkeen; laajemman mittakaavan matkat avautuvat kohti myyttisiä merkityksiä. Austerin proosatekstit luovat kuvan kirjailijan huoneesta lähes taianomaisena tilana, joka suljetusta ovestaan huolimatta avaa luovalle mielelle esteettömän yhteyden sekä ulkomaailmaan että kohti omaa sisintä, muistin ja identiteetin kerrostumia. Kävelemisen ja autolla ajon yhteyteen hahmottuu vastaavia - tosin liikkeeseen pohjautuvia -erityisiä kokemusmaailmoja.
Auster tunnetaan leimallisesti kaupunkilaiskirjailijana ja erityisesti New Yorkiin sijoittuvista romaaneistaan. Suurkaupunkiympäristö, jota itseään on tapana tarkastella eräänlaisena tekstinä, tuo esiin tilan poliittiset merkitykset. Puhuttaessa kaupunkitekstistä yhdistetään usein visuaalinen lintuperspektiivi tavallisen kaduntallaajan näkökulmaan. Tähän jakoon sisältyy selkeä valta-asetelma. Austerin tyypillinen päähenkilö - vaelteleva, askeettinen kirjailijahahmo tai laitapuolen kulkija - pääsee harvoin nauttimaan vallankäyttäjän näkökulmasta. Päinvastoin: monesti hän kärsii yhteiskunnan asettamista tilallisista rajoituksista. Kaupunkilaistaustastaan huolimatta Austerin henkilöhahmot myös kurkottavat toistuvasti kohti erämaata, myyttistä länttä ja rajaseutua. Näin kirjailija luo ironisesti uudelleen Yhdysvaltain laajentumishistoriasta kumpuavaa myyttistä maantiedettä ja siihen liittyvää nomadismin perinnettä. Samaan periamerikkalaiseen tilalliseen mytologiaan kytkeytyvät myös baseball-pelin merkitykset ja myytti uudesta Aatamista, joita väitöskirjan päätösluku käsittelee.
Kirjallisuudentutkimuksessa tilateemaa ei ole juuri ollut tapana korostaa, vaan teksti on perinteisesti nähty ensisijaisesti kertomuksen kautta, ajallisena jatkumona. Tilasta on tullut pelkkää taustamateriaalia tarinalle. Väitöskirja osoittaa, että henkilöhahmon psykologia ja tekstin päämerkitykset voidaan nähdä nimenomaan spatiaalisesti ankkuroituina. Vaikka tekstin ja lukijan kohdatessa tilan käsite muuttuu helposti etupäässä metaforiseksi, myös fiktiomaailman paikat ja maisemat ansaitsevat nykyistä keskeisemmän aseman kirjallisen tekstin tulkinnassa. Vähitellen kasvavaan Auster-tutkimusten joukkoon kirjailijan tilallisen mielikuvituksen erittely tuo uuden kokonaisvaltaisen näkökulman.
Monet näistä piirteistä korostuvat Euroopassa erittäin suositun yhdysvaltalaisen kirjailijan Paul Austerin (s. 1947) teksteissä. Väitöstutkimus Paul Auster s Spatial Imagination tarkastelee tilan käsitettä ja erilaisten fyysisten tilojen merkityksiä kirjailijan tuotannossa. Ydinväitteen mukaan tilan tekstualisointi on hänen proosassaan keskeinen tapa rakentaa yksityisiä ja yhteiskunnallisia merkityksiä. Tutkimusaineistona on Austerin koko proosatuotanto, joka ulottuu 1970-luvun alussa kirjoitetuista esseistä uusimpiin, 2000-luvulla ilmestyneisiin romaaneihin.
Auster kuvaa itse tekstiä ja luovaa kirjoitusprosessia perusteellisten tilallisten metaforien avulla. Syntyvä teksti vertautuu suljettuun huoneeseen, luomisprosessi harhailevaan kävelyretkeen; laajemman mittakaavan matkat avautuvat kohti myyttisiä merkityksiä. Austerin proosatekstit luovat kuvan kirjailijan huoneesta lähes taianomaisena tilana, joka suljetusta ovestaan huolimatta avaa luovalle mielelle esteettömän yhteyden sekä ulkomaailmaan että kohti omaa sisintä, muistin ja identiteetin kerrostumia. Kävelemisen ja autolla ajon yhteyteen hahmottuu vastaavia - tosin liikkeeseen pohjautuvia -erityisiä kokemusmaailmoja.
Auster tunnetaan leimallisesti kaupunkilaiskirjailijana ja erityisesti New Yorkiin sijoittuvista romaaneistaan. Suurkaupunkiympäristö, jota itseään on tapana tarkastella eräänlaisena tekstinä, tuo esiin tilan poliittiset merkitykset. Puhuttaessa kaupunkitekstistä yhdistetään usein visuaalinen lintuperspektiivi tavallisen kaduntallaajan näkökulmaan. Tähän jakoon sisältyy selkeä valta-asetelma. Austerin tyypillinen päähenkilö - vaelteleva, askeettinen kirjailijahahmo tai laitapuolen kulkija - pääsee harvoin nauttimaan vallankäyttäjän näkökulmasta. Päinvastoin: monesti hän kärsii yhteiskunnan asettamista tilallisista rajoituksista. Kaupunkilaistaustastaan huolimatta Austerin henkilöhahmot myös kurkottavat toistuvasti kohti erämaata, myyttistä länttä ja rajaseutua. Näin kirjailija luo ironisesti uudelleen Yhdysvaltain laajentumishistoriasta kumpuavaa myyttistä maantiedettä ja siihen liittyvää nomadismin perinnettä. Samaan periamerikkalaiseen tilalliseen mytologiaan kytkeytyvät myös baseball-pelin merkitykset ja myytti uudesta Aatamista, joita väitöskirjan päätösluku käsittelee.
Kirjallisuudentutkimuksessa tilateemaa ei ole juuri ollut tapana korostaa, vaan teksti on perinteisesti nähty ensisijaisesti kertomuksen kautta, ajallisena jatkumona. Tilasta on tullut pelkkää taustamateriaalia tarinalle. Väitöskirja osoittaa, että henkilöhahmon psykologia ja tekstin päämerkitykset voidaan nähdä nimenomaan spatiaalisesti ankkuroituina. Vaikka tekstin ja lukijan kohdatessa tilan käsite muuttuu helposti etupäässä metaforiseksi, myös fiktiomaailman paikat ja maisemat ansaitsevat nykyistä keskeisemmän aseman kirjallisen tekstin tulkinnassa. Vähitellen kasvavaan Auster-tutkimusten joukkoon kirjailijan tilallisen mielikuvituksen erittely tuo uuden kokonaisvaltaisen näkökulman.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4908]