The Models of Space, Time and Vision in V. Nabokov's Fiction: Narrative Strategies and Cultural Frames
Grishakova, Marina (2006)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Grishakova, Marina
Tartu University Press
2006
Yleinen kirjallisuustiede - Comparative Literature
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Väitöspäivä
2006-05-19Tiivistelmä
Väitöskirjan tarkoituksena on kuvata ajan, tilan ja näkökulman konstruktioita Vladimir Nabokovin fiktiossa sekä tutkia niiden mallintavaa roolia modernistisen ja varhaisen postmodernistisen ajan taiteellisissa, filosofisissa ja tieteellisissä diskursseissa.
Narratiivin ajan, tilan ja näkökulman konstruktioita tarkastellaan jälkiklassisen narratologian kehyksessä, jossa narratiivin merkitys nähdään monimutkaisen kulttuurisen neuvottelun tuotteena. Tekstuaaliset muodot ja strategiat asetetaan tiheän kuvauksen kohteeksi erilaisissa lukemisen (geneerisissä, intertekstuaalisissa, kulttuurisissa) kehyksissä. Nabokovin mallinnusstrategioita tarkastellaan sellaisia typologisesti sekä yhdenmukaisia että vastakohtaisia tilan, ajan ja näkökulman malleja vasten, joita tarjoavat Nietzschen, Bergsonin ja Proustin ajan filosofia, suhteellisuusteoria ja neljännen ulottuvuuden teoria, modernistinen elokuva sekä varhainen narratologia (Henry James, Percy Lubbock, Mihail Bahtin ja venäläiset formalistit).
Poetiikan kategorioita tarkastellaan tässä tutkimuksessa kulttuurisen koodauksen muotoina, jotka syntyvät tekijän yksilöllisen vivahteiden tajun ja kulttuuristen ehtojen yhteisvaikutuksesta. Erilaisten (post)modernististen diskurssien ja kulttuuristen muotojen yhteyksien kuvaamisessa käytetään Max Blackin teoreettisen mallin käsitettä sekä vaeltavien mallien (migrating models; Paul Bouissac) ja matkustavien käsitteiden (traveling concepts; Isabelle Stengers, Mieke Bal) teorioita. Tutkimus koostuu johdannosta ja viidestä pääluvusta. Johdannossa määritellään käsitteet malli , mahdollinen maailma ja mallinnusjärjestelmä . Lisäksi hahmotetaan aikaa, tilaa ja näkökulmaa tekstuaalisen maailman konstituoivina elementteinä. Nabokovin fiktion keskeinen mallintamisen metafora on kaava (pattern) ja johdannossa tarkastellaankin rinnastuksia luonnollisten ja taiteellisten kaavojen välillä. Johdannon lopuksi esitetään tutkimuksen rakennetta määrittävät keskeiset mallintamisen metaforat.
Ensimmäinen luku käsittelee ajan malleja: lineaarista ja ei-lineaarista, universaalia ja subjektiivista, tempus reversusta sekä välissäolevan ajan käsitettä ja figuuria (aevum). Luvussa tarkastellaan myös kehämäisen ja spiraalisen ajan tai muistamisen mallien merkitystä erilaisissa kulttuurissa kehyksissä (Nietzschen elämänfilosofia, Bergsonin ajan filosofia ja modernismin taiteelliset käytännöt). Nabokovin fiktiossa ympyrä, spiraali ja Möbiuksen nauha ovat kerronnallisen representaation muotoja, jotka tematisoivat kirjoittamista näkemisenä, mielikuvituksen ja muistamisen prosessina sekä tekijä-kertojan läsnäolona.Toisessa luvussa tarkastellaan havaitsijan konstruktiota modernistisessa filosofiassa, tieteessä ja taiteessa. Konstruktiota jäljitetään tavoista, joilla näkökulman ongelmaa on käsitelty varhaisessa ja nykyisessä narratologiassa sekä kertoja-fokalisoijaa tematisoitu elokuvassa ja kirjallisuudessa. Erityistä huomiota kiinnitetään visuaalisen ja verbaalisen jännitteisiin, niin kutsuttuun ut pictura poesis -problematiikkaan. Esittelen metaverbaalisen ja metavisuaalisen tekstin käsitteet tutkiakseni intersemioottisia jännitteitä Nabokovin ja Jamesin fiktiossa sekä lisäksi Alfred Hitchcockin elokuvissa. Kolmannessa luvussa analysoidaan visuaalisia kojeita, etenkin kameranäkökulman metaforaa, sen teemoja fiktiossa ja yhteyttä Bergsonin näkemykseen automatisaatiosta. Neljäs luku puolestaan käsittelee mimeettisiä keinoja, peilejä ja kaksoisolentoja (doubles) sekä peilirakenteita elokuvissa ja fiktiossa. Luvussa keskitytään Wolfgang Iserin sovellukseen Lacanin peiliteoriasta ottaen huomioon myös Umberto Econ ja Tartto-Moskova-koulukunnan tutkimukset peilin semiotiikasta. Viimeisessä luvussa tarkastellaan tekstuaalisia ja fiktiivisiä moniulotteisia maailmoja sekä neljännen ulottuvuuden ja sarjallisuuden käsitteitä. Moniulotteisen maailman metafora paljastaa jännitteen fiktiivisen maailman todellisten ja virtuaalisten osien välillä.
Nabokov taiteilijana ja tiedemiehenä ymmärsi erityisen hyvin fiktion mahdollisuudet mallintaa ilmiöitä. Tieteellisten ja esteettisten mielenkiinnon kohteiden lisäksi Nabokovin semioottiseen tarkkanäköisyyteen vaikuttivat hänen omat kokemuksensa liikkeestä kulttuurien ja kielten siis erilaisten ajan ja tilan järjestysten välillä. Nabokovin mallit ovat itse-reflektiivisiä (metafiktiivisiä) metaforia. Ne paljastavat fiktion paradoksaalisen luonteen, jossa:
(1) ajan synteesien vaihtoehtoiset muodot on liitetty kronologiseen kehykseen, jolla on esteettistä merkitystä;
(2) verbaalinen (diskursiivinen) pyrkii visuaalisen (ikonisen, ei-diskursiivisen) tilaan ja näin syntyvät topos kirjoittamisesta näkemisenä , ut pictura poesis -problematiikka ja erilaiset tematisoinnit verbaalisen kyvyttömyydestä tavoittaa visuaalisen materiaalista läsnäoloa. Nabokov hyödyntääkin fiktiossaan verbaalisen kykyä valloittaa ja jäljitellä muun median alueita, vaikka hän samalla osoittaa näiden eroja;
(3) fiktiivisen (the Fictive) juuret ovat sekä todessa että kuvitteellisessa, niiden keskinäisessä jännitteessä; fiktiivinen sekä todellisuuden reduplikaationa että vinoumana tematisoituu peilin ja kaksoisolennon metaforissa;
(4) fiktiivinen teos (work of fiction) on sekä kielellinen konstruktio että kuvitteellinen maailma, johon sisältyy suuremmassa tai pienemmässä määrin todellista ja virtuaalista. Fiktiivinen teos ei koskaan saavuta täydellistä läsnäoloa, koska se sisältää epämääräisyyden alueita, aukkoja ja tyhjiä kohtia. Niiltä osin kuin näiden täyttäminen riippuu lukijasta, fiktiivinen teos on virtuaalinen ilmiö.
Narratiivin ajan, tilan ja näkökulman konstruktioita tarkastellaan jälkiklassisen narratologian kehyksessä, jossa narratiivin merkitys nähdään monimutkaisen kulttuurisen neuvottelun tuotteena. Tekstuaaliset muodot ja strategiat asetetaan tiheän kuvauksen kohteeksi erilaisissa lukemisen (geneerisissä, intertekstuaalisissa, kulttuurisissa) kehyksissä. Nabokovin mallinnusstrategioita tarkastellaan sellaisia typologisesti sekä yhdenmukaisia että vastakohtaisia tilan, ajan ja näkökulman malleja vasten, joita tarjoavat Nietzschen, Bergsonin ja Proustin ajan filosofia, suhteellisuusteoria ja neljännen ulottuvuuden teoria, modernistinen elokuva sekä varhainen narratologia (Henry James, Percy Lubbock, Mihail Bahtin ja venäläiset formalistit).
Poetiikan kategorioita tarkastellaan tässä tutkimuksessa kulttuurisen koodauksen muotoina, jotka syntyvät tekijän yksilöllisen vivahteiden tajun ja kulttuuristen ehtojen yhteisvaikutuksesta. Erilaisten (post)modernististen diskurssien ja kulttuuristen muotojen yhteyksien kuvaamisessa käytetään Max Blackin teoreettisen mallin käsitettä sekä vaeltavien mallien (migrating models; Paul Bouissac) ja matkustavien käsitteiden (traveling concepts; Isabelle Stengers, Mieke Bal) teorioita. Tutkimus koostuu johdannosta ja viidestä pääluvusta. Johdannossa määritellään käsitteet malli , mahdollinen maailma ja mallinnusjärjestelmä . Lisäksi hahmotetaan aikaa, tilaa ja näkökulmaa tekstuaalisen maailman konstituoivina elementteinä. Nabokovin fiktion keskeinen mallintamisen metafora on kaava (pattern) ja johdannossa tarkastellaankin rinnastuksia luonnollisten ja taiteellisten kaavojen välillä. Johdannon lopuksi esitetään tutkimuksen rakennetta määrittävät keskeiset mallintamisen metaforat.
Ensimmäinen luku käsittelee ajan malleja: lineaarista ja ei-lineaarista, universaalia ja subjektiivista, tempus reversusta sekä välissäolevan ajan käsitettä ja figuuria (aevum). Luvussa tarkastellaan myös kehämäisen ja spiraalisen ajan tai muistamisen mallien merkitystä erilaisissa kulttuurissa kehyksissä (Nietzschen elämänfilosofia, Bergsonin ajan filosofia ja modernismin taiteelliset käytännöt). Nabokovin fiktiossa ympyrä, spiraali ja Möbiuksen nauha ovat kerronnallisen representaation muotoja, jotka tematisoivat kirjoittamista näkemisenä, mielikuvituksen ja muistamisen prosessina sekä tekijä-kertojan läsnäolona.Toisessa luvussa tarkastellaan havaitsijan konstruktiota modernistisessa filosofiassa, tieteessä ja taiteessa. Konstruktiota jäljitetään tavoista, joilla näkökulman ongelmaa on käsitelty varhaisessa ja nykyisessä narratologiassa sekä kertoja-fokalisoijaa tematisoitu elokuvassa ja kirjallisuudessa. Erityistä huomiota kiinnitetään visuaalisen ja verbaalisen jännitteisiin, niin kutsuttuun ut pictura poesis -problematiikkaan. Esittelen metaverbaalisen ja metavisuaalisen tekstin käsitteet tutkiakseni intersemioottisia jännitteitä Nabokovin ja Jamesin fiktiossa sekä lisäksi Alfred Hitchcockin elokuvissa. Kolmannessa luvussa analysoidaan visuaalisia kojeita, etenkin kameranäkökulman metaforaa, sen teemoja fiktiossa ja yhteyttä Bergsonin näkemykseen automatisaatiosta. Neljäs luku puolestaan käsittelee mimeettisiä keinoja, peilejä ja kaksoisolentoja (doubles) sekä peilirakenteita elokuvissa ja fiktiossa. Luvussa keskitytään Wolfgang Iserin sovellukseen Lacanin peiliteoriasta ottaen huomioon myös Umberto Econ ja Tartto-Moskova-koulukunnan tutkimukset peilin semiotiikasta. Viimeisessä luvussa tarkastellaan tekstuaalisia ja fiktiivisiä moniulotteisia maailmoja sekä neljännen ulottuvuuden ja sarjallisuuden käsitteitä. Moniulotteisen maailman metafora paljastaa jännitteen fiktiivisen maailman todellisten ja virtuaalisten osien välillä.
Nabokov taiteilijana ja tiedemiehenä ymmärsi erityisen hyvin fiktion mahdollisuudet mallintaa ilmiöitä. Tieteellisten ja esteettisten mielenkiinnon kohteiden lisäksi Nabokovin semioottiseen tarkkanäköisyyteen vaikuttivat hänen omat kokemuksensa liikkeestä kulttuurien ja kielten siis erilaisten ajan ja tilan järjestysten välillä. Nabokovin mallit ovat itse-reflektiivisiä (metafiktiivisiä) metaforia. Ne paljastavat fiktion paradoksaalisen luonteen, jossa:
(1) ajan synteesien vaihtoehtoiset muodot on liitetty kronologiseen kehykseen, jolla on esteettistä merkitystä;
(2) verbaalinen (diskursiivinen) pyrkii visuaalisen (ikonisen, ei-diskursiivisen) tilaan ja näin syntyvät topos kirjoittamisesta näkemisenä , ut pictura poesis -problematiikka ja erilaiset tematisoinnit verbaalisen kyvyttömyydestä tavoittaa visuaalisen materiaalista läsnäoloa. Nabokov hyödyntääkin fiktiossaan verbaalisen kykyä valloittaa ja jäljitellä muun median alueita, vaikka hän samalla osoittaa näiden eroja;
(3) fiktiivisen (the Fictive) juuret ovat sekä todessa että kuvitteellisessa, niiden keskinäisessä jännitteessä; fiktiivinen sekä todellisuuden reduplikaationa että vinoumana tematisoituu peilin ja kaksoisolennon metaforissa;
(4) fiktiivinen teos (work of fiction) on sekä kielellinen konstruktio että kuvitteellinen maailma, johon sisältyy suuremmassa tai pienemmässä määrin todellista ja virtuaalista. Fiktiivinen teos ei koskaan saavuta täydellistä läsnäoloa, koska se sisältää epämääräisyyden alueita, aukkoja ja tyhjiä kohtia. Niiltä osin kuin näiden täyttäminen riippuu lukijasta, fiktiivinen teos on virtuaalinen ilmiö.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4850]