Schopenhauer and Kant's Transcendental Idealism
Räsänen, Petri (2005)
Räsänen, Petri
Tampere University Press
2005
Filosofia - Philosophy
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2005-10-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6421-4
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6421-4
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena on saksalaisen filosofin Arthur Schopenhauerin (1788-1860) filosofia. Tarkoituksena on selvittää Schopenhauerin filosofian suhdetta toisen saksalaisen filosofin, Immanuel Kantin (1724-1804), filosofiaan. Tutkimus perustuu Schopenhauerin ja Kantin tekstien lähilukuun, jossa on käytetty apuna Kant- ja Schopenhauer- tutkijoiden tulkintoja näistä teksteistä.
Tutkimuksen tärkeimmät tulokset ovat: 1) Schopenhauer hyväksyy Kantin filosofian perusajatuksen subjektin roolista ns. teoreettisen tiedon perustana ja rajoittajana. Tältä osin hän asettuu ns. transsendentaalifilosofian perinteeseen, jossa ajatus tiedon rajoista on keskeinen. 2) Schopenhauerin filosofiaa voidaan lähestyä tämän päivän Kant-tutkimuksen tekemästä erottelusta ns. kahden maailman teorian ja kahden aspektin teorian välillä. Schopenhauer hyväksyy kahden aspektin teorian, jossa ajatuksella tiedon rajoista on keskeinen merkitys ja joka pyrkii muodostamaan uudenlaisen (arkiajattelusta ja tieteellisestä ajattelusta eroavan) lähestymistavan maailman ja subjektin suhdetta koskeviin kysymyksiin. Schopenhauer hylkää kahden maailman teorian, joka ylittää em. tiedon rajoitukset ja jonka lähestymistapa maailman ja subjektin suhdetta koskeviin kysymyksiin on perinteisempi. Tutkimuksen anti kansainväliselle Schopenhauer-tutkimukselle on kahtalainen. Toisaalta se nostaa esiin Schopenhauerin suhteen Kantin filosofian tiedon rajoja painottavaan puoleen. Toisaalta tutkimus liittää Schopenhauerin filosofian keskusteluun em. kahden maailman- teorian ja kahden aspektin- teorian välillä. Tutkimus edustaa filosofianhistoriallista tutkimusta. Sen pohjalta voidaan edetä erityiskysymyksiin koskien Schopenhauerin käsityksiä tietokykymme, metafysiikan ja filosofian luonteesta.
Tutkimuksen tärkeimmät tulokset ovat: 1) Schopenhauer hyväksyy Kantin filosofian perusajatuksen subjektin roolista ns. teoreettisen tiedon perustana ja rajoittajana. Tältä osin hän asettuu ns. transsendentaalifilosofian perinteeseen, jossa ajatus tiedon rajoista on keskeinen. 2) Schopenhauerin filosofiaa voidaan lähestyä tämän päivän Kant-tutkimuksen tekemästä erottelusta ns. kahden maailman teorian ja kahden aspektin teorian välillä. Schopenhauer hyväksyy kahden aspektin teorian, jossa ajatuksella tiedon rajoista on keskeinen merkitys ja joka pyrkii muodostamaan uudenlaisen (arkiajattelusta ja tieteellisestä ajattelusta eroavan) lähestymistavan maailman ja subjektin suhdetta koskeviin kysymyksiin. Schopenhauer hylkää kahden maailman teorian, joka ylittää em. tiedon rajoitukset ja jonka lähestymistapa maailman ja subjektin suhdetta koskeviin kysymyksiin on perinteisempi. Tutkimuksen anti kansainväliselle Schopenhauer-tutkimukselle on kahtalainen. Toisaalta se nostaa esiin Schopenhauerin suhteen Kantin filosofian tiedon rajoja painottavaan puoleen. Toisaalta tutkimus liittää Schopenhauerin filosofian keskusteluun em. kahden maailman- teorian ja kahden aspektin- teorian välillä. Tutkimus edustaa filosofianhistoriallista tutkimusta. Sen pohjalta voidaan edetä erityiskysymyksiin koskien Schopenhauerin käsityksiä tietokykymme, metafysiikan ja filosofian luonteesta.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4891]