Työyhteisön kehittäminen ja tärkeimmät muutosvälineet. Tapaustutkimus Helsingin liiketalouden ammattikorkeakoulun eli Helian henkilöstön ja johdon kehittämiskäsityksistä, muutosvälineistä ja muutosmalleista 1995-1997
Tiusanen, Olavi (2005)
Tiusanen, Olavi
Tampere University Press
2005
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2005-12-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6473-7
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6473-7
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaisia käsityksiä henkilöstöllä ja Helian johdolla oli toiminnan kehittämisestä ja mitä ongelmia johto koki toiminnassa. Lisäksi tehtävänä oli tutkia, mitä toiminnan muutosvälineitä pidettiin ammattikorkeakoulussa tärkeimpinä strategia-, toiminta- ja toimijatasolla. Tutkimusmenetlminä käytettiin kyselytutkimusta, haastteluja ja toimintatutkimusta Tutkimusongelmat ja tulokset
1. Helian henkilöstö korosti ilmapiiriä ja vuorovaikutusta. Näitä ulottuvuuksia vastaajat pitävät toiminnan lähtökohtina. Kun ilmapiiri on kunnossa, voidaan paremmin huolehtia opetuksen laadusta, sopia sitouttavammin tavoitteet ja koordinoida selkeämmin tiimien toimintaa. Tähän tulee liittää olennaisena toimintona hyvä tiedon kulku, jotta kaikilla on mahdollisuus tietää, mihin ollaan menossa ja miksi. Helian johto uskoi, että kun strategiasuunnitelma, Helian tiimiperusteinen organisaatiorakenne, johdon työnjako ja vastuiden määrittely, johtamisperiaatteet, toiminnan arvojen kuvaus ja tiimisopimus toteutetaan käytännössä, Heliasta kehittyy hyvälaatuinen ammattikorkeakoulu.
2. Johto löysi 23 kolme toimintaa haittaavaa ongelmaa, jotka olivat osittain päällekkäisiä. Johtotiimi toi esille kolme olennaisinta ongelmaa: kiireiset asiat vievät aikaa, organisaation vastuiden ja tehtävien epäselvyys ja päätösten toimeenpanon seurannan vaikeus.
3. a) strategiatasolla? Tärkeimmät muutosvälineet julkistettiin henkilöstölehti Tatsissa neljänä artikkelina: b) toiminnan tasolla? Muutosvälineet olivat: kokonaistoimintaa ohjaava malli, tiimipalavereita ohjaava käsikirjoitus, tiimisopimus, tiimin jäsenten motivaatio, sitoutumisaste tavoitteisiin ja vastuukartta. c) toimijan tasolla? Yksilötasolla olennaisiksi muutosvälineiksi nousivat Helian strategiasuunnitelmaan ja toimintakulttuuriin sitoutuminen, mahdollisuus vaikuttaa muutoksiin avoimella keskustelulla ja yksilön oma henkilökohtainen työmotivaatio.
4. Millainen muutosmalli soveltuu Helian toiminnan kehittämiseen? Helian toiminnan kehittämistä tukeva muutosmalli on kuvattu kolmitasoisena. Kehittäminen tapahtuu tällöin hallitusti ja samanaikaisesti kaikilla tasoilla. Kehittäminen on ns. toisen asteen muutosta eli transformaatiota.
(1) Strategiamalli
Strategiamallissa on ns. pysyvän osan strategiasuunnitelma, jonka muodostavat ydintarkoitus, ydinarvot, ydinstrategia ja visio. Muuttuvan eli markkinatilanteen mukaisen jousto-osan muodostavat strategiset tavoitteet ja toimintatavat, Nämä ohjaavat koko Helian toimintaa.
(2) Operatiivinen malli
Strategiaratkaisujen pohjalta luodaan operatiivisen toiminnan perusteet. Aluksi täsmennetään Helian toiminnalliset tavoitteet vuositasolla ja tarkennetaan organisaatiorakenteita ja toimintakulttuuria. Täsmennysten tulee vastata henkilöstön toimintakäsityksiä. Lisäksi määritetään organisaation oppimisprosessit koulutusohjelmittain ja ydinosaamiset, joiden avulla aikaansaadaan oppilaitokselle kilpailuetua ja korkealaatuista opetusta. Operatiivista toimintaa tuetaan toimivilla tietojärjestelmillä. Koulutusohjelmakohtaiset tavoitteet, toiminta- ja oppimisprosessit, niissä tarvittava ydinosaaminen sekä opettajatiimit täsmennetään vuosittain ja tarpeen mukaan.
(3) Henkinen toimintakäytäntömalli
Opetusohjelmien yhteensovitus tapahtuu samanaikaisesti toimintakäytäntöjen ja toimintaa ohjaavien uskomusten eli käsitysten täsmentämisen avulla. Toimintauskomuksilla tarkoitetaan ohjaavia arvoja, ja niitä ovat määräävät, pysyvät ja arvostavat uskomukset. Kysymys on Helian toimintakulttuurin kiteyttämisestä. Tällöin Helian henkisen toiminnan perusteet täsmentyvät demokraattisen dialogin avulla. Oppimisprosessit ja niistä huolehtivat tiimit määrittelevät tiimisopimukseen tiiminsä tarkoituksen, tehtävät, vastuut ja roolit. Tällöin otetaan kantaa käytettäviin johtamistyyleihin tiimi- ja toimijatasolla ja ihmisten johtamisessa otetaan huomioon päätöksentekomenettelyt, vastuut, motivaatio, ihmissuhdetaidot, reflektointi, oppimisen mittaus ja palkitseminen.
1. Helian henkilöstö korosti ilmapiiriä ja vuorovaikutusta. Näitä ulottuvuuksia vastaajat pitävät toiminnan lähtökohtina. Kun ilmapiiri on kunnossa, voidaan paremmin huolehtia opetuksen laadusta, sopia sitouttavammin tavoitteet ja koordinoida selkeämmin tiimien toimintaa. Tähän tulee liittää olennaisena toimintona hyvä tiedon kulku, jotta kaikilla on mahdollisuus tietää, mihin ollaan menossa ja miksi. Helian johto uskoi, että kun strategiasuunnitelma, Helian tiimiperusteinen organisaatiorakenne, johdon työnjako ja vastuiden määrittely, johtamisperiaatteet, toiminnan arvojen kuvaus ja tiimisopimus toteutetaan käytännössä, Heliasta kehittyy hyvälaatuinen ammattikorkeakoulu.
2. Johto löysi 23 kolme toimintaa haittaavaa ongelmaa, jotka olivat osittain päällekkäisiä. Johtotiimi toi esille kolme olennaisinta ongelmaa: kiireiset asiat vievät aikaa, organisaation vastuiden ja tehtävien epäselvyys ja päätösten toimeenpanon seurannan vaikeus.
3. a) strategiatasolla? Tärkeimmät muutosvälineet julkistettiin henkilöstölehti Tatsissa neljänä artikkelina: b) toiminnan tasolla? Muutosvälineet olivat: kokonaistoimintaa ohjaava malli, tiimipalavereita ohjaava käsikirjoitus, tiimisopimus, tiimin jäsenten motivaatio, sitoutumisaste tavoitteisiin ja vastuukartta. c) toimijan tasolla? Yksilötasolla olennaisiksi muutosvälineiksi nousivat Helian strategiasuunnitelmaan ja toimintakulttuuriin sitoutuminen, mahdollisuus vaikuttaa muutoksiin avoimella keskustelulla ja yksilön oma henkilökohtainen työmotivaatio.
4. Millainen muutosmalli soveltuu Helian toiminnan kehittämiseen? Helian toiminnan kehittämistä tukeva muutosmalli on kuvattu kolmitasoisena. Kehittäminen tapahtuu tällöin hallitusti ja samanaikaisesti kaikilla tasoilla. Kehittäminen on ns. toisen asteen muutosta eli transformaatiota.
(1) Strategiamalli
Strategiamallissa on ns. pysyvän osan strategiasuunnitelma, jonka muodostavat ydintarkoitus, ydinarvot, ydinstrategia ja visio. Muuttuvan eli markkinatilanteen mukaisen jousto-osan muodostavat strategiset tavoitteet ja toimintatavat, Nämä ohjaavat koko Helian toimintaa.
(2) Operatiivinen malli
Strategiaratkaisujen pohjalta luodaan operatiivisen toiminnan perusteet. Aluksi täsmennetään Helian toiminnalliset tavoitteet vuositasolla ja tarkennetaan organisaatiorakenteita ja toimintakulttuuria. Täsmennysten tulee vastata henkilöstön toimintakäsityksiä. Lisäksi määritetään organisaation oppimisprosessit koulutusohjelmittain ja ydinosaamiset, joiden avulla aikaansaadaan oppilaitokselle kilpailuetua ja korkealaatuista opetusta. Operatiivista toimintaa tuetaan toimivilla tietojärjestelmillä. Koulutusohjelmakohtaiset tavoitteet, toiminta- ja oppimisprosessit, niissä tarvittava ydinosaaminen sekä opettajatiimit täsmennetään vuosittain ja tarpeen mukaan.
(3) Henkinen toimintakäytäntömalli
Opetusohjelmien yhteensovitus tapahtuu samanaikaisesti toimintakäytäntöjen ja toimintaa ohjaavien uskomusten eli käsitysten täsmentämisen avulla. Toimintauskomuksilla tarkoitetaan ohjaavia arvoja, ja niitä ovat määräävät, pysyvät ja arvostavat uskomukset. Kysymys on Helian toimintakulttuurin kiteyttämisestä. Tällöin Helian henkisen toiminnan perusteet täsmentyvät demokraattisen dialogin avulla. Oppimisprosessit ja niistä huolehtivat tiimit määrittelevät tiimisopimukseen tiiminsä tarkoituksen, tehtävät, vastuut ja roolit. Tällöin otetaan kantaa käytettäviin johtamistyyleihin tiimi- ja toimijatasolla ja ihmisten johtamisessa otetaan huomioon päätöksentekomenettelyt, vastuut, motivaatio, ihmissuhdetaidot, reflektointi, oppimisen mittaus ja palkitseminen.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4980]