Työterveyshuollossa työskentelevän terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen
Kyrönlahti, Eija (2005)
Kyrönlahti, Eija
Tampere University Press
2005
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2005-12-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6445-1
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6445-1
Tiivistelmä
Haasteena työikäisen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
Työelämän nopea muutos aiheuttaa työikäisille osaamispaineita, kiirettä, stressiä ja uupumusta. Samanaikaisesti työikäinen väestö ikääntyy, vähenee ja hakeutuu ennenaikaisesti eläkkeelle. Työikäisten elintapasairaudet, sydän- ja verisuonisairaudet, tuki- ja liikuntaelinsairaudet, diabetes ja syöpäsairaudet edellyttävät uusien ehkäisevien toimintatapojen ja menetelmien kehittämistä ja uudenlaista ammatillista osaamista. Terveydenhoitajan perustutkintoa ja työterveyshuollon erikoistumisopintoja kehittämällä sekä sisällöllisesti että menetelmällisesti voidaan vastata osaltaan edellä mainittuihin haasteisiin. Tiedon jatkuva uusiutuminen ja työelämän nopea muutos edellyttävät myös säännöllistä täydennyskoulutusta.
Tutkimuksessa mielenkiinto kohdistuu työterveyshuollon terveydenhoitajan ammatilisen osaamisen kehittämiseen ammattikorkeakoulussa. Asiaa tarkastellaan oppijan, kouluttajan, työikäisen ja työterveyshoitajan näkökulmista. Työterveyshuoltoon liittyvä koulutus tulee suunnitella jatkumoksi siten, että se vastaa elinikäisen oppimisen haasteeseen. Oppijoiden erilaiset tiedot, taidot ja käytännön kokemus on otettava huomioon amatillista osaamista kehitettäessä. Koulutuksen suunnittelussa tulee ottaa huomioon myös kansanterveydelliset ja yhteiskunnalliset muutokset, joilla on vaikutusta työikäisen terveyteen ja hyvinvointiin. Työelämä muuttuu jatkuvasti edellyttäen nopeaa reagointia, jolloin korostuvat oppimaan oppimisen taidot.
Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia oppisisältöjä oli kirjattu terveydenhoitajien opetussuunnitelmiin koskien työikäisen terveydenhoitotyön opintoja ja työterveyshuollon erikoistumisopintoja. Lisäksi haastateltiin työterveyshoitajia ja asiantuntijoita siitä, millaista ammatillista osaamista työterveyshuollon terveydenhoitaja tarvitsee. Haettiin myös vastausta siihen, millaisilla menetelmillä terveydenhoitajien koulutuksessa voidaan kehittää työterveyshuollossa tarvittavaa ammatillista osaamista. Aineistot analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen päämääränä kehitetty koulutuksen malli rakentuu tutkimustuloksista ja teoriasta. Mallissa esitellään työterveyshuollon ammatilliseen osaamiseen liittyvät sisältöteemat. Lisäksi tarkastellaan koulutukseen liittyviä menetelmiä. Työterveyshuollossa työskentelevän terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen muodostuu työterveyshuollon ammattispesifisestä tietotaidosta, terveydenhoitoyön yleisistä työelämävalmiuksista ja itsesäätelyvalmiuksista. Itsesäätelyvalmiuksien kehittäminen edellyttää, että oppijat ottavat vastuun oppimisestaan ja kouluttajat ja koulutusorganisaatiot uskovat itsesäätelyvalmiuksien merkitykseen ammatillisen osaamisen kehittämisessä. Oppijan ammatillinen osaaminen etenee työikäiseen yksilöön kohdistuvan osaamisen kautta yhteisöllisten asioiden ymmärtämiseen ja vähitellen myös yhteiskunnalliseen osaamiseen. Terveyden edistäminen ei ole vain terveydenhuollon tehtävä, vaan kyse on yhdestä kunnan perustehtävästä. Tämän vuoksi tarvitaan laaja-alaista tietotaitoa ja yhteistyötä eri organisaatioiden kanssa.
Johtopäätöksenä todetaan, että työterveyshuollon terveydenhoitajan ammatillisen osaamisen kehittäminen edellyttää koulutuksen sisältöjen yhdenmukaistamista. Itsesäätelyvalmiuksien kehittäminen edistää elinikäisen oppimisen toteutumista ja jatkuviin työelämän muuttuviin haasteisiin sekä urakehitykseen vastaamista. Kouluttajien on keskusteltava oppimisnäkemyksistään ja oppimisstrategioista toistensa kanssa, jotta he löytävät yhteisymmärryksen siitä, millaisiin näkemyksiin koulutus perustuu. Kouluttajat tarvitsevat myös jatkuvaa koulutusta ja menetelmällisten ratkaisujen arvioimista. Tämä tutkimus osallistuu keskusteluun ammattikorkeakoulujen pedagogisen kehittämisen tarpeesta ja tuo julki tämän hetken työterveyshuollollisen koulutuksen keskeiset sisällöt.
Työelämän nopea muutos aiheuttaa työikäisille osaamispaineita, kiirettä, stressiä ja uupumusta. Samanaikaisesti työikäinen väestö ikääntyy, vähenee ja hakeutuu ennenaikaisesti eläkkeelle. Työikäisten elintapasairaudet, sydän- ja verisuonisairaudet, tuki- ja liikuntaelinsairaudet, diabetes ja syöpäsairaudet edellyttävät uusien ehkäisevien toimintatapojen ja menetelmien kehittämistä ja uudenlaista ammatillista osaamista. Terveydenhoitajan perustutkintoa ja työterveyshuollon erikoistumisopintoja kehittämällä sekä sisällöllisesti että menetelmällisesti voidaan vastata osaltaan edellä mainittuihin haasteisiin. Tiedon jatkuva uusiutuminen ja työelämän nopea muutos edellyttävät myös säännöllistä täydennyskoulutusta.
Tutkimuksessa mielenkiinto kohdistuu työterveyshuollon terveydenhoitajan ammatilisen osaamisen kehittämiseen ammattikorkeakoulussa. Asiaa tarkastellaan oppijan, kouluttajan, työikäisen ja työterveyshoitajan näkökulmista. Työterveyshuoltoon liittyvä koulutus tulee suunnitella jatkumoksi siten, että se vastaa elinikäisen oppimisen haasteeseen. Oppijoiden erilaiset tiedot, taidot ja käytännön kokemus on otettava huomioon amatillista osaamista kehitettäessä. Koulutuksen suunnittelussa tulee ottaa huomioon myös kansanterveydelliset ja yhteiskunnalliset muutokset, joilla on vaikutusta työikäisen terveyteen ja hyvinvointiin. Työelämä muuttuu jatkuvasti edellyttäen nopeaa reagointia, jolloin korostuvat oppimaan oppimisen taidot.
Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia oppisisältöjä oli kirjattu terveydenhoitajien opetussuunnitelmiin koskien työikäisen terveydenhoitotyön opintoja ja työterveyshuollon erikoistumisopintoja. Lisäksi haastateltiin työterveyshoitajia ja asiantuntijoita siitä, millaista ammatillista osaamista työterveyshuollon terveydenhoitaja tarvitsee. Haettiin myös vastausta siihen, millaisilla menetelmillä terveydenhoitajien koulutuksessa voidaan kehittää työterveyshuollossa tarvittavaa ammatillista osaamista. Aineistot analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen päämääränä kehitetty koulutuksen malli rakentuu tutkimustuloksista ja teoriasta. Mallissa esitellään työterveyshuollon ammatilliseen osaamiseen liittyvät sisältöteemat. Lisäksi tarkastellaan koulutukseen liittyviä menetelmiä. Työterveyshuollossa työskentelevän terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen muodostuu työterveyshuollon ammattispesifisestä tietotaidosta, terveydenhoitoyön yleisistä työelämävalmiuksista ja itsesäätelyvalmiuksista. Itsesäätelyvalmiuksien kehittäminen edellyttää, että oppijat ottavat vastuun oppimisestaan ja kouluttajat ja koulutusorganisaatiot uskovat itsesäätelyvalmiuksien merkitykseen ammatillisen osaamisen kehittämisessä. Oppijan ammatillinen osaaminen etenee työikäiseen yksilöön kohdistuvan osaamisen kautta yhteisöllisten asioiden ymmärtämiseen ja vähitellen myös yhteiskunnalliseen osaamiseen. Terveyden edistäminen ei ole vain terveydenhuollon tehtävä, vaan kyse on yhdestä kunnan perustehtävästä. Tämän vuoksi tarvitaan laaja-alaista tietotaitoa ja yhteistyötä eri organisaatioiden kanssa.
Johtopäätöksenä todetaan, että työterveyshuollon terveydenhoitajan ammatillisen osaamisen kehittäminen edellyttää koulutuksen sisältöjen yhdenmukaistamista. Itsesäätelyvalmiuksien kehittäminen edistää elinikäisen oppimisen toteutumista ja jatkuviin työelämän muuttuviin haasteisiin sekä urakehitykseen vastaamista. Kouluttajien on keskusteltava oppimisnäkemyksistään ja oppimisstrategioista toistensa kanssa, jotta he löytävät yhteisymmärryksen siitä, millaisiin näkemyksiin koulutus perustuu. Kouluttajat tarvitsevat myös jatkuvaa koulutusta ja menetelmällisten ratkaisujen arvioimista. Tämä tutkimus osallistuu keskusteluun ammattikorkeakoulujen pedagogisen kehittämisen tarpeesta ja tuo julki tämän hetken työterveyshuollollisen koulutuksen keskeiset sisällöt.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4980]