Työn ja organisaation muutoksissa oppiminen. Etnografinen löytöretki työssä oppimiseen
Tikkamäki, Kati (2006)
Tikkamäki, Kati
Tampere University Press
2006
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2006-09-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6650-0
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6650-0
Tiivistelmä
Työssä oppimisen käsite on arkipäiväistynyt osaksi organisaatioiden kehittämistä koskevaa retoriikkaa ja oppimisesta puhutaan jopa verkostoyhteiskunnan uutena työn muotona. Työssä oppimisen arvostuksen nousun ja edellytysten paranemisen on nähty vaikuttavan parhaimmillaan positiivisesti henkilöstön työssä jaksamiseen sekä työyhteisön hyvinvointiin. Mutta mitä ja miten metallitehtaassa, saattohoitokodissa, tavaratalossa ja uusmedia-alan yrityksessä todella opitaan, ja mitkä tekijät edistävät ja ehkäisevät työssä oppimista? Entä millaisia mahdollisuuksia organisaatiot luovat oppimiselle? Oppimista tarkastellaan tutkimuksessa työprosesseihin kytkeytyvänä ilmiönä, ei niinkään erillisen henkilöstökoulutuksen muodossa toteutuvana oppimisena. Työssä oppimiseen liittyviä kysymyksiä valotetaan sekä työntekijöiden, työyhteisöjen että -organisaatioiden näkökulmista.
Tutkimus koostui kahdesta vaiheesta - työssä oppimisen ilmiötä kartoittavasta ja ilmiön tarkastelua syventävästä vaiheesta. Kartoittavassa vaiheessa selvitettiin yksilöhaastattelujen ja havainnointien avulla, miten hoitoalan (saattohoitokoti), kaupan alan (tavaratalo), metallialan (metallitehdas) sekä uusmedia-alan (uusmedia-alan yritys) organisaatioiden työntekijöiden ja johdon keskuudessa työssä oppiminen ja kehittyminen käsitetään ja ymmärretään, sekä sitä, millaiset edellytykset työssä oppimiselle organisaatioissa käytännössä luodaan ja miten sitä tuetaan. Työssä oppimisen tavoiksi paljastuivat: sosiaalinen vuorovaikutus ja yhteistyö, ideoiminen uutta tietoa prosessoimalla ja soveltamalla, ongelmanratkaisu ja tutkiminen, toiminnallinen oppiminen ja käytännössä harjoitteleminen, työn dokumentoiminen, henkilöstökoulutus, omaehtoinen opiskelu ja muu ammatillinen pätevöityminen sekä oman toiminnan pohdinta ja arvioiminen (reflektointi). Oppimisen tavat ja muodot, mahdollisuudet sekä merkitys kuitenkin vaihtelivat ammattialan, organisaation, työn luonteen sekä työntekijöiden kokemusten mukaan. Organisaatiot osoittautuivat hyvin erilaisiksi oppimisympäristöiksi. Ne tarjosivat yksilölliset puitteet työssä oppimiselle ja kehittymiselle sekä kohtasivat erilaisia oppimista koskevia haasteita.
Toisessa tutkimusvaiheessa valittiin tarkemman analyysin kohteiksi jo ensimmäisessä vaiheessa mukana olleet tavaratalo ja saattohoitokoti. Etnografisen tutkimusotteen avulla selvitettiin myyjän ja saattohoitajan töiden luonnetta sekä sitä, miten työ ja työssä oppiminen organisoituivat muuttuvissa kaupan ja hoitolan töissä ja organisaatioissa, mitkä tekijät edistivät ja ehkäisivät työssä oppimista sekä millaista tietoa kyseiset työtehtävät ja niistä selviytyminen edellyttivät. Työssä oppimista tarkasteltiin työssä oppimisen yhteisö -ajattelun näkökulmasta. Tutkimusmetodeina käytettiin osallistuvaa havainnointia, reflektiivisiä ryhmäkeskusteluja, yksilöhaastatteluja sekä dokumenttimateriaaleja.
Tavaratalon ja saattohoitokodin työntekijät kohtasivat jatkuvia muutos- ja oppimishaasteita työssään. Muutoksia tapahtui organisaatioiden toiminnoissa ja varsinaisissa työprosesseissa, mistä syystä oppiminen osoittautui välttämättömäksi selviytymiskeinoksi työssä. Työssä oppimista raamittivat kuitenkin monet ristiriitaiset tavoitteet. Myyjien työssä oppimista leimaava dilemma koski organisaatiossa ilmenevää osallistumisen ja vetäytymisen problematiikkaa. Saattohoitajan työssä oppimista raamittava dilemma koski puolestaan kyseisen työn läheisyyden ja etäisyyden vaatimuksia. Molemmissa töissä korostui niiden kehollinen, esteettinen ja emotionaalinen luonne. Työssä oppimista edistäviksi ja vastaavasti estäviksi tekijöiksi osoittautuivat työhön ja kehittämistoimintaan osallistuminen ja osallistumisen mahdollistaminen, osallistumis- ja oppimisprosesseihin sitoutuminen ja niiden tukeminen sekä osallistumisen reflektointi ja reflektiivisiä prosesseja palvelevien käytäntöjen luominen. Saattohoitokodissa työssä oppimista ja kehittämistoimintaa tuettiin tavarataloa paremmin ja monipuolisemmin.
Työntekijöiden näkökulmasta arvioituna työssä oppiminen näyttäytyi ennen kaikkea ammattilaisena kehittymisenä. Työntekijöiltä vaadittiin kykyä ja halua sopeutua työn ja organisaation muutoksiin sekä ammattitaidon jatkuvaan kehittämiseen. Yhteisökontekstissa työssä oppiminen ilmeni formaaleissa ja informaaleissa ryhmissä ja/tai tiimeissä toteutuvana kollektiivisena oppimisena ja kehittymisenä. Uutta tietämystä rakennettiin, kehitettiin sekä jaettiin yhdessä yhteisön muiden jäsenten kanssa. Sosiaalista vuorovaikutusta ja yhteisöjen toimintaa haittasi kuitenkin muun muassa jatkuva kiire. Organisaatioiden näkökulmasta tarkasteltuna työssä oppimisessa korostui muutosprosessien organisoiminen ja johtaminen. Organisaatiojohdon haasteina olivat työntekijöiden ja yhteisöjen osaamisen kehittäminen ja hyödyntäminen sekä kehittämistoimintaan osallistaminen.
Työpaikkoja ja organisaatioita voidaan pitää potentiaalisina ja monipuolisina oppimisympäristöinä. Työssä oppimisen alueella kohtaavat kuitenkin väistämättä niin kovat talousarvot kuin myös humaanit ihmisten kehittymiseen, kasvuun ja sivistykseen liittyvät arvot. Työkontekstissa toteutuva oppiminen ei näyttäytynyt tutkimustulosten valossa ainoastaan positiivisena ilmiönä, vaan tulokset paljastivat myös työssä oppimiseen liittyviä ristiriitoja ja paradokseja.
Tutkimustulosten perusteella oli tunnistettavissa neljä työssä oppimista raamittavaa paradoksia: I paradoksi: Organisaatiomuutokset koettiin sekä mielenkiintoisiksi ja vaihtelua tuoviksi haasteiksi että toisaalta stressaaviksi rasitteiksi. II paradoksi: Työhön osallistumisen, työn kehittämisen sekä työssä kehittymisen vaatimukset olivat korkeat, mutta taas työntekijöiden kokemat osallistumis- ja kehittymismahdollisuudet olivat puutteelliset. Työntekijät nähtiin aktiivisina uuden oppijoina ja kehittäjinä, mutta käytännössä heidän roolinsa saattoivat kapeutua passiivisiksi sopeutujiksi ja määräysten toteuttajiksi. III paradoksi: Töissä oli jatkuva kiire, mutta samalla uuden oppiminen vaati yhtä enemmän aikaa. IV paradoksi: Töissä ja organisaatioissa oli tunnistettavissa suuri työssä oppimisen ja kehittymisen potentiaali, mutta käytännössä ilmenevät oppimis- ja kehittymismahdollisuudet olivat rajalliset.
Haasteena on luoda työorganisaatioista toimivia työympäristöjä, jotka huomioivat strategisten tavoitteiden lisäksi työntekijöiden ja työntekijäryhmien oppimis- ja kehittymistarpeet.
Tutkimus koostui kahdesta vaiheesta - työssä oppimisen ilmiötä kartoittavasta ja ilmiön tarkastelua syventävästä vaiheesta. Kartoittavassa vaiheessa selvitettiin yksilöhaastattelujen ja havainnointien avulla, miten hoitoalan (saattohoitokoti), kaupan alan (tavaratalo), metallialan (metallitehdas) sekä uusmedia-alan (uusmedia-alan yritys) organisaatioiden työntekijöiden ja johdon keskuudessa työssä oppiminen ja kehittyminen käsitetään ja ymmärretään, sekä sitä, millaiset edellytykset työssä oppimiselle organisaatioissa käytännössä luodaan ja miten sitä tuetaan. Työssä oppimisen tavoiksi paljastuivat: sosiaalinen vuorovaikutus ja yhteistyö, ideoiminen uutta tietoa prosessoimalla ja soveltamalla, ongelmanratkaisu ja tutkiminen, toiminnallinen oppiminen ja käytännössä harjoitteleminen, työn dokumentoiminen, henkilöstökoulutus, omaehtoinen opiskelu ja muu ammatillinen pätevöityminen sekä oman toiminnan pohdinta ja arvioiminen (reflektointi). Oppimisen tavat ja muodot, mahdollisuudet sekä merkitys kuitenkin vaihtelivat ammattialan, organisaation, työn luonteen sekä työntekijöiden kokemusten mukaan. Organisaatiot osoittautuivat hyvin erilaisiksi oppimisympäristöiksi. Ne tarjosivat yksilölliset puitteet työssä oppimiselle ja kehittymiselle sekä kohtasivat erilaisia oppimista koskevia haasteita.
Toisessa tutkimusvaiheessa valittiin tarkemman analyysin kohteiksi jo ensimmäisessä vaiheessa mukana olleet tavaratalo ja saattohoitokoti. Etnografisen tutkimusotteen avulla selvitettiin myyjän ja saattohoitajan töiden luonnetta sekä sitä, miten työ ja työssä oppiminen organisoituivat muuttuvissa kaupan ja hoitolan töissä ja organisaatioissa, mitkä tekijät edistivät ja ehkäisivät työssä oppimista sekä millaista tietoa kyseiset työtehtävät ja niistä selviytyminen edellyttivät. Työssä oppimista tarkasteltiin työssä oppimisen yhteisö -ajattelun näkökulmasta. Tutkimusmetodeina käytettiin osallistuvaa havainnointia, reflektiivisiä ryhmäkeskusteluja, yksilöhaastatteluja sekä dokumenttimateriaaleja.
Tavaratalon ja saattohoitokodin työntekijät kohtasivat jatkuvia muutos- ja oppimishaasteita työssään. Muutoksia tapahtui organisaatioiden toiminnoissa ja varsinaisissa työprosesseissa, mistä syystä oppiminen osoittautui välttämättömäksi selviytymiskeinoksi työssä. Työssä oppimista raamittivat kuitenkin monet ristiriitaiset tavoitteet. Myyjien työssä oppimista leimaava dilemma koski organisaatiossa ilmenevää osallistumisen ja vetäytymisen problematiikkaa. Saattohoitajan työssä oppimista raamittava dilemma koski puolestaan kyseisen työn läheisyyden ja etäisyyden vaatimuksia. Molemmissa töissä korostui niiden kehollinen, esteettinen ja emotionaalinen luonne. Työssä oppimista edistäviksi ja vastaavasti estäviksi tekijöiksi osoittautuivat työhön ja kehittämistoimintaan osallistuminen ja osallistumisen mahdollistaminen, osallistumis- ja oppimisprosesseihin sitoutuminen ja niiden tukeminen sekä osallistumisen reflektointi ja reflektiivisiä prosesseja palvelevien käytäntöjen luominen. Saattohoitokodissa työssä oppimista ja kehittämistoimintaa tuettiin tavarataloa paremmin ja monipuolisemmin.
Työntekijöiden näkökulmasta arvioituna työssä oppiminen näyttäytyi ennen kaikkea ammattilaisena kehittymisenä. Työntekijöiltä vaadittiin kykyä ja halua sopeutua työn ja organisaation muutoksiin sekä ammattitaidon jatkuvaan kehittämiseen. Yhteisökontekstissa työssä oppiminen ilmeni formaaleissa ja informaaleissa ryhmissä ja/tai tiimeissä toteutuvana kollektiivisena oppimisena ja kehittymisenä. Uutta tietämystä rakennettiin, kehitettiin sekä jaettiin yhdessä yhteisön muiden jäsenten kanssa. Sosiaalista vuorovaikutusta ja yhteisöjen toimintaa haittasi kuitenkin muun muassa jatkuva kiire. Organisaatioiden näkökulmasta tarkasteltuna työssä oppimisessa korostui muutosprosessien organisoiminen ja johtaminen. Organisaatiojohdon haasteina olivat työntekijöiden ja yhteisöjen osaamisen kehittäminen ja hyödyntäminen sekä kehittämistoimintaan osallistaminen.
Työpaikkoja ja organisaatioita voidaan pitää potentiaalisina ja monipuolisina oppimisympäristöinä. Työssä oppimisen alueella kohtaavat kuitenkin väistämättä niin kovat talousarvot kuin myös humaanit ihmisten kehittymiseen, kasvuun ja sivistykseen liittyvät arvot. Työkontekstissa toteutuva oppiminen ei näyttäytynyt tutkimustulosten valossa ainoastaan positiivisena ilmiönä, vaan tulokset paljastivat myös työssä oppimiseen liittyviä ristiriitoja ja paradokseja.
Tutkimustulosten perusteella oli tunnistettavissa neljä työssä oppimista raamittavaa paradoksia: I paradoksi: Organisaatiomuutokset koettiin sekä mielenkiintoisiksi ja vaihtelua tuoviksi haasteiksi että toisaalta stressaaviksi rasitteiksi. II paradoksi: Työhön osallistumisen, työn kehittämisen sekä työssä kehittymisen vaatimukset olivat korkeat, mutta taas työntekijöiden kokemat osallistumis- ja kehittymismahdollisuudet olivat puutteelliset. Työntekijät nähtiin aktiivisina uuden oppijoina ja kehittäjinä, mutta käytännössä heidän roolinsa saattoivat kapeutua passiivisiksi sopeutujiksi ja määräysten toteuttajiksi. III paradoksi: Töissä oli jatkuva kiire, mutta samalla uuden oppiminen vaati yhtä enemmän aikaa. IV paradoksi: Töissä ja organisaatioissa oli tunnistettavissa suuri työssä oppimisen ja kehittymisen potentiaali, mutta käytännössä ilmenevät oppimis- ja kehittymismahdollisuudet olivat rajalliset.
Haasteena on luoda työorganisaatioista toimivia työympäristöjä, jotka huomioivat strategisten tavoitteiden lisäksi työntekijöiden ja työntekijäryhmien oppimis- ja kehittymistarpeet.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4901]