Kansalaisosallistuminen ja kaupunkisuunnittelun dynamiikka: Tutkimus Tampereen Vuoreksesta.
Leino, Helena (2006)
Leino, Helena
Tampere University Press
2006
Ympäristöpolitiikka - Environmental Policy
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2006-03-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6566-0
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6566-0
Tiivistelmä
Kyseessä on tapaustutkimus Tampereen ja Lempäälän rajalla sijaitsevan Vuoreksen asuinalueen suunnittelusta. Vuoreksen alue on osa Tampereen eteläistä suuraluetta ja Lempäälän pohjoisin osa kaupungin rajalla. Vuoreksen kaavasuunnittelualue sijoittuu toisin sanoen molempien kuntien alueille. Alue on pääosin rakentamatonta maa- ja metsätalousmaata, jossa asuu vakituisia asukkaita noin 150, suurin osa Anniston kylässä Lempäälän puolella. Ajallisesti tutkimus sijoittuu vuosien 1997-2003 välille. Tutkimuksen kohteena on alueen osayleiskaavan suunnitteluvaihe, sekä suunnittelua edeltänyt suunnittelun edellytysten selvitysvaihe. Vuorekseen suunnitellaan uutta asuinaluetta palveluineen noin 13 500 asukkaalle. Tutkimusaineisto koostuu vuosien 1997-2003 aikana kerätystä asiakirja-aineistosta, avainhenkilöiden haastatteluista ja yleisötilaisuuksien havainnoinnista sekä videomateriaalista. Tausta-aineistona ovat 1997-2003 kerätty sanomalehti- ja internetkeskusteluaineisto.
Tutkimuksessa on kysymys kaupunkisuunnittelun määrittelyvallan analyysistä. Näkökulmana on vallan dynamiikka ja toiminnan politisoitumisen prosessi. Tutkimuksessani tarkastelen sitä, miten paikallisella tasolla kaupunkisuunnittelun erilaiset toimijat käyttävät valtaa puheessaan ja toimintatyylin valinnassaan. Käsittelen tätä seuraamalla Vuoreksen suunnittelussa kahta keskeistä teemaa, (1) kansalaisosallistumista ja (2) suunnittelussa tehtyjen valintojen perusteluketjua.
Vuoreksen suunnitteluprosessi ei edusta keskivertoa suunnittelutapausta , se on ainutlaatuinen monella tapaa. Se on Pirkanmaan seudulla ensimmäinen kahden kunnan kuntarajat ylittävä yhteissuunnittelukokeilu, jossa keskeisimmät suunnittelua koskevat päätökset tehtiin uudentyyppisessä Vuoresta varten kootussa yhteisessä toimielimessä. Vuoreksen alue on erityislaatuinen myös siinä suhteessa, että kysymyksessä on kokonaisen uuden asuinalueen luominen 13 500 uudelle asukkaalle ympäristöön, joka tällä hetkellä on pääosin metsää. Kansalaisten osallistumisen näkökulmasta Vuores osui mielenkiintoiseen hetkeen, se on Tampereen seudulla ensimmäinen suunnittelukohde, jossa pyrittiin soveltamaan vuoden 2000 maankäyttö- ja rakennuslain mukaista vuorovaikutteista osallistumista. Vuoreksen suunnittelussa haetut osallistumismenettelyt ja toimijoiden suhtautuminen toisiinsa paljastavat piirteitä sekä aikaisemmasta tamperelaisesta suunnittelukulttuurista, että MRL:n tuomista haasteista.
Ainutlaatuisen Vuoreksesta tekee tilanne ja konteksti: toista samankaltaiseen tilanteeseen osuvaa tamperelaista suunnittelutapausta ei tule toistamiseen olemaan. Tästä syystä näen Vuoreksen suunnitteluprosessin analysoinnin erityisenä, se osui eräänlaiselle harmaan vyöhykkeen aikakaudelle, jossa paikallinen hallinto etsi uusia välineitä kansalaisten osallistumisen organisoimiselle, samaan aikaan kansalaisosallisten seuratessa suunnitteluprosessia erityisen valppaana, vanhat menettelytavat haastaen.
Näen hedelmällisenä lähtökohtana kansalaisten osallistumisen kehittämiselle olemassa olevien suunnitteluprosessien yksityiskohtaisen analysoimisen. Tarkastelemalla Vuoreksen suunnittelua prosessina olen voinut kasvattaa ymmärrystä siitä, miten erilaiset kaupungin lähihistoriaan ja perinteisiin liittyvät taustatekijät ja toisaalta osapuolten käyttäytyminen ja keskinäinen vuorovaikutus ovat muokanneet prosessin kulkua. Vuoreksen tapaus on esimerkki siitä, ettei osallisuudesta puhuttaessa tule liiaksi tukeutua normatiivisiin oletuksiin siitä, millaista osallistumisen tulisi olla, tai laatia erityyppisiä tavoitteita toimivalle kansalaisosallistumiselle jos samalla ei tarkastella sitä, miten osallistuminen käytännössä tapahtuu. Tämän näkemyksen on tutkimuksessaan esittänyt myös Bent Flyvbjerg (1998). Hän uskoo tapahtumien analysoinnin vallankäytön näkökulmasta auttavan ymmärtämään olemassa olevia käytäntöjä paremmin, ja ennen kaikkea laajentavan käsitystämme siitä, mitä näiden käytäntöjen muuttaminen edellyttää.
Tutkimuksessa on kysymys kaupunkisuunnittelun määrittelyvallan analyysistä. Näkökulmana on vallan dynamiikka ja toiminnan politisoitumisen prosessi. Tutkimuksessani tarkastelen sitä, miten paikallisella tasolla kaupunkisuunnittelun erilaiset toimijat käyttävät valtaa puheessaan ja toimintatyylin valinnassaan. Käsittelen tätä seuraamalla Vuoreksen suunnittelussa kahta keskeistä teemaa, (1) kansalaisosallistumista ja (2) suunnittelussa tehtyjen valintojen perusteluketjua.
Vuoreksen suunnitteluprosessi ei edusta keskivertoa suunnittelutapausta , se on ainutlaatuinen monella tapaa. Se on Pirkanmaan seudulla ensimmäinen kahden kunnan kuntarajat ylittävä yhteissuunnittelukokeilu, jossa keskeisimmät suunnittelua koskevat päätökset tehtiin uudentyyppisessä Vuoresta varten kootussa yhteisessä toimielimessä. Vuoreksen alue on erityislaatuinen myös siinä suhteessa, että kysymyksessä on kokonaisen uuden asuinalueen luominen 13 500 uudelle asukkaalle ympäristöön, joka tällä hetkellä on pääosin metsää. Kansalaisten osallistumisen näkökulmasta Vuores osui mielenkiintoiseen hetkeen, se on Tampereen seudulla ensimmäinen suunnittelukohde, jossa pyrittiin soveltamaan vuoden 2000 maankäyttö- ja rakennuslain mukaista vuorovaikutteista osallistumista. Vuoreksen suunnittelussa haetut osallistumismenettelyt ja toimijoiden suhtautuminen toisiinsa paljastavat piirteitä sekä aikaisemmasta tamperelaisesta suunnittelukulttuurista, että MRL:n tuomista haasteista.
Ainutlaatuisen Vuoreksesta tekee tilanne ja konteksti: toista samankaltaiseen tilanteeseen osuvaa tamperelaista suunnittelutapausta ei tule toistamiseen olemaan. Tästä syystä näen Vuoreksen suunnitteluprosessin analysoinnin erityisenä, se osui eräänlaiselle harmaan vyöhykkeen aikakaudelle, jossa paikallinen hallinto etsi uusia välineitä kansalaisten osallistumisen organisoimiselle, samaan aikaan kansalaisosallisten seuratessa suunnitteluprosessia erityisen valppaana, vanhat menettelytavat haastaen.
Näen hedelmällisenä lähtökohtana kansalaisten osallistumisen kehittämiselle olemassa olevien suunnitteluprosessien yksityiskohtaisen analysoimisen. Tarkastelemalla Vuoreksen suunnittelua prosessina olen voinut kasvattaa ymmärrystä siitä, miten erilaiset kaupungin lähihistoriaan ja perinteisiin liittyvät taustatekijät ja toisaalta osapuolten käyttäytyminen ja keskinäinen vuorovaikutus ovat muokanneet prosessin kulkua. Vuoreksen tapaus on esimerkki siitä, ettei osallisuudesta puhuttaessa tule liiaksi tukeutua normatiivisiin oletuksiin siitä, millaista osallistumisen tulisi olla, tai laatia erityyppisiä tavoitteita toimivalle kansalaisosallistumiselle jos samalla ei tarkastella sitä, miten osallistuminen käytännössä tapahtuu. Tämän näkemyksen on tutkimuksessaan esittänyt myös Bent Flyvbjerg (1998). Hän uskoo tapahtumien analysoinnin vallankäytön näkökulmasta auttavan ymmärtämään olemassa olevia käytäntöjä paremmin, ja ennen kaikkea laajentavan käsitystämme siitä, mitä näiden käytäntöjen muuttaminen edellyttää.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4847]