Motivated and Self-Regulated Learning of Adult Learners in a Collective Online Environment
Susimetsä, Marko (2006)
Susimetsä, Marko
Tampere University Press
2006
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2006-08-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6667-5
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6667-5
Tiivistelmä
Opiskelussa menestymisen kannalta tärkeimpiä elementtejä ovat perinteisen ajattelun mukaan opiskelijan oma innostus ja motivaatio sekä tämän käyttämät opiskelumenetelmät. Viime vuosina on sekä koulutuksessa että työelämässä kuitenkin siirrytty kohden tiimipohjaista työskentelyä, jossa yksin oppiminen tai työskentely ei enää ole useinkaan mahdollista. Opiskelijoiden ja työntekijöiden tulee ottaa huomioon myös muut ryhmän jäsenet, osata kertoa heille omasta työstään ja omista ajatuksistaan ja kuunnella vuorostaan muiden ajatuksia ja mielipiteitä. Vain tällaisen yhdessä toimimisen kulttuurin kautta voi opiskelu- tai työtiimi päästä parhaaseen lopputulokseen.
Tämän muutoksen myötä on viime aikoina nähty tärkeäksi tutkia motivaation ja oppimismenetelmien sosiaalista ja kollektiivista puolta. Tällöin huomio kiinnittyy esimerkiksi opiskelijoiden kykyyn nähdä tavoitteet, esimerkiksi oppimistehtävät, yhteisinä tavoitteina yksilöllisten tavoitteiden sijaan. Samoin opiskelijoiden tulee osata käyttää hyödyksi ryhmän muiden jäsenten tietoja ja taitoja, antaa omat tietonsa ja taitonsa ryhmän käytettäväksi, sekä tukea sosiaalisesti ryhmän yhteistä motivaatiota työskennellä työtehtävän parissa.
Tämän tutkimuksen päätarkoitus oli syventää olemassaolevaa tietoa aikuisopiskelijoiden motivaatio- ja opiskelustrategioista. Ilmiötä tutkittiin verkko-oppimisympäristössä, jossa opiskelijaryhmät työskentelivät yhteisten oppimistehtävien parissa. Aiempi alueen tutkimus on keskittynyt määrällisiin tutkimusmenetelmiin ja yksittäisiin opiskelijoihin, kun tämä tutkimus käytti laadullisia tutkimusmenetelmiä ja keskittyi laajempaan, opiskelun kollektiiviset ominaisuudet huomioonottavaan käsitykseen oppimisesta. Päätavoitteen lisäksi tutkimuksessa käsiteltiin motivaatio- ja oppimisstrategioiden eri tasoja eri opiskelijoilla ja niitä tekijöitä jotka erottavat hyvin menestyvät opiskelijat muista. Lisäksi tutkimuksessa kuvattiin laadullisesti tutkimukseen osallistuneen viiden opiskelijaryhmän yhteistoiminnallisuutta näiden opintojen aikana.
Tutkimuksen tuloksena syntyi Kollektiivisen verkko-oppimisen malli, joka koostuu neljästä tasosta, joilla kaikilla on vaikutus oppimismenestykseen: henkilökohtainen motivaatio, henkilökohtaiset oppimisstrategiat, kollektiivinen motivaatio ja kollektiiviset oppimisstrategiat. Tulokset lisäävät tietoa siitä miten opiskelijaryhmät toimivat ja millaiset sisäiset voimat vaikuttavat ryhmien toimintaan opiskelun aikana ja ryhmän kehityskaarella. Tulokset ovat hedelmälliset myös verkko-oppimissovellusten ja erilaisten tukijärjestelmien jatkuvan kehityksen kannalta, erityisesti aikuisopiskelijoiden kohdalla, ja niitä voidaan osaltaan hyödyntää myös työelämän tiimityön kehittämisessä.
Tämän muutoksen myötä on viime aikoina nähty tärkeäksi tutkia motivaation ja oppimismenetelmien sosiaalista ja kollektiivista puolta. Tällöin huomio kiinnittyy esimerkiksi opiskelijoiden kykyyn nähdä tavoitteet, esimerkiksi oppimistehtävät, yhteisinä tavoitteina yksilöllisten tavoitteiden sijaan. Samoin opiskelijoiden tulee osata käyttää hyödyksi ryhmän muiden jäsenten tietoja ja taitoja, antaa omat tietonsa ja taitonsa ryhmän käytettäväksi, sekä tukea sosiaalisesti ryhmän yhteistä motivaatiota työskennellä työtehtävän parissa.
Tämän tutkimuksen päätarkoitus oli syventää olemassaolevaa tietoa aikuisopiskelijoiden motivaatio- ja opiskelustrategioista. Ilmiötä tutkittiin verkko-oppimisympäristössä, jossa opiskelijaryhmät työskentelivät yhteisten oppimistehtävien parissa. Aiempi alueen tutkimus on keskittynyt määrällisiin tutkimusmenetelmiin ja yksittäisiin opiskelijoihin, kun tämä tutkimus käytti laadullisia tutkimusmenetelmiä ja keskittyi laajempaan, opiskelun kollektiiviset ominaisuudet huomioonottavaan käsitykseen oppimisesta. Päätavoitteen lisäksi tutkimuksessa käsiteltiin motivaatio- ja oppimisstrategioiden eri tasoja eri opiskelijoilla ja niitä tekijöitä jotka erottavat hyvin menestyvät opiskelijat muista. Lisäksi tutkimuksessa kuvattiin laadullisesti tutkimukseen osallistuneen viiden opiskelijaryhmän yhteistoiminnallisuutta näiden opintojen aikana.
Tutkimuksen tuloksena syntyi Kollektiivisen verkko-oppimisen malli, joka koostuu neljästä tasosta, joilla kaikilla on vaikutus oppimismenestykseen: henkilökohtainen motivaatio, henkilökohtaiset oppimisstrategiat, kollektiivinen motivaatio ja kollektiiviset oppimisstrategiat. Tulokset lisäävät tietoa siitä miten opiskelijaryhmät toimivat ja millaiset sisäiset voimat vaikuttavat ryhmien toimintaan opiskelun aikana ja ryhmän kehityskaarella. Tulokset ovat hedelmälliset myös verkko-oppimissovellusten ja erilaisten tukijärjestelmien jatkuvan kehityksen kannalta, erityisesti aikuisopiskelijoiden kohdalla, ja niitä voidaan osaltaan hyödyntää myös työelämän tiimityön kehittämisessä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4980]