Asiakasuskollisuuden jaetut merkitykset
Paavola, Heli (2006)
Paavola, Heli
Tampere University Press
2006
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2006-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6561-X
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6561-X
Tiivistelmä
Yrityksen menestyminen edellyttää nopeasti muuttuvilla, kilpailluilla markkinoilla kykyä synnyttää asiakkaissa uskollisuutta. Uskolliset asiakkaat ovat yritykselle tärkeä pääoma: asiakasuskollisuus suojaa yrityksiä kilpailulta, lisää myyntiä ja kannattavuutta sekä alentaa kustannuksia. Asiakasuskollisuuden lisäämiseen ja kehittämiseen investoidaankin liike-elämässä kasvavia summia asiakkuudenhallintajärjestelmien ja kanta-asiakasohjelmien muodossa. Asiakasuskollisuus nähdään toistuvien ostojen kautta ja sitä pyritään lisäämään kannustamalla kuluttajia usein taloudellisin eduin ostamaan yhä enemmän.
Tämä ostamista painottava uskollisuuskäsitys on kuitenkin kapea-alainen ja vanhentunut. Markkinoiden ja kulutuskulttuurin muuttuessa myös asiakasuskollisuus on muuttunut ja moninaistunut. Avioliittomaisella asiakasuskollisuudella on kuluttajien puheessa menneen status. Taloudellinen riski ja valinnanvapaus määrittävät uskollisuuden rajoja ja sisältöjä nopeasti muuttuvilla, kilpailluilla markkinoilla.
Tutkimuksessa analysoidaan diskursiivisesti henkilökohtaisiin haastatteluihin perustuen suomalaisten kuluttajien tapoja tehdä asiakasuskollisuutta ymmärrettäväksi puheessaan. Empiirisen aineiston, asiakasuskollisuudeksi kuluttajien puheessa määrittyneiden merkityskokonaisuuksien, pohjalta tutkimuksessa tunnistetaan yhdeksän erilaista uskollisuuden muotoa: pakonomainen, urautunut, valistunut, kriittinen, pelillinen, peritty, ideologinen, imagoperusteinen ja yhteisöllinen uskollisuus. Tutkimuksessa määritetään teoreettisesti uskollisuuden muotoja ja kehitysvaiheita ja tunnistetaan 20 uskollisuuden motiiviperusteista kehitystilaa, joihin voidaan soveltaa erilaisia liikkeenjohdollisia toimenpiteitä uskollisuuden kehittämiseksi ja ylläpitämiseksi.
Uskollisuuden kehittyessä sille on aluksi tunnusomaista hintaherkkyys, vaihtoehtojen vertailu ja vaihdon helppous. Konkreettiset ominaispiirteet ja hinta määrittävät kuluttajan valintoja ja tekevät hänestä hintaherkän ja yhteen vaihtoehtoon sitoutumattoman. Vertailu, hintojen seuranta ja tarjousten lukeminen voivat johtaa yhteen vaihtoehtoon keskittymiseen. Asiakasuskollisuus kehittyy hintaherkästä moniuskollisuudesta tietoiseksi valinnaksi, jossa asiakas luopuu vertailusta ja muista uskollisuuksistaan ja keskittyy yhteen vaihtoehtoon, johon hän on vertailujensa perusteella päätynyt. Tietoisesta valinnasta voi kuitenkin tuttuuden ja rutiinien myötä muotoutua tapa, itsestäänselvyys, jota asiakas ei osaa arvioida tai kyseenalaistaa. Uskollisuus voi myös syventyä tunnepitoiseksi, ehdottomaksi ja eksklusiiviseksi asiakkuussuhteeksi, jolloin sen merkitys kasvaa ja se liittyy kuluttajan elämässä hyvin tärkeisiin asioihin. Uskollisuus voi olla konkreettisten ominaispiirteiden ohella eettisiin arvoihin, myymälä- tai brandi-imagoon, yhteenkuuluvuuden ja yhteisöllisyyden tunteisiin, perittyihin kulutusarvoihin ja -tapoihin tai kanta-asiakasjärjestelmien tarjoamiin taloudellisen hyödyn mahdollisuuksiin perustuvaa.
Tutkimus korostaa asiakasuskollisuuden moniulotteisuutta ja dynaamisuutta ja tarjoaa relevantin lähtökohdan liikkeenjohdollisille sovelluksille. Tutkimuksessa kannustetaan yrityksiä katsomaan pelkän ostamisen lisäksi niitä moninaisia tapoja, joilla asiakas voi olla uskollinen ja motiiveja, jotka tekevät nuo tavat perustelluiksi ja ymmärrettäviksi.
Tämä ostamista painottava uskollisuuskäsitys on kuitenkin kapea-alainen ja vanhentunut. Markkinoiden ja kulutuskulttuurin muuttuessa myös asiakasuskollisuus on muuttunut ja moninaistunut. Avioliittomaisella asiakasuskollisuudella on kuluttajien puheessa menneen status. Taloudellinen riski ja valinnanvapaus määrittävät uskollisuuden rajoja ja sisältöjä nopeasti muuttuvilla, kilpailluilla markkinoilla.
Tutkimuksessa analysoidaan diskursiivisesti henkilökohtaisiin haastatteluihin perustuen suomalaisten kuluttajien tapoja tehdä asiakasuskollisuutta ymmärrettäväksi puheessaan. Empiirisen aineiston, asiakasuskollisuudeksi kuluttajien puheessa määrittyneiden merkityskokonaisuuksien, pohjalta tutkimuksessa tunnistetaan yhdeksän erilaista uskollisuuden muotoa: pakonomainen, urautunut, valistunut, kriittinen, pelillinen, peritty, ideologinen, imagoperusteinen ja yhteisöllinen uskollisuus. Tutkimuksessa määritetään teoreettisesti uskollisuuden muotoja ja kehitysvaiheita ja tunnistetaan 20 uskollisuuden motiiviperusteista kehitystilaa, joihin voidaan soveltaa erilaisia liikkeenjohdollisia toimenpiteitä uskollisuuden kehittämiseksi ja ylläpitämiseksi.
Uskollisuuden kehittyessä sille on aluksi tunnusomaista hintaherkkyys, vaihtoehtojen vertailu ja vaihdon helppous. Konkreettiset ominaispiirteet ja hinta määrittävät kuluttajan valintoja ja tekevät hänestä hintaherkän ja yhteen vaihtoehtoon sitoutumattoman. Vertailu, hintojen seuranta ja tarjousten lukeminen voivat johtaa yhteen vaihtoehtoon keskittymiseen. Asiakasuskollisuus kehittyy hintaherkästä moniuskollisuudesta tietoiseksi valinnaksi, jossa asiakas luopuu vertailusta ja muista uskollisuuksistaan ja keskittyy yhteen vaihtoehtoon, johon hän on vertailujensa perusteella päätynyt. Tietoisesta valinnasta voi kuitenkin tuttuuden ja rutiinien myötä muotoutua tapa, itsestäänselvyys, jota asiakas ei osaa arvioida tai kyseenalaistaa. Uskollisuus voi myös syventyä tunnepitoiseksi, ehdottomaksi ja eksklusiiviseksi asiakkuussuhteeksi, jolloin sen merkitys kasvaa ja se liittyy kuluttajan elämässä hyvin tärkeisiin asioihin. Uskollisuus voi olla konkreettisten ominaispiirteiden ohella eettisiin arvoihin, myymälä- tai brandi-imagoon, yhteenkuuluvuuden ja yhteisöllisyyden tunteisiin, perittyihin kulutusarvoihin ja -tapoihin tai kanta-asiakasjärjestelmien tarjoamiin taloudellisen hyödyn mahdollisuuksiin perustuvaa.
Tutkimus korostaa asiakasuskollisuuden moniulotteisuutta ja dynaamisuutta ja tarjoaa relevantin lähtökohdan liikkeenjohdollisille sovelluksille. Tutkimuksessa kannustetaan yrityksiä katsomaan pelkän ostamisen lisäksi niitä moninaisia tapoja, joilla asiakas voi olla uskollinen ja motiiveja, jotka tekevät nuo tavat perustelluiksi ja ymmärrettäviksi.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4850]